پنجشنبه 29 مهر 1395 - 14:05

جلسه کارگروه گردشگری با حضور هیات روسی/ تصاویر

نشست کارگره گردشگری با موضوع سرمایه گذاری استان های امسک روسیه و کهگیلویه و بویراحمد ایران در خصوص صادرات صنایع دستی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد.
به گزارش  کبنا نیوز از یاسوج ،معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست ضمن تقدیر از مهمانان روسی جهت میزبانی از مقامات استان در گذشته گفت:استان ما یکی از کوچکترین استان های ایران است ،که از نظر وسعت و جمعیت یک درصد کشور را شامل می شود.
پژمان نیک اقبالی عنوان کرد:در همین وسعت کم پتانسیل های خیلی بالایی نهفته است که میتوان به دارا بودن ۲۵ درصد نفت کشور،منابع گازی فراوان ،۱۱ درصد آبهای روان کشور و همچنین ۷ درصد جنگل کشور که ۲۰ درصد جنگل های زاگرس که قلب ایران لقب گرفته است اشاره کرد.
نیک اقبالی با اشاره به اینکه سرانه جنگل استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت در کشور اول است افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد علیرغم وسعت کم ،آب و هوای کاملا متفاوتی دارد که این مهم در کشور ایران منحصر بفرد است ،مناطق سردسیری و گرمسیری استان ، در مسیر گچساران-یاسوج با یک ساعت زمان هوای سردسیری و گرمسیری را تجربه خواهید کرد.
وی افزود: به همین خاطر استان ما را سرزمین چهار فصل می نامند و یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به پایتخت طبیعت ایران معروف است ،و این ظرفیت بسیار مناسبی برای گردشگری در ایران است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وضعیت گردشگری استان در ایام تعطیلی عید نوروز و عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: در برخی از روزها بیش از ۱ میلیون و نیم نفر از سراسر کشور به استان ما سفر می کنند و این بالاتر از ظرفیت زیر ساخت های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در برخی از مواقع دچار مشکل می شویم .
پژمان نیک اقبالی در ادامه تاکید کرد:به همین خاطر ساخت جایگاههای اقامتی برای ما خیلی مهم است و همچنین این فرصت وجود دارد که بتوانیم گردشگران خارجی را با آداب های قدیم این استان آشنا کنیم چرا که همه به دنبال هتل نیستند و خیلی به دنبال چادر و سیاه چادر برای اقامت هستند.
نیک اقبالی به فرصت های دانشگاهی استان اشاره کرد و بیان کرد:فرصت دیگری که ما داریم در زمینه دانشگاهی است و ما می توانیم با استان شا تبادل دانشجوی خوبی داشته باشیم و از آنجاییکه زیر ساخت های لازم از جمله راه آهن و فرودگاه در حال آماده شدن است فرصت مناسبی به شمار می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ،ضمن خوش آمد گویی به مهمانان روسی بیان داشت:خاطره سال گذشته و سفر به استان امسک روسیه به همراه استقبال گرم شما را هیچ وقت فراموش نمی کنیم ،ما از فضاههای بسیار خوب آنجا دیدن کردیم .
محمود باقری با اعلام اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بین ۵ استان کشور قرار گرفته است یادآور شد:استان ما بین استان های اصفهان ،خوزستان ،چهارمحال بختیاری ،فارس و بوشهر قرار گرفته است و به همین جهت به دلیل موقعیت بسیار مناسب استان ما از نظر آب و هوایی و به عکس آب و هوای دیگر استان های همجوار ما زمینه جذب گردشگر بخوبی فراهم شده است.
باقری گفت:۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گردشگر از استان ما دیدن می کنند و گردشگری خارجی نیز به شدت در حال افزایش است،به نحوی که در شش ماهه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ما افزایش ۷۵ درصدی گردشگر را داشتیم.
وی ضمن تاکید بر موقعیت جغرافیایی مناسب استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:همین موقعیت جغرافیایی خاص نسبت به هوای آزاد که موقعیت مناسبی می باشد به شکلی که قسمت شمالی استان آب و هوای معتدل و کوهستانی و قسمت جنوبی استان آب و هوای گرم و خشک داریم.
باقری با اعلام اینکه استان دارای ۳۰۰ جاذبه گردشگری شناخته شده است گفت:رودخانه های پر آب و ۴۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر را داریم که بلند ترین آنها قله دنا با ۴۴۰۰ متر ارتفاع نسبت به سطح دریا است و چهارمین قله در کشور ایران است.
وی در ادامه افزود: بیش از ۲ هزار اثر تاریخی ،۳ هزار شی تاریخی و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی داریم که همین آثار تاریخی جایگاه مهمی برای ما در دوره های تاریخی ایجاد کرده است که مهمترین آنها پل های تاریخی مربوط به دوره هخامنشی با ۲ هزار ۵۰۰ سال سابقه است و بلاد شاهپور مربوط به دوران ساسانی است.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه به صنایع دستی استان اشاره کرد و یادآور شد:استان محورهای اصلی اشتغال استان است از پشم و موی حیوانات برای مصرف و تولید صنایع دستی استفاده می کنند که دست بافت هایی مانند گلیم ،جاجیم ،سیاه چادر ،گبه ،قالی و قالیچه را شامل می شوند.

محمود باقری ادامه داد:علاوه بر اینها در رشته های چرم و پوست ،صنایع چوب ،زیور آلات و سفال فعالیت دارد صنایع دستی به دلیل برخورداری از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه های هنری می تواند عامل عامل ترویج فرهنگ و هنر باشد و از طرفی بیانگر هنر ایرانیان باشد.
باقری ادامه با اشاره به اینکه ده درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهد گفت:اداب و رسوم و سادگی مردم عشایردر شادی ها و غم ها و همچنین خستگی از عصر مدرنیسم گردشگر را به استان جذب می کند.
وی در ارتباط به نوع پوشیدن لباس در استان گفت:نوع لباس مردانه و زنانه در واقع به تنوع رنگ از جاذبه های گردشگری استان ما هستند ضمن اینکه سوغات محلی استان ما همانند عسل ،گردو ،کشمش ،کشک و صنایع دستی ما نیز از عوامل مهم جذب گردشگر استان هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص سرمایه گذاری استان گفت : در استان بیش از ۴۰ جاذبه داریم که زیر ساخت های آنان را فراهم کرده ایم مهمترین آنها اردوهای رفاهی تفریحی و کمپینگ های اقامتی هستند در حوزه سرمایه گذاری با دوستان در کشور روسیه می توانیم در حوزه هتل سازی ،تله کابین با توجه به ارتفاعات تبادل گردشگر بین دو استان ،ایجاد مجتمع های بین راهی همکاری داشته باشیم.
وزیر اقتصاد ایالت امسک روسیه در این نشست ابراز داشت:تشکر می کنم از شما بخاطر معرفی خوبی که از استان داشته اید و ما هم مثل شما یک ضرب المثل داریم که می گوید شنیدن کی بود مانند دیدن ،ما از قبل خیلی روی استان شما مطالعه کردیم و هر آنچه که از استان شما می دانستیم اعداد و ارقام بود.
خانم فادینا اکسانا گفت:کل کار ما در وزارت اقتصاد امسک بر اساس اعداد و ارقام است گرچه می دانم با اعداد و ارقام نمی توان احساس واقعی را دید و سفر به استان شما این امکان را به ما داد که همه چیز را از نزدیک ببینیم نمونه آن همین نمایشگاه امروز بود که ناخودآگاه زمان زیادی صرف کردیم.
خانم اکسانا بدون اینکه نامی از محصولی بیاورد گفت : من نمی گویم کدام یک از محصولات امروز شما توجه مرا به خود جلب کرد اما یکی دو محصول نمایشگاه واقعا برای ما جذاب بود و بیزینس خوبی را برای ما بوجود می آورد و لازمه این است که قرار داد ببندیم و اجرای سرمایه گذاری صورت گیرد.
وی ادامه داد:اطلاعاتی که داریم حس و اطلاعات خوبی به ما می دهد ولی به هر حال شناخت بیشتر لازم است ،برای ما سوال پیش میاید برای تبادل گردشگر ،مشکلاتی که وجود دارد در مسیر است که چند بار هواپیما باید عوض شود و باید مناسب ترین مسیر برای گردشگر در نظر گرفته شود که توریست یک سره به استان شما سفر کند.
وزیر اقتصاد امسک گفت:در این باره ما با یک شرکت هواپیمایی در روسیه صحبت کردیم که علاقه نشان داد ولی گفت،اگر من مسافر ببرم برای برگشت مسافری وجود دارد ؟
