دوشنبه 15 شهریور 1395 - 9:33

روایتی از ممنوع التصویری یک خانواده

 ۳ نفر از دو نسل هستند و محبوب اقشار مختلف کشور؛ هر ۳ نفر هم ممنوع النمایش در صداوسیما ! پدر، جهانگیر کوثری تهیه‌کننده سینما و مجری و گزارشگر ورزشی، مادر رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما و در نهایت باران بازیگر سینماست که این ۳ چهره تلویزیون را دوست دارند اما جام جم تمایلی به پخش تصاویر و فیلم های آنها ندارد. هر چه باشد این خانواده با صداوسیما نسبت نزدیکی دارد چرا که با وجود تمام بی‌اعتنایی‌ها حرفی از خداحافظی با صداوسیما نمی‌زنند. جهانگیر کوثری اظهار کرد: به دلایل ناگفته‌ای مرا از تلویزیون اخراج کردند؛ اما خیلی دوست دارم شرایطی فراهم شود تا بتوانم در تلویزیون فعالیت کنم.

این تهیه‌کننده سینما افزود:«تلویزیون یک نهاد دولتی است و چارچوب‌ها، قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد و از همین چارچوب‌ها و ضوابط نیز پیروی می‌کند. ما نمی‌توانیم انگاره‌هایمان را در تلویزیون مطرح و اجرا کنیم. بنابراین تمرکز و توجه‌مان به سینماست و در سینما می‌توانیم مسائل جامعه را تا جایی که توان داریم پیگیری کنیم.» وی که پیش از این سال‌ها اجرای برنامه «ورزش از نگاه دو» را بر عهده داشت، درباره غیبت خودش در تلویزیون تصریح کرد: «من سال‌ها در تلویزیون فعالیت کردم و مجری برنامه «ورزش از نگاه دو» بودم، در سال ۹۰ از تلویزیون بیرون آمدم اما واقعیت این است که مرا از تلویزیون اخراج کردند. همان طور که باران و خانم بنی‌اعتماد را هم ممنوع‌التصویر کرده‌اند.» کوثری درباره دلیل این مساله اظهار کرد:«هیچ دلیل و توضیحی به من داده نشده؛ به همان علتی که باران و خانم بنی‌اعتماد را در تلویزیون نشان نمی‌دهند و تیزرهای فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کنند، من هم از سال ۸۸ دچار مشکل و در نهایت اخراج شدم و الان هم مرا به تلویزیون راه نمی‌دهند.» این تهیه‌کننده سینما ضمن تاکید بر اینکه مشکل تلویزیون با من حل نمی‌شود، درباره علاقه‌اش به تلویزیون گفت:«این تنها تلویزیون دولتی کشورمان است و مخاطبان زیادی دارد؛ من هم با مردم ارتباط دارم. تلویزیون تریبون خیلی خوبی است و می‌توان از طریق این رسانه با مردم ارتباط خوب و موثری برقرار کرد، می‌توان سطح فرهنگی مردم را در همه زمینه‌ها بالا برد.» وی افزود:«من خیلی خوشحال می‌شوم اگر دعوت به همکاری با تلویزیون شوم اما فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.»

ورود مادر به تلویزیون ۴۳ سال پیش

مادر خانواده هم راهی به جام جم ندارد. در خرداد سال گذشته رخشان بنی اعتماد پس از مدت‌ها برای حضور در برنامه «هفت» به صداوسیما رفت و گفت که « ۴ سال پیش در سازمان صدا و سیما استخدام شده و کارش را در تلویزیون ایران آغاز کرده است.» و تاکید کرد که «امشب بعد از دو دهه دوباره به محوطه صدا و سیما قدم گذاشته است.» این خانواده مردم کشورشان را هم بسیار دوست دارند و شاید همین خصیصه مردمی بودن آنهاست که برای برخی قابل پذیرش نیست. شاید در اذهان برخی اردیبهشت ۹۴ و همان شبی که عوامل «قصه‌ها» در پردیس سینمایی کوروش به دیدار تماشاگران این فیلم رفتند را در ذهن داشته باشند و پس از پایان مراسم رخشان بنی اعتماد تاکید کرد: « افتخار نمایش فیلم در ایران و برای تماشاگران ایرانی با هیچ جایزه بین‌المللی قابل مقایسه نیست.» در کنار این اظهارات بنی اعتماد نباید از صراحت او در نقد تلویزیون عبور کرد مانند آن آبان ۹۳ که گفته بود:«تلویزیون پرده نمایش واقعیت جامعه نیست. دامنه خط قرمزی که تلویزیون ایران برای خود کشیده است خیلی بزرگ‌تر از این موضوعات است و درباره مسائلی که ربطی به سیاست یا دین ندارد نیز صادق است.»

چرا باران ممنوع شد؟

آخرین بار دو سال قبل بود که باران کوثری به عنوان ‌میهمان در «کلاه‌قرمزی» حضور پیدا کرد و بعد از آن هم تکرار سریال «صاحبدلان» با بازی او از شبکه‌ای فیلم پخش شد اما تلویزیون به این بازیگر حساسیت خاصی پیدا کرده است. زمان اکران فیلم «کوچه بی‌نام» و «جامه دران» عملا تصویر او را از تیزرها حذف کردند. حتی برنامه‌هایی مثل سینما‌ی فیلم هم که درباره تمام فیلم‌ها، بازیگران و اتفاقات مهم سینمایی صحبت می‌کنند، اسم این بازیگر را حذف کردند. با اینکه کوثری برای «کوچه بی‌نام» سیمرغ گرفت و یکی از مهم‌ترین بازیگران این فیلم به حساب می‌آید. باران درباره ممنوع الکاری خودش در چند سال دولت قبل گفته بود:«به‌صورت سلیقه‌ای آدم‌ها را حذف می‌کردند. تو فکر می‌کردی پایت را روی زمین نمی‌گذاری. فکر می‌کردی روی آب راه می‌روی. هر لحظه یک آدمی می‌توانست، تصمیم بگیرد تا کار کنی یا کار نکنی. در طول ممنوع‌الکاریم یک‌بار نتوانستم با یک مسئول صحبت کنم تا بفهمم مشکلم چیست؟ یعنی هنوز دلیل ممنوع‌الکار بودنم را نمی‌دانم. چند روز قبل از انتخابات من را خواستند و گفتند که دوران قانونی ممنوع‌الکاری‌تان تمام شد. بعد هم گفتند که این خیلی اتفاقی، همزمان با انتخابات شده است. من هم گفتم که چقدر عجیب. بعد از من خواستند که سریع یک کار انجام بدهم. اما من گفتم که نه منتظر دولت بعدی می‌مانم. گفتند که نه همین چند روزه یک کار انجام دهید.» باران نخستین بار با سریال «صاحبدلان» در تلویزیون حضور پیدا کرد. سال ۸۷ در نخستین برنامه کلاه‌قرمزی که بعد از سال‌ها تولید شد، یکی از اعضای ثابت بود و نقش خاله باران را بازی می‌کرد. در کلاه قرمزی ۹۳ هم در یک قسمت حضور داشت.

منبع: روزنامه آرمان امروز

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=201900
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما