دوشنبه 3 آبان 1395 - 12:10

چه کنیم که به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار نشویم(+جزئیات)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه باید با اطلاع رسانی و آموزش لازم در خصوص بیماری آنفلوآنزا، از همه گیر شدن این بیماری پیشگیری کرد، گفت: توصیه می‌شود گروه‌های پرخطر حتما علیه این بیماری واکسینه شوند.

گروه سلامت- پزشکی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه باید با اطلاع رسانی و آموزش لازم در خصوص بیماری آنفلوآنزا، از همه گیر شدن این بیماری پیشگیری کرد، گفت: توصیه می‌شود گروه‌های پرخطر حتما علیه این بیماری واکسینه شوند.

به گزارش بویرنیوز؛ دکتر رضا چمن امشب در برنامه زنده پیک سلامت که با موضوع “چگونگی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فصلی” از شبکه دنا پخش شد، افزود: آنفلوآنزا یک بیماری عفونی و مسری بوده که عامل آن یک ویروس است، این بیماری با تغییر در سوش‌های ویروس، فرم‌های جدید پیدا می‌کند، بنابراین بیماری‌زایی آن هرساله تغییر کرده که متناسب با آن باید ابرازها و واکسن‌ها را تغییر داد.

وی افزود: به طور معمول احتمال مرگ در این بیماری کمتر از یک درصد است، اما بعضی گروه‌ها مانند افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض خطر بوده و باید بیشتر مراقب باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آنفلوآنزا یک بیماری بسیار مسری است که اگر اصول پیشگیری از آن رعایت نشود به سرعت در جامع همه‌گیر می‌شود، تصریح کرد: یکی از وجوه ممیز این بیماری از سرماخوردگی تب است، تب در سرما خوردگی معمولی خفیف بوده یا وجود ندارد، اما در آنفلوآنزا تب شدید است.

common-cold

دکتر چمن کوفتگی عضلانی و خستگی را از دیگر وجوه تمایز آنفلوآنزا از سرماخوردگی عنوان و بیان کرد: این علائم در آنفلوآنزا شدید بوده اما در سرماخوردگی شدید نیست.

وی با بیان اینکه در سرماخوردگی علائم گوارشی وجود ندارد، ابراز کرد: این در حالی است که در آنفلوآنزا فرد ممکن است احساس تهوع و حالت استفراغ را نیز تجریه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بیماری آنفلوآنزا، فرد سردرد شدید را تجربه می‌کند، اما در سرماخوردگی سردرد خفیف بوده و یا اصلا وجود ندارد.

دکتر چمن با اشاره به اینکه در سرماخوردگی گلودرد خفیف و به صورت سوزش بوده، اما در آنفلوآنزا گلوددرد جدی است، ادامه داد: افرادی که در مرحله وخامت بیماری آنفلوآنزا قرار می‌گیرند در نهایت دچار تشنج و پایین افتادن سطح هوشیاری می‌شوند.

ترشحات دستگاه تنفسی شایع‌ترین راه انتقال آنفلوآنزا

وی در ادامه به راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزا اشاره داشت و گفت: راه معمول و شایع انتقال این بیماری از طریق ترشحات دستگاه تنفسی بوده و صحبت کردن، تنفس و سرفه خصوصا در فضاهای بسته و روبوسی راه‌های مستقیم انتقال آنفلوآنزا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: علاوه بر راه‌های انتقال مستقیم، احتمال اینکه آنفلوآنزا از وسایل آلوده هم منتقل شود وجود دارد، زیرا ویروس این بیماری تا ۸ ساعت می‌تواند بر روی سطوح مختلف زنده بماند.

دکتر چمن تصریح کرد: بعد از تنفس، انتقال از طریق دست‌هابه مجاری تنفسی و مخاط چشم مهم‌ترین عامل انتقال است.

حفاظت از ترشحات دستگاه تنفس

وی به راه‌های پیشگیری از این بیماری نیز اشاره داشت و افزود: مهم‌ترین نکته در پیشگیری، بحث حفاظت از ترشحات دستگاه تنفس است که باید با دستمال یک بار مصرف یا آرنج جلوی آن گرفته شود و البته در استفاده و دفع صحیح دستمال هم باید دقت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه در شرایط همه‌گیری این بیماری، پرهیز از روبوسی و دست دادن توصیه می‌شود، گفت: بحث شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون در طول روز نکته دیگری است که می‌تواند در بحث پیشگیری مؤثر واقع شود.

دکتر چمن افزود: علاوه بر این، افراد مشکوک که علائم شبه آنفلوآنزا دارند، نباید در اجتماع حضور پیدا نکنند و یک دوره استراحت ۷ روزه برای آنها توصیه می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین افرادی که کار مراقبت از افراد مبتلا به آنفلوآنزا را انجام می‌دهند، باید حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد استفاده از واکسن را از دیگر راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا عنوان و تصریح کرد: توصیه می‌شود گروه‌های پرخطر حتما علیه این بیماری واکسینه شوند، همچنین ذکر این نکته لازم است که دو تا سه هفته بعد از واکسیناسیون، اثربخشی آن آغاز می‌شود.

دکتر چمن بیان کرد: نوشیدن مایعات ولرم مثل سوپ هم در این بیماری کمک کننده خواهد بود.

tashakol-danshjoi-yasuj-3

گروه‌های پرخطر واکسینه شوند

وی گروه‌های پرخطر را شامل کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ یا ۶۵ سال، افرادی که بیماری مزمن زمینه‌ای دارند مانند بیماران دارای نارسایی تنفسی، پیوند عضوی، قلبی، سرطانی و دیابتی شدید عنوان و بیان کرد: توصیه می‌شود این افراد حتما واکسینه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در شرایط تب نمی‌توان واکسن زد، عنوان کرد: نحوه و دوز تزریق واکسن در اختیار واحدهای بهداشتی و درمانی قرار گرفته و واکسن موردنیاز نیز در بخش‌های دولتی و مراکز درمانی توزیع شده است.

دکتر چمن با بیان اینکه افراد سالم و کسانی که جز گروه‌های پرخطر نیستند، نیازی به تزریق واکسن ندارند، افزود: باید این نکته را هم یادآوری کرد که اثربخشی واکسن صد در صد نیست اما با توجه به احتمال ابتلای گروه‌های پرخطر، توصیه می‌شود حتما علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی به وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور و استان در سال گذشته اشاره داشت و تصریح کرد: در سال گذشته نیز مانند سال‌های پیشین آسیب‌ها، تلفات و همه‌گیری این بیماری را در بسیاری از نقاط کشور شاهد بودیم اما استان ما از این لحاظ نسبت استان‌های همجوار وضعیت خوبی داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال گذشته در استان ما اطلاع رسانی و آموزش لازم در خصوص این بیماری قبل از همه گیر شدن آن شروع شد، گفت: امسال نیز این روند ادامه یافت و با اطلاع رسانی در بحث آموزش بهداشت و پیشگیری تلاش می‌کنیم همه گیری ایجاد نشود که این موضوع همکاری رسانه‌ها را نیز می‌طلبد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=205522
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    برنامه خوبی بود تشکر از شبکه دنا

  2. رحیمی پزشک خانواده گفت:

    واقعا در زمینه پیشگیری از آنفلوآنزا در کهگلویه و بویراحمد عالی کار شده. انشاالله که مردم به اندازه کافی قدرشناس باشند.

  3. ترابی گفت:

    بسیار خوب و به موقع اطلاع رسانی شده.
    رسانه ها فرهنگ سازی کنند که روبوسی در دید و بازدیدها حذف بشه خیلی خوبه.

دیدگاه شما