مدیر کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت : ما ان تور تفریحی که گفتیم بین استان امسک ،تهران و خلیج فارس که ساحل دریا را هم در نظر گرفته ایم می توانیم کاری کنیم که از طریق کیش به روسیه برگردند.
فادینا اکسانا گفت:اولا من اطلاعاتی لازم دارم نسبت به هتل های این استان و هزینه های هتل به کدام شکل است .
رییس گردشگری اتاق بازرگانی با اعلام نرخ هزیته هتل های استان گفت: اکثر گردشگران به استان مایل به اقامت در سیاه چاد های عشایری هستند و برای همه سقف گردشگر ما آمادگی میزبانی در هتل ها تا سقف ۴ ستاره را دارا هستیم.
علی اکبری ادامه داد:در خبرها آمده بود که با توجه به روابط صمیمانه ایران و روسیه قرار است ویزا حذف شود و ما روسیه را به عنوان کشور دوست و همسایه می دانیم و ما دوست داریم استان ما پایلوت گردشگری در منطقه شود.
وزیر اقتصاد امسک گفت:اگر این طرح عملی شود عالی می شود ،و کل مردم روسیه برای سفر حتما باید اطلاعات مربوط به شهر مقصد را مطالعه کنند و موضوع عروسی های شما بسیار مورد توجه هست .
رئیس اداره همکاری بین منطقه ای و بین المللی وزارت اقتصاد ایالت امسک در این نشت بیان کرد : ما در امسک برای گردشگری دو مفهوم داریم یکی تور اپراتور یعنی کسی که تور را برنامه ریزی می کند و دیگری شرکت توریستی که فقط برنامه ارائه می دهد که ما فقط شرکت توریستی داریم و ما به اطلاعات کامل نیاز داریم تا بتوانیم بخش های دیگر را برای جذب گردشگر و اطلاع دادن به علاقمندان فراهم کنیم .
چولوسکی کانستانتین گفت:شرکت توریستی به ما گفتند که ما شروع بکار می کنیم ولی گفتند باید به استان شما سفر کنند آیا آنها از ما دعوت می کنند که متحمل هزینه نشویم .
باقری گفت: صحبت می کنیم و جواب می دهیم اما ایا دوستان برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری می توانند با ما تسهیلاتی نظیر دادن مجوز ،زمین و معافیت های مالیاتی همکاری کنند و اگر چیزی مورد نظر آنها هم باشد پیشنهاد بدهند.

اکسانا جواب داد: کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند باید مدل ,قیمت را ببیند و از نزدیک منطقه شما را مشاهده کند و بر اساس آن سرمایه گذاری کند ولی سرمایه گذار روسی باید بداند چه چیزی عایدش می شود و ما به سرمایه گذاران روسی برای ساخت هتل در امسک مالیات را حذف کردیم و زمین در اختیار آنها قرار دادیم و طرح های مشخصی به آنان ارائه دادیم.
فادینا اکسانا در انتها گفت: ما در روسیه با سرمایه گذاران صحبت می کنیم و همه شرایط شما را برای آنان بازگو خواهیم کرد تا در صورت تمایل و سفر به استان شما جهت مشاهده منطقه شرایط را بررسی نمایند.

img_7506 img_7507 img_7513 img_7520 img_7521 img_7518 img_7522 img_7508 img_7523 img_7525

عکس :علی اکبر پاک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=205164
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما