یکشنبه 7 شهریور 1395 - 12:33

جشنواره عشایری «مالزیر» در کهگیلویه (+تصاویر)

گروه فرهنگی – جشنواره عشایری مالزیر با حضور مسئولان اداره کل امور عشایر استان و جمعی از عشایر در شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این آئین گفت: جامعه عشایری و ایلیاتی یک هویت فرهنگی و نماد غیرت تعصب وعفت در این سرزمین است.

مجید علی پور

مجید علیپور به ظرفیت های جامعه عشایری اشاره کرد و ابراز داشت: نقش عشایر در پهنه سرزمینی استان و حتی کشور همواره برجسته بوده است که از جمله آن می توان به صیانت از عرصه ها و تامین امنیت مناطقی که عشایر استقرار دارند، اشاره کرد.

وی افزود: ثبت کوچ بعنوان نماد فرهنگی و ملی عشایر جنوب از جمله در خواست های عشایر در سفر هیات دولت بود که ریس محترم جمهور نیز از آن استقبال و دستور پیگیری دادند.

علیپور تاکید کرد: جشنواره بزرگ مانا تحت عنوان مالزیر برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه کوچ عشایر برگزار شد و هدف از این جشنوار یاد و خاطره کوچ عشایر و زنده نگهداشتن آیین و فرهنگ کهن کوچ بعنوان فرهنگ غنی و بومی استان و حفظ انسجام و نظام ایلی و تجلیل از چهره های ماندگار و حضور جمعی از فرزندان عشایر پیشکسوت شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

جشنواره مالزیر (1)

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مالزیر یکی از ارکان های کوچ عشایر است که خود مبین ساختار نظامند و انسجام و تعاون در مدیریت و تقویم کوچ بوده و نشان از وجود رعایت سلسله مراتب و ارتباط رده هایی ایلیاتی می باشد بطوریکه مناسترین زمان کوچ تعیین و متناسب با شرایط اقلیمی کوچ آغاز و پایان می یافت و ضمن برقرای امنیت کامل در حین کوچ توجه به پوشش عرصه های مرتعی بدقت خاص صورت می گیرد.

 جشنواره مالزیر (2)

جشنواره مالزیر (3)

جشنواره مالزیر (4)

جشنواره مالزیر (5)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=201363
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    چه جالب

  2. حقگو گفت:

    جشنواره کوچ باید درجایی برگزار می شد که صحرا و یا کوه و دشت بود نه در بین ساختمانهای بلند شهر

دیدگاه شما