چهارشنبه 28 مهر 1395 - 10:28

رسانه‌های استان به کجا می‌روند!؟

سجاد راستگو

سجاد راستگو –

سایت استان کهگیلویه و بویراحمد، سجاد راستگو- درحالی‌که زمینه‌های فراوانی برای فعالیت رسانه‌ای سودمند در استان وجود دارد متأسفانه برخی از متولیان امر اطلاع‌رسانی در این استان همواره به سمتی رفته‌اند که علی‌رغم صرف وقت و هزینه زیاد به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند.rastgo-sajad

اصطلاح «مسئولیت اجتماعی » ریشه‌ای مبهم دارد اما به نظر می‌رسد با فلسفه«منفعت‌طلبی » پیوند خورده است. واقعیت دردناک این است که مسئولیت اجتماعی برای برخی از اهالی رسانه اصطلاحی بی‌معناست. به‌عبارت‌دیگر اصطلاحی است که محتوایش چنان مبهم است که تقریباً هر معنایی را می‌توان به جای آن گذاشت. به‌طوری‌که در چند سال اخیر بخصوص ماه‌های گذشته شدیداً این وظیفه خطیر اهالی رسانه تحت تأثیر ملاحظات سیاسی و منفعت‌طلبی شخصی از رسالت واقعی خود دور مانده است.

در سایه این منفعت‌طلبی، این گروه از خبرنگاران به خود اجازه می‌دهند تا واقعیت‌های حرفه‌ای خود را نادیده بگیرند.

مسئله «مسئولیت اجتماعی» به نظام اخلاقی و مجموعه ارزش‌های اعمال ما وابسته است از همین رو برخی از اهالی رسانه، مسئولیت اجتماعی آن‌ها جعلی است و از اصول این حرفه خارج می‌شوند و منفعت‌طلبی و باج‌خواهی را سرلوحه حرفه خود قرار می‌دهند.

و این پرسش همچنان باقی می‌ماند که رسانه‌ها و خبرنگاران در برابر چه کسانی و با چه هدفی مسئولیت اجتماعی دارد.

ادبیات کسب‌وکار اهالی رسانه در جامعه کنونی ایجاب می‌کند که نوعی نگرش به این موضوع داشته باشیم و آن نگرش این است که: برخی از فعالین عرصه رسانه‌ای حرفه را همانند سایر مشاغل قلمداد نموده و بدون در نظر گرفتن نقش حساس خود، هدف راستین خود را گم کرده‌اند ازاین‌رو نمی‌توان هیچ انتظاری در جهت شفاف‌سازی واقعیات از این بخش از رسانه را داشت.

ازاین‌رو نیز معتقدیم که اهالی رسانه نیز باید مانند بسیاری از متخصصان سوگند یاد کنند تا شاید در برابر سوگند خود به جامعه تعهد داشته باشند

درحالی‌که زمینه‌های فراوانی برای فعالیت رسانه‌های سودمند در استان وجود دارد متأسفانه برخی از متولیان امر اطلاع‌رسانی در این استان همواره به سمتی رفته‌اند که علی‌رغم صرف وقت و هزینه زیاد به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند.

چراکه بجای پرداختن به وظیفه اصلی خود با سو استفاده از جایگاه ویژه اجتماعی خود سعی کرده‌اند با منفعت‌طلبی به باج‌خواهی از جامعه، رسانه‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل نمایند و با ابزار دم‌دستی خود به جای بیان و کمک به رفع مشکلات جامعه بیشتر بر طبل تفرقه و ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی کوبیدند.

در ماه‌ها اخیر سایت‌ها خبری به‌صورت قارچ وار رشد کرده‌اند که این اتفاق اگر توسط دستگاه‌های نظارتی به‌خوبی مدیریت شوند می‌تواند اتفاق خوبی در امر اطلاع‌رسانی باشد که متأسفانه تاکنون نظارتی برای این اتفاق ندیده‌ایم و این نقطه قوت جامعه به یک نقطه‌ضعف برای جامعه تبدیل شده است و دراین‌بین تعداد کمی به رسالت اصلی خود پرداخته‌اند و اکثریت آن‌ها نیز بار و محتوای مثبتی برای جامعه نداشته‌اند و دستگاه‌های متولی و ناظر بر رسانه‌ها نیز تاکنون نتوانسته‌اند کنترل و نظارت‌های لازم را در این زمینه به عمل آورند.

درحالی‌که همه ما می‌دانیم رسانه‌ها باید زبان گویای مردم باشند ولی در عمل این رسانه‌ها در جهت تأمین منافع شخص و یا گروه خاصی برآمده‌اند

متأسفانه در سال‌ها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم که برخی رسانه‌ها در جهت منفعت‌طلبی خود، شخص و یا گروهی خاص، برای باج‌گیری و یا از میدان بدر کردن رقیبان ابتدایی‌ترین اصول حرفه‌ای خود را زیر پا گذاشتند و اوج بی‌اخلاقی را که شامل اتهام زنی و دروغ‌پردازی در جهت از بین بردن آبرو، به اوج خود رسانده‌اند.

و متأسفانه این اتفاق ناخوشایند در بین برخی سایت‌های خبری نوپا که هنوز چندین ماه از فعالیت آن‌ها نگذشته به اوج خود رسیده و حال پرسشی که در ذهن‌ها نقش می‌بندد این است که چه جایگاه حقوقی و یا ارگانی باید وظیفه نظارتی خود را در قبال عملکرد این رسانه‌ها ایفا کند. از انجایی که رسانه‌ها در صف مقدم خدمات فرهنگی هستند دستگاه‌های نظارتی باید حساسیت این بخش را بیش‌ازپیش درک کنند و وظیفه ذاتی و نظارتی خود را به‌خوبی انجام دهند.

و البته باید در این زمینه نیز دادگستری استان که از معدود بخش‌هایی هست که به‌خوبی توانسته وظیفه ذاتی خود را در جهت رضایت‌مندی به‌حق مردم استان انجام دهد، تقاضا کنیم که در این بخش نیز به‌صورت مستقیم وارد شود تا از بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و تفرقه در استان جلوگیری نماید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=204992
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما