شنبه 6 شهریور 1395 - 0:26

خداحافظی یک معضل جدی و پرخطر از کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی – هر گاه در سال های گذشته اخبار مربوط به جرایم خشن منتشر می شد، نام استان کهگیلویه و بویراحمد در بالای جدول همواره دیده می شد.

به گزارش «بویر نیوز»، بارها شاهد صحنه های دلخراش دعواهای گروهی در هر کوی و برزن بوده ایم و چه موارد متعددی که سنگ پرانی در وسط خیابان ها باعث آسیب به زن و کودک های بیگناه عابر شد.

افرادی که بی توجه به حقوق دیگران راه حل اختلاف خود را در زد و خورد و درگیری فیزیکی می دیدند و باعث سلب آسایش از جامعه می شدند.

جرمی که معضلی خاص و پرآسیب برای کهگیلویه و بویراحمد شده بود

در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد خاص به نام نزاع دسته جمعی سال ها سایه سنگینی بر وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه انداخته بود که خود علیرغم اینکه آسیب جدی بشمار می رود اما تبعات زیادی هم در پی داشت و زمینه آسیب های دیگری نیز بود.

نزاع دسته جمعی در بعد کوچکتر علیرغم صدمات جسمی و روحی به افراد و خانواده ها و افزایش تنش میان طوایف در بعد کلی نیز باعث بدبینی سایر استان ها و به تبع آن کاهش فرصت های سرمایه گذاری و گردشگری برای استان بود.

اگر چه برای مقابله با سایر جرائم از جمله مواد مخدر، سرقت و مزاحمت های خیابانی بخاطر همه گیر بودن در سراسر کشور راهکار های مختلفی اندیشیده و اجرا شده بود که از همان الگوها در استان نیز استفاده می شد، اما به سبب جو طایفه ای حاکم بر شرایط استان، نزاع های فردی به نزاع های دسته جمعی تبدیل می شد و سپس با پادرمیانی ریش سفیدان در موارد متعددی آشتی و بخشش صورت می گرفت و اینگونه بود که نزاع دسته جمعی به نوعی جرم خاص در استان محسوب می شد که کمتر مشابه آن در سایر نقاط کشور دیده می شد.

اینکه نزاع های دسته جمعی علیرغم هزینه های زیادی در بر داشت و باعث آسیب های فردی زیادی می شد با پادرمیانی و واسطه گری ها البته پس از ماجرا، به صلح می انجامید، در ظاهر خوب بنظر می رسد؛ اما در این میان تبعات کلی آن که در سطور بالا ذکر شد بر جای می ماند و چهره ای خشن از مردم استان به سایر هموطنان متبادر می کرد و در بسیاری از موارد، خاطرجمعی ناشی از همین آشتی های کم هزینه باعث می شد تا افراد خاطی بازهم به چنین عملی دست بزنند.

به تعبیر بهتری می توان گفت، جمع و جور شدن بی دردسر ماجراهای نزاع های دسته جمعی، خود زمینه ارتکاب مجدد این جرم می شد و عملا باعث می شد نتوان جلوی این جرم که تبعاتش برای جامعه فراوان بود، گرفته شود.

با این تفاسیر نزاع دسته جمعی که می توان گفت جرم بومی استان کهگیلویه و بویراحمد بود به دو دلیل جو قومیتی حاکم و جمع و جور شدن بی هزینه سال ها بر قوت خود باقی ماند تا اینکه بالاخره و پس از سال ها انتظار برای اولین بار شاهد چنین کاهش چشمگیری در اینباره بودیم.

کاهش چشمگیر نزاع دسته جمعی در کهگیلویه و بویراحمد

اما اواخر مردادماه امسال با انتشار گزارشی از وضعیت جرایم خشن شاهد کاهش چشمگیر 50 درصدی این جرایم در کهگیلویه و بویراحمد بودیم.

فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: وقوع جرایم خشن در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در این استان ۵۰ درصد کاهش یافت.

پای دادستان در میان است!

بررسی دلیل کاهش نزاع دسته جمعی به یک نقطه ختم می شود و آنهم اقدام قاطعانه، بدون اغماض و صدالبته فوری دادستانی با خاطیان بود.

در واقع در تمام سال های گذشته، جنبه عمومی جرم و آن آسیب ها و تبعاتی که متوجه تمام افراد جامعه بود کمتر مورد توجه قرار می گرفت و با رضایت طرفین به یکدیگر این معضل همچنان بر قوت خود باقی ماند.

اما در یکسال گذشته آنچنان که بارها رسانه ها هم گزارش کرده اند، مقامات قضایی و بخصوص رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان در مورد موضوعاتی که جنبه عمومی دارند حساسیت ویژه ای به خرج داده اند و حتی در مواردی زیادی نیز دادستان شخصا در محل اتفاق جرم حضور یافت.

خوشبختانه با دستور مهرداد کرمی دادستان مرکز استان، روند رسیدگی به پرونده های این جرائم هم سرعت بالاتری به خود گرفت و برخوردها قاطعانه و در سریعترین زمان ممکن صورت گرفت.

همین حساسیت بر منافع عمومی از سوی مسئولان قضایی باعث شد تا دیگر شروع و پایان درگیری های دسته جمعی به همین راحتی نباشد و حتی اگر گروهی به راحتی به خود اجازه دادند تا آرامش روانی را برهم زنند، دیگر به راحتی و بواسطه ریش سفیدان و آشتی کنان های محلی، توان گریز از مجازات جنبه عمومی جرم را نداشتند و توان کار خود را پس دادند.

هشدار برای متخلفان

این موضوع از سه بعد دارای اهمیت بود که باید گفته می شد؛ اول اینکه اکنون می توان گفت که معضل فرهنگی و اجتماعی نزاع دسته جمعی در کهگیلویه و بویراحمد در حال رخت بر بستن است و با همین روند از هم اکنون می توان گفت رخت بر بسته است؛ دوم نیز مردم باید بدانند که مسئولان باتدبیری هم هستند که کاربلد باشند و با عملکرد خود آسایش را برای جامعه به ارمغان می آورند و سوم هم آندسته معدود از جامعه که با تخلفات خود موجب سلب آسایش جامعه می شدند، این هشدار را از یاد نبرند که نزاع دسته جمعی دیگر به راحتی قابل جمع و جور شدن نیست و اگرچه شروع نزاع با خودشان باشد اما پایان آن با برخورد قاطع دستگاه قضایی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=201180
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حسن گفت:

    آنچه مسلم است روند کاهشی مطلوبی  در نزاع های دسته جمعی استان شاهد هستیم ولی درگیری های کوچک و دو نفر هنوز زیاد است .
    امید است زمانی برسد که هیچگونه درگیری فردی و جمعی در استان نداشته باشیم .به عنوان یک شهروند که از نزاع آسیب دیدم از  دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تشکر میکنم.

دیدگاه شما