چهارشنبه 28 مهر 1395 - 12:40

یک بام و دو هوای مسئولان خوزستانی درباره آب کهگیلویه و بویراحمد/ آب خوردن به کهگیلویه و بویراحمد نمی دهیم؛ آب برای کشاورزی می گیریم!

گروه اجتماعی – “آب سد کوثر، حقی که از کشاورزان خوزستانی دریغ می‌شود؛ آب ذخیره شده در پشت این سد به اندازه‌ای زیاد است که خود آن استان‌ها یعنی کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی از آن استفاده می‌کنند اما نوبت که به خوزستان می‌رسد می‌گویند آب پشت سد کوثر تنها در مصارف شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی اگر برای مصارف شرب نیز رهاسازی آب از این سد را شاهد باشیم، باز هم کیفیت رودخانه زهره افزایش می‌یابد و این موضوع در بخش کشاورزی در حوضه زهره تأثیرگذار خواهد بود.”

به گزارش «بویر نیوز»، این بخشی از سخنان محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان است که به خرگزاری ایسنا اعلام کرده است و به مدیریت بحران ارسال کرده است و تاکید دارد به هیچ عنوان برنامه‌ای برای کاهش مجدد سطوح کشت در پاییز نیست.

در همین حال؛ هدایت الله خادمی،نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به انتقال آب روستای قله علا بخش صیدون به یکی از استان های هم‌جوار اشاره کرد و گفت: باید وزیر محترم کشور و همچنین استاندار خوزستان جلوی انتقال چنین طرحی را بگیرند.

وی گفت: کارهایی صورت پذیرفته که یکی از استانهای همجوار خوزستان می خواهند؛ آب روستای ” قله علا” را که در شهرستان باغملک است به انحراف ببرند و این حداقل آب موجود برای کشاورزی روستاهای هپرو، رود زرد و چند روستای دیگر است.

خادمی در ادامه همین مبحث افزود: اگر بخواهند این آب را به شهرهای دیگر انتقال دهند؛ با توجه به اینکه در حال حاضربا کمبود آب روبرو هستند و کشاورزی آنها تقریبا نیمه تعطیل بوده؛ قطعا تعطیل می‌شود و متاسفانه مطالعه این طرح را بیش از 3 سال پیش انجام داده بودند.

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از این روستاها را به یکی از استان‌های هم‌جوار به صورت چراغ خاموش انجام داده بودند، بیان کرد: این جای نگرانی دارد که کار مطالعات این طرح را به صورت چراغ خاموش انجام داده‌اند و می‌خواهند آن را اجرایی کنند و بیکاری را در این مناطق گسرش دهند.

یک بام و دو هوای خوزستانی ها درباره آب کهگیلویه و بویراحمد!

حال واقعا جای سوال است چطور نماینده مردم خوزستان نگران تعطیلی کشاورزی است و آب خوردن ار از یک منطقه محروم در کهگیلویه و بویراحمد دریغ می کند اما معاون جهاد کشاورزی این استان به دلیل اینکه کهگیلویه و بویراحمدی ها از سدی که در استان خودشان است و با سهم اعتبارات خودشان ساخته شده است، حق آب آنهم نه برای آشامیدن بلکه برای کشاورزی و حتی برای بهبود وضعیت رودخانه های این استان طلب می کند!

بی شک مطالب مطرح شده از سوی نماینده ایذه مغایر با اصل وحدت است و جدای اینکه می تواند مورد پیگیری قرار گیرد باید به نحو درست و در چارچوب اتحاد ملی و با رعایت منافع عمومی و مردم مناطق از سوی مسئولان استان پاسخ داده شود.

بنظر می رسد بهترین راه برای جلوگیری از تبعات احتمالی این مناقشه هر چه سریعتر جلسات مشترکی بین مسئولان دو استان برگزار شود و چرا که اگر قرار نیست مردم کهگیلویه و بیوراحمد آب خوردن بگیرند، بر اساس همان قانون آب کشاورزی هم می توانند ندهند!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=204889
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خانقلی گفت:

    ازتمام استانهااب به کهگیلویه وبویراحمد اری نیروبه همه استانهااری اماهرکه بیایید غیربومی وابرفتن غیرقانونی دست بردارید حیاکنیدبس است

دیدگاه شما