دوشنبه 3 آبان 1395 - 13:37

دانشجوی ۲۵ ساله دهدشتی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید

خانواده مرحوم ” سیدنجیب الله موسوی طلب ” جوان دانشجوی ۲۵ ساله از اهالی مردم دیشموک که بر اثر تصادف دچار خونریزی مغزی و به دنبال آن مرگ مغزی شده بود نوع دوستی را به حد اعلای خود رسانده و حاضر به اهدای اعضای بیمار خود به بیماران نیازمند شدند.

به گزارش بویر نیوز، تمامی ادیان بر این باورند که عمل اهداﺀ عضو یک حرکت خداپسندانه و عشق به همنوع محسوب می‌شود و دین مبین اسلام اهمیت فوق العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است، چنانچه در قرآن کریم سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به تصریح اشاره شده که هرگاه کسی سبب بقای نفسی شود مانند آنست که موجب نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

کشورهای دیگر در خصوص اهدای عضو به افراد نیازمند به عضو، فعالیت‌های زیادی انجام داده و تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده‌اند و در بعضی کشورهای اروپایی نیز درصد قابل توجهی از افراد در زمان حیات خود، راضی به این امر می‌شوند.
آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در حال حاضر، میزان اهدای عضو در ایران با شاخص‌های مطلوب جهانی فاصله‌ای چشمگیر دارد که با تلاش‌های انجام شده آمار پیوند عضو در ایران روند رو به رشدی دارد .

اعضاء قابل اهداء شامل قلب و ریه‌ها ، کبد و روده‌ها ، لوزالمعده و کلیه‌هاست که علاوه بر این اعضا، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند هستند.

با اهداء قرنیه می‌توان بینایی رابه فردی  که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند، تاندون و غضروف سبب بازسازی اعضاء آسیب دیدهٔ مربوطه می‌شوند، پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود، پیوند پوست نجات بخش  بیماران با سوختگی شدید است و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است.

امروز شاهد بودیم که خانواده مرحوم ” سیدنجیب الله موسوی طلب ” جوان دانشجوی 25 ساله از اهالی روستاری فارتق بخش دیشموک که بر اثر تصادف با موتورسیکلت دچار خونریزی مغزی و به دنبال آن مرگ مغزی شده بود ایثارگری و نوع دوستی را به حد اعلای خود رسانده و حاضر به اهدای اعضای بیمار خود به بیماران نیازمند شدند.

مرحوم چندین روز تحت مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر دهدشت بود که در نهایت به خاطر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی می‌شود.

به گزارش تسنیم بیمار مرگ مغزی صحبت نمی‌کند، نمی‌بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به تنفس نیست و این فرایند ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند روز بدرازا بکشد.

قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت ادامه داده، به اعضای دیگر اکسیژن می‌رساند، در حالی که بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی(اکسیژن) محروم مانده، دچار مرگ می‌شوند.

قلب تا زمانی که دارای اکسیژن رسانی باشد، به ضربان خود ادامه و در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار می‌افتد.

در مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن رسانی به آن انجام نمی‌گیرد و مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند اما بتدریج ظرف چند روز از کار می‌افتند.

هر گونه آسیب شدید به مغز می‌تواند منجر به تورم بافتی شود و از آنجا که مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجمه) قرار و جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش‌های پایین تر مغز (ساقه مغز) فشار آورده و مانع جریان گردش خون به قسمت‌های بالایی و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی می‌شود.

به گزارش تسنیم اهدای عضو می‌تواند نجات‌بخش جان بیماران نیازمند باشد و از طرفی بسیار مهم است که نزدیکان نیز در جریان این امر خداپسندانه قرار گیرند تا در زمان فوت فرد در خصوص اهداء عضو غافلگیر نشوند و آن را مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود ندانند چرا که، بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروری و حتی علی‌رغم داشتن کارت اهدای عضو در صورت عدم رضایت اولیای دم اهدای عضو انجام نمی‌شود.

سید محمد موسوی طلب پدر مرحوم در حالی که در داغ از دست دادن فرزند اشک در چشمانش حلقه زده و بغض گلویش را گرفته بود، اظهار داشت: اعضای بدن فرزند مرحوم را برای رضای خدا به بیمارن نیازمند هدیه کردیم که چندین نفر نیازمند با این اعضا به زندگی دوباره برگردند.

وی با بیان اینکه امیدوارم اهدای عضو به یک فرهنگ تبدیل شود، افزود: ما به احترام سرور و سالار شهیدان و این ایام محرم با اهدای اعضای پسرم موافقت کردیم و امیدوارم که امام حسین(ع) شفیع فرزند مرحومم در قیامت شود.

سید علی موسوی طلب عموی مرحوم با بیان اینکه با انجام امر خداپسندانه اهدای عضو می‌توان سبب زندگی بخشیدن به چند انسان دیگر شد، گفت: گرچه جوان ما از دست رفته اما برای رضای خداوند و بخشیدن جان به دیگر همنوعان اعضای بدن بیمارمان را به کسانی که احتیاج داشتند حبه کردیم.

وی با بیان اینکه از کسانی که بیماران مرگ مغزی دارند می‌خواهم که با اهدای اعضای بیمارشان موافقت کنند، تصریح کرد: این برای ما سبب خوشحالی است که تعدادی از همنوعان و بیماران نیازمند به زندگی دوباره برگردند و با اینکه ما داغدار هستیم اما ادامه حیات کسانی که نیازمند اهدای این اعضاء هستند مسرت بخش و این احساس را داریم که برادرمان زنده است.

احسان عدالت استاد دانشگاه مرحوم موسوی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، بیان کرد: مرحوم انسانی خوش قلب و خوش اخلاق و همیشه به دنبال علم و دانش بود.

عدالت با اشاره به اینکه خانواده مرحوم موسوی طلب خانواده بزرگی هستند و امروز کار خداپسندانه و بزرگی انجام داده اند، افزود: سادات همیشه بخشنده و به هر طریقی کمک کننده به مردم بودند و امروز خانواده موسوی طلب با این اقدام خیرخواهانه بر بزرگی و بخشندگی سادات صحه گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه اهدای عضودر جامعه باید به صورت یک فرهنگ نهادینه شود، گفت: از همه خانواده‌هایی که بیمارشان دچار مرگ مغزی می‌شود خواهشمندم که با اهدای عضو بیمارشان به بیماران نیازمند موافقت کنند زیرا با شفای بیماران مانند این است که فرزند خودشان زنده و پویاست.

به گزارش تسنیم، برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا 24 ساعت بعد از مرگ فرد اهداء شود و حتی می‌توان آن را برای مدتهای طولانی ذخیره کرد و بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا 48 ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا هستند و همه اهداکنندگان عضو از نظر ایدز، هپاتیت و یک سری بدخیمی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مسئول واحد پیوند و هماهنگ کننده اهدای پیوند دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه روز گذشته جوان 25 ساله اهل  روستای فارتق بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه بر اثر تصادف دچار خونریزی مغزی و به دنبال آن مرگ مغزی شد، افزود: خانواده بیمار که از خانواده‌های با اعتقاد و نوع دوست هستند بعد از شنیدن موضوع و اینکه امکان بازگشت عزیزشان به زندگی وجود ندارد برای کمک به بیماران نیازمند به اهدای عضو رضایت دادند.

ساسان عباسی گفت: با هماهنگی تیم پیوند بیمارستان نمازی شیراز دو کلیه، کبد و پانکراس جدا و برای پیوند به بیمارستان  شیراز انتقال داده شد.

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های برتر در زمینه اهدای عضو است، تصریح کرد: امسال این سیزدهمین مورد اهدای عضو در استان کهگیلویه وبویراحمد و چهارمین مورد در شهرستان کهگیلویه است.

عباسی ضمن تشکر از مردم خوب و نوع دوست استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص مردم شهرستان کهگیلویه که همیشه در امر خداپسندانه و خیرخواهانه اهدای عضو پیشقدم بوده‌اند، گفت: از حجت الاسلام محمودی امام جمعه شهرستان لنده که در انجام این کار خداپسندانه تلاش زیادی داشتند تشکر و امیدوارم که مردم و مسئولان در ترویج این فرهنگ خیرخواهانه فعالیت و تلاش بیشتری داشته باشند.

به گزارش تسنیم عمده‌ترین علت کمبود عضو پیوندی و عدم دسترسی آسان به آن، وجود باورها و ظهور نگرش‌های نادرست عمومی در رابطه اهداﺀ عضو  است.

انسانها هیچ وقت نتوانستند و یا نخواستند خود را به جای یک بیمار نیازمند عضو پیوندی قرار دهند و دردها و رنج‌های جانکاه آنان را حس و فقط موقعی با این دردمندان هم صدا می‌شوند که کار از کار گذشته و خود بصورت بیماری اورژانسی نیازمند درمان عمل جراحی هستند.

در صورتی که هر یک از ما هیچ وقت نمی‌توانیم خود را از سایرین جدا بشناسیم و چه بسا خود روزی به عضو پیوندی نیازمند شویم پس باید همواره سعی کنیم که دیگران را به اهدای عضو خویش تشویق و ترغیب کنیم تا اگر خود یا خانواده خویش هم گرفتار آمدیم به آسانی با پیوند عضو حیات دوباره یابیم.

به گزارش تسنیم میزان رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی کهگیلویه وبویراحمد در سال 1390 نزدیک به 86 درصد بوده که امسال به بیش از 95 درصد افزایش یافته و 180 بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که 70 درصد آنها شرایط پیوند عضو را دارند.

گزارش از امیررضا برنگ پور

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=205545
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. Ali & Mohammed گفت:

    خدایش بیامرزد
    بسیار جوان آرام و سربزیری بود
    خانواده‌اش کاری بغایت نیکو انجام دادند .

  2. ارشد برق گفت:

    خدا رحمتش کنه…

  3. هم استانی گفت:

    امیدوارم قرین رحمت واسعه الهی قرارگیرد وخداوندبه خانواده اش صبروشکیبایی عنایت فرماید.

دیدگاه شما