جمعه 5 شهریور 1395 - 13:30

هدایتخواه: پارتی‌بازی به اسم قوم‌گرایی مذموم است

هدایت‌خواه با بیان اینکه قوم‌گرایی ممکن است سبب پایمال شدن حقوق دیگران به اسم قوم و قبیله شود، تصریح کرد: اگر کسی به اسم قوم و قبیله خود به حقوق دیگران تجاوز کرده یا حقوق دیگران را نادیده بگیرد این قوم‌گرایی منفی و ناپسند است و باید با آن مبارزه کرد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی ممکن است فردی به اسم قوم و قبیله در نوع رفتارها و اختیاراتی که دارد ‌پارتی‌بازی کرده و حقوق دیگران و قانون را نادیده بگیرد که این نوع قوم‌گرایی مذموم است.

به گزارش تسنیم، ستار هدایت‌خواه ‌در یادواره شهدای طایفه گودرزی که در حسینیه ثارالله یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: قوم‌گرایی می‌تواند جنبه منفی، مذموم و ناپسند داشته و یا اینکه توجه به قوم و قبیله می‌تواند جنبه مثبت هم پیدا کند.

وی افزود: قوم‌گرایی منفی سبب ایجاد اختلاف، تفرقه و دشمنی شده و به طور قطع دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای که منجر به کینه و دشمنی می‌شود با هیچ مبنایی قابل قبول نبوده و ناپسند است.

هدایت‌خواه با بیان اینکه قوم‌گرایی ممکن است سبب پایمال شدن حقوق دیگران به اسم قوم و قبیله شود، تصریح کرد: اگر کسی به اسم قوم و قبیله خود به حقوق دیگران تجاوز کرده یا حقوق دیگران را نادیده بگیرد این قوم‌گرایی منفی و ناپسند است و باید با آن مبارزه کرد.

وی طرفداری از باطل و ترک مسیر حق، نادیده گرفتن ارزش‌های دینی، برتری جویی و تحقیر دیگران، توهین و اهانت به دیگران با اتکا به قوم و قبیله خود و رقابت در امور دنیوی برای رسیدن به مطامع و مال دنیوی و شهرت و شهوت دنیا را از دیگر جنبه‌های منفی و ناپسند قوم‌گرایی عنوان کرد.

نماینده ادوار هفتم و هشتم در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی ممکن است فردی به اسم قوم و قبیله در نوع رفتارها و اختیاراتی که دارد رابطه‌بازی و پارتی‌بازی کند و کسانی که با آن قوم و قبیله ارتباطی دارند را مقدم بداند و حقوق دیگران و ضابطه و قانون را نادیده بگیرد که قوم‌گرایی از این لحاظ نیز ناپسند است.

هدایت‌خواه عنوان کرد: اما اگر قوم گرایی و توجه به قوم و قبیله سبب وحدت و همدلی شود و یا اگر کسی به اسم قومیت دنبال حق خود باشد و در عین حال قصد پایمال کردن حقوق دیگران را نیز نداشته باشد و یا اینکه در جریان‌های حق و باطل قومش را به حمایت از حق دعوت کند و به استناد قوم و قبیله از جریان حق حمایت کند امری پسندیده محسوب می‌شود.

وی ترویج ارزش‌های دینی و الهی در جامعه با اتکای به قوم و قبیله خود، تلاش برای ترویج برابری و رعایت عدالت ضمن احترام به دیگران، مبنا قرار دادن قوم و قبیله برای سبقت در خیرات از دیگر جنبه‌های مثبت قوم‎‌گرایی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در آیات قرآن نیز می‌بینیم که وقتی پیامبر اسلام قرار است کاری انجام دهد و مردم را به سمت خدا هدایت کند خداوند می‌فرماید ابتدا به سمت قوم و قبیله‌ات برو زیرا آنها مقدم هستند.

هدایت‌خواه با بیان اینکه در کتاب خدا خویشاوندان در بحث انفاق و خیررسانی در اولویت قرار دارند، گفت: اما در اختیارات یا توانمندی‌هایی که متعلق به عموم مردم است نمی‌توان قوم‌گرایی کرد.

وی تأکید کرد: ما تنها از حق شخصی خود می‌توانیم برای قوم و خویشاوندان خود هزینه کنیم و نمی توانیم از جیب مردم و بیت‌المال به جیب خویشاوندان خود بریزیم و فرصت‌هایی که متعلق به عموم مردم است را نباید به خویشاوندان خود بدهیم.

نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی برگزاری یادواره شهدا به اسم قوم‌گرایی فرصتی برای تشویق طوایف است تا در برگزاری  یادواره‌های شهدا و یاد شهدا  از هم پیشی بگیرند و این موضوع را بستری برای وحدت جامعه و خیررسانی به مردم و رفع گرفتاری‌های مردم قرار دهیم.

هدایت‌خواه با بیان اینکه برگزاری قومی و طایفه‌ای یادواره شهدا نگران‌کننده نیست بلکه از جنبه‌های مثبت قوم‌گرایی است، گفت: کسانی که از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند بهتر است به جای آن نگران وضعیتی باشند که در ادارات به اسم قوم و قبیله حقوق مردم را پایمال کرده، به مردم ظلم می‌‌کنند و تبعیض قائل می شوند.

وی ابراز کرد: در برگزاری یادواره شهدا ما می‌خواهیم قوم گرایی را که ممکن است به یک تهدید تبدیل شود در راستای ادامه راه شهدا به یک فرصت تبدیل کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ادامه راه شهدا به ویژه توسط قوم و قبیله آنها به این معنا است که شهدا به گردن ما حق حیات دارند و اگر شهدا در دفاع مقدس حضور نمی‌یافتند معلوم نبود چه بلایی بر سر زن و فرزندان ما بیاید.

هدایت‌خواه گفت: اگر الان مدافعان حرم در سوریه نجنگند، تکفیری‌ها و داعش همان بلایی را که بر سر زن و فرزندان عراقی‌ها و سوری‌ها می‌آورند در ایران هم به  دنبال همان اهداف شوم خواهند بود.

وی تصریح کرد: شهدا بالاترین خدمت را به مردم کردند و ما اگر بخواهیم راه شهدا را ادامه دهیم باید به مردم خدمت کنیم، به تعبیر خودمانی شهدا خودشان را برای ما فدا کردند بنابراین ما هم باید برای رفع گرفتاری‌های مردم به اسم شهدا تلاش کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=201222
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احسان گفت:

    پارتی بازی زمان خودتون که همه از هییت جوانان حسینی بودن مذموم نبود؟حرفهات پشیزی ارزش نداره هر چه را برای خود میپسندی برا دیگران هم بپسند.

  2. افشین گفت:

    مگه یادت رفته تو ادارات هرچه ادم بیسواد بود گماشته بودی واسه مدیریت 

  3. ناشناس گفت:

    باشه قبول پس اول قوم قبیله خودت رد ارشاد کن 

  4. سادات گفت:

    راس ایگو خوش اصلا پارتی بازی نکرده مسعود حسینی بی

  5. سی سخت 30 گفت:

    هیئت جوانان حسینی سی سخت کدومشون در زمان خودت بیکار موندن آیا همه را نذاشتی سر کار؟ آیا این حق کشی هات مذموم نبود؟ آیا دیگر جوانان شهر حق استخدام نداشتن؟ جناب آقای مذموم!!!!!!!!!!!!1

  6. دنا گفت:

    احسنت بر مرد بزرگ بویراحمد

  7. ياسوج گفت:

    آقاي دكتر شما مثل ايكنه يادتون رفته زمان خودتون چه وضعيتي حاكم بود بر ادرات دولتي و دانشگاه ياسوج لطفا اندكي تامل 

  8. ایران گفت:

    هلال احمروسازمان بهزیستی که دوتاازادارات کوچک هستند بایدشهادت بدهندکه زمان حضرتعالی ازراه قوم وخویشی وپارتی بازی چه نیروواردشون شد…

  9. تدبیر و امید گفت:

    آقای هدایت خواه ادارات زمان خودتان که یادتان هست ؟؟؟ اداره راهو شهرسازی ، تامین اجتماعی ، فرمانداری ها و……. حالا که اعتماد مردم را از دست داده اید حداقل اخلاقی را که مدعی تدریس آن هستید از دست ندهید .

  10. اميري گفت:

    سلام وصد سلام بر استاد ارزشمند خطيب توانا دكتر ستار هدايتخواه انسان خدا شناس

  11. علی گفت:

    سلام بر فخر استان حقا و انصافا همتا نداری در استان

  12. تهران گفت:

    جون خوت بلمون

  13. سعید گفت:

    درود بر این استاد ربانی که برای هرکار خود دلیل محکم دارد.

  14. دکترسلام گفت:

    برگزاری یادواره شهدا بنام یک طایفه خودش یه اشتباهه و صحیح نیست
    ما باید یادوراه شهدا را بنام روستا یا بخش بزنیم نه یک طایفه
    روشنفکران علما اساتید کجایید چرا ساکت هستید
    آیا دلیل اصلی عقب ماندگی منطقه ما همین گرایش های قونی قبیاه ای و طایفه ای نیست…وای بر ما

دیدگاه شما