دوشنبه 5 مهر 1395 - 20:41

در جلسه لاریجانی با فانی چه گذشت؟

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال جاری دانش آموزان فنی و حرفه‌ای طی سه سال در مدارس آموزش می‌بینند، گفت: این یک سال افزایش بر طول تحصیل دانش‌‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند در افزایش تخصص و ایجاد شغل برای آن‌ها موثر باشد.

بویرنیوز: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال جاری دانش آموزان فنی و حرفه‌ای طی سه سال در مدارس آموزش می‌بینند، گفت: این یک سال افزایش بر طول تحصیل دانش‌‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند در افزایش تخصص و ایجاد شغل برای آن‌ها موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه، 5 مهرماه) با وزیر آموزش و پرورش و معاونان آن دیدار کرد که در این دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.
بنابراین گزارش وزیر آموزش و پرورش در این جلسه به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: آموزش وپرورش سال تحصیلی جدید را با  8 ماه برنامه‌ریزی طی پروژه مهر  از بهمن 94 آغاز به کار کرده است و اکنون برآورد ما این است که تعداد دانش آموزان به حدود 13.5 میلیون نفر در مدارس برسد که حدود 200 هزار نفر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از این رشد 200 هزار نفره حدود 25هزار نفر به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی مربوط می‌شود و بقیه این رشد حاصل افزایش تحت پوشش آموزش و پرورش است، همچنین در متوسطه اول حدود 94 درصد و در متوسطه دوم 82 درصد دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش هستند.
وی با بیان اینکه در مناطق روستایی برای آموزش دختران محدودیت‌هایی وجود دارد، افزود: آموزش و پرورش از طریق توسعه مدارس شبانه‌روزی، توسعه سرویس مدارس و توسعه سیستم آموزش خودآموز از طریق اینترنت و راه‌دور سعی در افزایش آموزش تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را دارد که از این تعداد تا به امروز بیش از 12 میلیون و 800 هزار نفر در سامانه وزارتخانه آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند.
فانی با بیان اینکه از این 12 میلیون و 800 هزار نفر دانش‌آموز حدود 7 میلیون و 483 هزار نفر ابتدایی، 3 میلیون و 56 هزار نفر متوسطه اول، 2 میلیون و 66 هزار نفر در متوسطه سوم مشغول به تحصیل شده‌اند، گفت: خوشبختانه تا به امروز 33 درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده در رشته فنی‌و حرفه‌ای هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از امسال دوران تحصیل دانش آموزان فنی و حرفه‌ای 3 ساله می‌شود در حالیکه تا سال گذشته 2 ساله بوده است، گفت: به نظر می‌رسد این یک سال افزایش بر طول تحصیل دانش‌آموزان فنی و حرفه ای می‌تواند بر افزایش تخصص آن‌ها و ایجاد شغل برای خودشان بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه امسال 5 هزار و 500 کلاس درس به سیستم آموزشی اضافه شده، گفت: به طور کلی در سه سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد تاکنون 33 هزار کلاس درس و 4 میلیون و 700 هزار متر زیربنا به مدارس اضافه شده است که 30 درصد از این کلاس‌ها توسط خرین یا با مشارکت آنها ساخته شده است، همچنین میزان مشارکت خیرین امسال از 20 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
فانی همچنین ادامه داد: چند روز گذشته طی برگزاری جشنواره ای 200 خیر ساخت 110 مدرسه را در سواحل مکران متقبل شدند و روز گذشته در محضر آیت الله گلپایگانی “بنیاد برکت” 200 مدرسه را با 1300 کلاس تحویل آموزش و پرورش داد که قرار است به 1000 مدرسه برسد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود100 هزار نیروی آموزش و پرورش کاهش پیدا کرده است در حالیکه 500 هزار دانش آموز اضافه شده است، گفت: این کاهش به اضافه کاهش پرداخت حق‌التدریس‌ها توفیق خوبی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود اما ما همچنان مشکلاتی داریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 27 هزار فارغ‌التحصیل دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده‌اند، اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش عدم تناسب نیروی انسانی با نیاز آن است ، همچنین عدم تناسب جنسیت در مناطق مختلف، تورم معلم در برخی از رشته‌ها و کمبود در برخی دیگر و عدم توازن نیرو در موقعیت جغرافیایی مختلف را باید به این مشکلات افزود چرا که این سه عامل مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به 40 درصد از درخواست نیروهای خود مبنی بر انتقال پاسخ مثبت داده‌اند، افزود: طرح از بوم برای بوم را در جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را مدنظر قرار داده‌ایم چرا که حداقل 15 درصد عدم تناسب و تقسیم نیرو وجود دارد و در تهران تراکم بسیار زیادی در نیروهای آموزش و پرورش دیده می‌شود.
فانی در پاسخ دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه اگر بخواهیم در آموزش و پرورش خوب و استاندارد آموزش دهیم به چه مقدار نیرو نیاز داریم، گفت: نسبت کارمندان به دانش آموزان 12 به یک است در حالیکه ما 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند داریم، اگر این نسبت با توجه به پراکندگی‌های کشور به 14 به یک طی زمان‌بندی 5 ساله برسانیم، به یک نسبت متعارف دست پیدا کرده‌ایم.
در ادامه دکتر لاریجانی با بیان اینکه باید فشار کنکور را از روی دانش‌آموزان برداشت، گفت: نباید ظرف 4 ساعت آینده دانش‌آموز را رقم زد لذا باید از تمرکز کار کاسته شود.
وی با بیان اینکه یک سری از موضوعات باید با همکاری آموزش و پرورش و آموزش عالی حل شود و با هم در این خصوص تصمیم بگیرند، چرا که فقط به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود،  افزود: من فکر می‌کنم اکنون این بلوغ در کشور ایجاد شده که کنکور برای آموزش کشور ضایعه ایجاد می‌کند.
دکتر لاریجانی ادامه داد: توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همیاری یکدیگر طرحی را برای حل این مشکل و این مهم آماده کنند تا ان‌شاءالله به جایی برسیم که معلومات افراد معین کننده حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دست اندرکاران آموزش و پرورش و مردم باید بدانند آموزش و پرورش قصد دارد در طول 5 سال آینده چه برنامه‌ای را اجرایی کند، گفت: مثلا اگر سمت‌گیری آموزش و پرورش به سوی توسعه مدارس غیردولتی است بخش خصوصی باید از این تصمیم دولت مطلع باشد تا بتواند وارد کار شده و تصمیم‌گیری کند بنابراین جامعه باید از اموری مطلع شده تا با دولت همسو شود.
رئیس قوه مقننه در پایان این نشست گفت: ان شاءالله که خداوند کمک کند و دوستان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به کمک مسئولان آموزش و پرورش بیایند تا به مرور شاهد مرتفع شدن مشکلات باشیم.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=203425
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما