پنجشنبه 4 شهریور 1395 - 1:59

آنچه در سفر وزیر کار به کهگیلویه و بویراحمد گذشت/ از واکنش ها به نامه تاج گردون تا وضعیت بیکاری در استان

گروه اقتصادی – شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر کار برگزار شد.

به گزارش بویر نیوز، شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز با حضور وزیر کار، نمایندگان استان در مجلس، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونین وی و جمعی از مدیران برگزار شد.

IMG_0005

در این نشست مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از بیکاری این استان سخن گفتند.

صابر مظاهری مدیرکل کار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۷/۷ است، نرخ بیکاری در شهرستان‌های کهگیلویه، بویراحمد، گچساران، دنا، بهمئی، باشت، لنده و چرام به ترتیب ۱۶٫۵، ۱۷٫۸، ۲۲٫۵، ۱۱٫۹، ۲۰٫۶، ۱۳٫۶، ۱۷٫۶ و ۱۵٫۲۲ درصد است.

وی افزود: بیش از نیمی از جمعیت بیکار این استان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید با حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا با هدف افزایش اشتغال‌زایی چاره‌اندیشی کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت با ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به رفع معضل بیکاری در این استان کمک کند که به طور حتم حمایت از طرح‌های خرد و اشتغال‌زا در این راستا کارآمد است.

مظاهری با اشاره به نرخ بالای مشارکت اقتصادی در این استان، بیان کرد: تقاضای کار در استان افزایش یافته به طوری که تقاضای کار بانوان امروزه به یک موضوع اجتماعی در استان تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف در زمینه‌های آب، نفت و گاز، گردشگری و کشاورزی و صنعت و معدن می‌تواند مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال باشد.

استان اول در بیکاری هستیم

غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا نیز در این نشست گفت: کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ نرخ بیکاری جزء استان‌های اول کشور است.

وی افزود: دولت در سفر به استان زمینه پیشرفت و توسعه استان را تاحدودی فراهم کرده که امیدواریم با اجرایی شدن مصوبات شاهد توسعه استان باشیم. مصوبات سفر هیئت دولت با برداشتن موانع اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌تواند نویدبخش توسعه این استان را فراهم کرده و به رفع مشکل اشتغال و بیکاری کمک کند.

سونامی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

 عدل هاشمی نماینده کهگیلویه بزرگ در این نشست گفت: آمار بیکاری در این استان بالاتر از نرخ اعلام شده و در بخش‌هایی مانند دیشموک به بیش از ۳۵ درصد می‌رسد.

وی گفت: نرخ بیکاری ۱۷ درصدی استان کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از مناطق واقعی نیست، لذا مهم‌ترین درخواست مردم این استان به‌ویژه جوانان از مسئولان رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است به طوری که بیش از ۹۰ درصد جوانان مراجعه کننده به نماینده مجلس درخواست کار دارند.
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز در این نشست گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیکاری وضعیت خوبی ندارد که باید برای رفع بیکاری به بخش خصوصی کمک کرد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز گفت: بنگاه‌های کارآفرینی خرد و کوچک می‌توانند بیشتر کارآفرینی کنند. با کمک به بنگاه‌های کوچک مشکل بیکاری در استان‌های مثل کهگیلویه و بویراحمد برطرف می‌شود.

کیانی ادامه داد: وزارت کار باید از بنگاه‌های کوچک حمایت کند تا با سرمایه خرد خود بتوانیم وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را بهبود بخشیم. باید با کمک به بنگاه‌های خرد محصولات آن‌ها را برای صادرات آماده کنیم که لازم است به اقتصاد دانش بنیان توجه بیشتری شود. به اقتصاد روستایی خود بی‌توجه بوده‌ایم در حالی که می‌توانیم با توجه به کشاورزی و دامداری و صنایع‌دستی در روستاها مشکلات را برطرف کنیم.

بیکاری در حوزه زنان کهگیلویه و بویراحمد در بین همه استان‌های کشور بیشتر است

 فریبا رحمانپور مدیرکل امور بانوان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد گفت:  بیکاری در حوزه زنان کهگیلویه و بویراحمد در بین همه استان‌های کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی زنان سرپرست خانوار کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از ۵۰ سال است، گفت: مشکلات و خطرات زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند.

لیست مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد را به وزیر کار می‌دهیم

 اظهارات سید موسی خادمی در این نشست نیز اینگونه مطرح شد؛ نگاه وزیر کار به استان‌های کمتر توسعه یافته قابل تقدیر است و حضور وی در این استان نشانه همین مسئله است، خادمی ادامه داد: از حضور نمایندگان استان در مجلس، آقایان زارعی و هاشمی که در این نشست شرکت کردند، تشکر می‌کنم.

خادمی با بیان اینکه دو مسئله بیکاری و آسیب های اجتماعی از مشکلات اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: لیست مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد را آماده کردیم که هنگام شام کاری به آقای دکتر ربیعی وزیرکار تحویل می‌دهیم.

وی بیان کرد: با ایجاد مشاغل خرد و بنگاه‌های زود بازده می‌توانیم بخشی از مشکلات بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد را برطرف کنیم.

خادمی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در استان داریم، تاکید کرد: انتظار از وزارت کار برای سرمایه‌گذاری در این استان داریم.

