پنجشنبه 1 مهر 1395 - 11:02

معضلی بزرگ در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که باعث مهاجرت به شهرها شده

گروه اجتماعی- دسترسی به مدارس به خصوص در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به معضلی جدی برای والدین و دانش آموزان در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد بدل شده است.

به گزارش بویرنیوز، بسیاری از روستاهای استان از نعمت مداس راهنمایی و دبیرستان محروم اند و دانش آموزان باید فاصله ای بعضاً تا 15 کیلومتر را برای رسیدن به مدرسه خود طی کنند.

مشکل اما زمانی جدی تر می شود که دانش آموز ما دختر خانم ها باشند، طی مسیرها یا باید با ماشین شخصی باشد و یا در مواردی پیاده و در هر دو مورد امنیت فرزندان روستا نشینان به خصوص دختران مساله ای جدی به نظر می رسد.

بسیار از روستائیان ماشین و یا توان و بودجه کافی برای اجاره سرویس فرزند خود را ندارند و شاهدیم دانش آموزان این والدین با طی مسیری طولانی باید به مدارس خود برسند و اگر خوش شانس باشند ماشینی در میانه راه آنان را سوار می کند که البته این خود عاری از خطر نیست.

به گزارش بویرنیوز، هم اکنون به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی در اکثر قریب به اتفاق روستاها گاز، آب و برق فراهم شده است اما در بخش آموزش و به خصوص مدارس راهنمایی و دبیرستان مسأله ای جدی وجود دارد که همین امر زمینه مهاجرت از روستاها به شهرها را دچار می شود.

چند نفر از اهالی روستاهای پریکدان، آبزالو و … در تماس با خبرنگار بویرنیوز اظهار داشتند: مدارس راهنمایی و دبیرستان از محل زندگی ما فاصله زیادی دارد و ایاب و ذهاب دانش آموزان گرهی شده که ما را در منگنای شدید تصمیم میان مهاجرت به شهر، منع فرزندانمان از تحصیل و یا به جان خریدن همه خطرات قرار داده است.

آنها از خطر راه گفتند و اینکه دیگر در این زمان به کسی اعتماد نیست که حتی فرزندانمان به خصوص دخترانمان را به آنها بسپریم تا به مدرسه بروند و برگردند و در این شرایط مجبوریم یا آنها را از ادامه تحصیل منع کنیم یا با وجود کار اصلی مان که کشاورزی است و درآمد دندان گیری هم نداریم به شهر ها پناه ببریم.

به گزارش بویرنیوز، حال که در روستاها همه امکانات مهیا شده و سیاست جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار دادر، حیف است بخاطر نبودن سرویس های ایمن مدارس در روستاها شاهد مهاجرت روستانشینان بیکار و کم توان به شهرها باشیم که خود زمینه حاشیه نشینی بی رویه و سایر بزه ها را ایجاد می کند، باشیم.

یکی از انتظارات عمده مردم تامین امنیت و آرامش و تحصیل بی دغدغه برای خود و فرزندانشان است و سیاست نظام هم همین است و جا دارد مسئولان با چاره اندیشی در این خصوص ضمن تامین امنیت دانش آموزان پسر و دختر روستایی از ترک تحصیل آنها به خصوص در میان دختران روستایی جلوگیری کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=203199
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دنا گفت:

    ساخت مدارس راهنمایی و دبیرستان برای همه روستاها با توجه به تعداد دانش اموز 10 نفر و بعضا 15 نفر غیر عقلانی میباشد . باید چاره کار را در جای دیگر دید . به فرض ساخت این مدارس در روستاها نیز دانش اموزان بعد از تحصیل و سپس حضور در دانشگاه باز هم به روستا برنخواهند گشت ه خود موجب مهاجرت خواهد شد . شاید البته شاید بهتر باشد روستاییان را بعد از تحصیلات مقدماتی آموزشها و مهارتهایی در زمینهکشاورزی و تولیدات صنایع دستی داد و با تضمین خرید محصولات هم به اشتغال کمک کرد وهم جلوگیری از مهاجرت انها.

  2. دنا گفت:

    با توجه به غیر منطقی بودن ساخت مدارس راهنمایی در تمام روستاها برای 20 یا 15 نفر بهتر است دانش اموزان را بعد از تحصیلات مقدماتی اموزشهای مهارتهای کشاورزی و تولیدات صنایع دستی داد تا از مهاجرت انان جلوگیری کرد

  3. ک.الف گفت:

    الان اژیرخطربیکاری فارغ التحصیلان دکتری داره کم کم به صدا درمیاد.اخه تحصیل که برای ادم نان واب نمیشه دراین مملکت…

  4. مهدی گفت:

    متن رو بخون بعد نظر بده اینکه نگفته مدرسه بسازیم گفتن وسیله ایاب و ذهاب رو فراهم کرد که خیلی منطقیه کسی حاضر هست دخترش 6 کیلومتر راه رو تک و تنها بهره تا مدرسه با اینهمه خطر؟

  5. شهروند گفت:

    با سلام درود بر مدیران وخبرنگاران پرتاب بویر نیوز گزارش شما مورد مشکل است که رفع آن  تهیه یکدستگاه  مینی‌بوس خطی جهت سرویس این دانش آموزان از روستا پریکدان به سرباره  است متولی که …  حل این مشکل کوچک را نداد وامی تواند خدمت کند استعفا دهد وبا ماندنش خیانت نکند

  6. معظل گفت:

    این معضل نه معظل برادر
    لطفابه املای کلمات دقت کنید.آدم غصه میخوره ازبابت هردومعضل

  7. محسن گفت:

    خوب نوشتی یکی از عوامل مهاجرت همین هست ولی دیر شده خیلی از روستاها خالی از سکنه شده اند .کامنت 1و2 هم معتقد هست روستاییان تا حد متوسط بیشتر درس نخوانند که بعدا اسباب زحمت دولت شوند .خیلی نعطیلی آقا . ریس جمهور و رهبر مملکت روستا زاده اند

دیدگاه شما