بی‌توجهی «خادمی» به نامه «تاجگردون»

غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت همانگونه که از قبل اعلام کرده بود، در شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد شرکت نکرد، اگر چه وزیر کار به غایب بودن وی هم اشاره کرد و موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به نامه غلام رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت هم توجه چندانی نداشت و گفت: لیستی از مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه وزارت کار اماده کردیم و به آقای ربیعی وزیر کار تحویل می‌دهیم.

تاجگردون در نامه‌اش خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اینکه وزیر کار در سفر قبلی‌اش قول‌هایش را عملی نکرد در این سفر نیز از او درخواستی نداشته باشند.

 در این نشست ربیعی وزیر کار نیز گفت: از استاندار خوش فکر کهگیلویه و بویراحمد که پیگیرهای زیادی برای استان دارند و نمایندگان مجلس از جمله نماینده غایب آقای تاجگردون تشکر و قدردانی می‌کنم هر سه نماینده کمک کار ما بودند.

جلوگیری از ریزش 300 هزار شغل در کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم سیاست رفاهی صدقه‌ای را کنار گذاشت.

علی ربیعی عصر امروز در جلسه شورای اشتغال کهگیلویه و بویراحمد با تبریک هفته دولت اظهار کرد: نگاه شهید باهنر مهربانانه و خاص بود.

وی با بیان اینکه شهید باهنر از عرصه فرهنگ به سیاست آمد و توجه خاصی به تربیت کودکان داشت، افزود: باید مسؤولان عمق نگری و آرامش و ادب شهید باهنر را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شهید رجایی منحصر به فرد بود و سادگی رجایی همراه با شخصیت وی عجین بود.

وی گفت: کسی نمی‌تواند کت و شلوار تمیز و قدیمی و مندرس شهید رجایی را از یاد ببرد رئیس جمهوری که کار خود را از کاسه و بشقاب فروشی شروع کرد.

ربیعی با بیان اینکه درسی را که در زندگی خود آموخته بودم از شهید باهنر بود که دوست و غم خوار همه بود، تصریح کرد: امروز بیش از همیشه به غمخوارگی نیاز داریم و ساده زندگی کردن را پیشه خود کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم از انقلابی بودن انحراف نداشته باشیم باید رجایی و منش وی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

این مسؤول گفت: رجایی ادب را در برابر رئیس جمهور بی‌ادب رعایت می‌کرد و باید ادب رجایی را سرلوحه کار خود در مسئولیت‌ها قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به دیدار امروز رئیس جمهور و هیأت وزیران با مقام معظم رهبری و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارند، تصریح کرد: در بحث اقتصاد در این دولت اتفاقات خوبی رخ داده است که شاید خودمان هم متوجه آن نشده‌ایم.

ربیعی گفت: خودمان متوجه نمی‌شویم که چقدر شرایط تغییر کرده است و فشار اقتصادی که در کشور وجود داشت اکنون دیگر وجود ندارد و سهم نفت را نیز در اقتصاد کم کردیم.

این مسؤول تبیین کرد: امروزه اقتصاد کشور را پیش‌بینی‌پذیر کرده‌ایم و با کاهش تورم نشان دادیم که خیلی از کارها را می‌توان در کشور انجام داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: اگر رشدی را در اقتصاد بدون در نظر گرفتن تورم تجربه می‌کردیم در آینده نیز با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

وی با گریزی به گذشته گفت: یادمان نرفته که عده‌ای به صف می‌ایستادند و سکه و ارز خرید و فروش می‌کردند و نوبت سکه و ارز می‌فروختند.

ربیعی اضافه کرد: اما امروز ارز ما تثبیت شده است و در خصوص بدهی به پیمانکاران کارهای خوبی انجام شده و مجلس نیز مصوبه خوبی داشته است و حتی امکان تهاتر بین بخش خصوصی و دولت برای بدهی‌ها وجود دارد.

وی تبیین کرد: منابع بانکی به سوی سرمایه در گردش سوق پیدا کرده است و رونق اشتغال و تولید با قوت در دولت مد نظر قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استراتژی‌هایی که در خصوص اشتغال دنبال می‌شود، یادآور شد: استراتژی ما این است که مشاغل خرد را برای ایجاد اشتغال مورد حمایت قرار دهیم.

ربیعی عنوان کرد: دولت یازدهم در شروع به کار خود با ریزش نیرو در دولت قبل مواجه بود، اما این دولت توانست از طریق ثبت مشاغل از ریزش 300 هزار نیرو جلوگیری کند.

وی به استراتژی دیگر اشتغال اشاره کرد و توضیح داد: با یک درصد رشد در حوزه اشتغال در سال 95 تعداد 100 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: 430 هزار دفترچه تأمین اجتماعی که در 5 ماه اول صادر کردیم که نشان‌دهنده توجه دولت و خدمات‌دهی در این حوزه است.

ربیعی با اشاره به سیاست رفاهی در دولت تدبیر و امید، مطرح کرد: در گذشته برای جبران کمبودها به افراد پول می‌دادند که کشور در این خصوص عقب‌گرد کرد و با سیاست رفاهی صدقه‌ای در کشور مواجه شدیم و موجب شد مردم هر روز محتاج‌تر شوند.

وی تأکید کرد: اما دولت یازدهم این سیاست را جبران کرد و روی سیاست توانمندسازی تمرکز می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این دولت 11 میلیون نفر را بیمه کرده که اکثراً حاشیه‌نشین و دارای مشاغل غیررسمی بودند که سرانه درمان آنها 36 هزار تومان بود که کار بزرگی در وزارت رفاه صورت گرفت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=201079
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما