یکشنبه 31 مرداد 1395 - 23:36

ولنگاری اجتماعی در مواجهه با بحران خودکشی !

حجت الاسلام سجاد بادام فیروز

گروه اجتماعی– مطلب زیر از سری یادداشت های مخاطبین بویرنیوز است و انتشار آن الزاماً به معنای تایید قسمتی یا کل آن نمی باشد.

از دیرباز تاکنون آسیب های اجتماعی نقش بسزایی در گسست بافت های اجتماعی هر منطقه ای داشته ، به طوری که کم توجهی و سهل انگاری در آن آثار جبران ناپذیری دارد.

امروزه جامعه هدف آسیب های اجتماعی توده مردم به خصوص جوانان این مرز و بوم است که تاخیر در رفع و دفع این آسیب ها گناهیست نابخشودنی!
یکی از آسیب های اجتماعی که استان کهگیلویه و بویراحمد با آن مواجهه هست بحران خودکشی است،بحرانی که باعث شده استان ما از سایر استان های دیگر از این حیث متمایز باشد.

اولین گام در مواجهه با معضلات اجتماعی، ریشه یابی و آسیب شناسی واقع بینانه آنهاست تا بتوان با شناخت و آگاهی بیشتر به جنگ این معضلات رفت و نسبت به رفع خطرات آن اهتمام جدی داشت.

از دیدگاه کارشناسان  دلایل زیادی باعث بروز این بحران می شود از جمله: اختلالات روحی روانی،افسردگی، عدم تحمل در برابر مشکلات،شکست عشقی ،احساس پوچی و بی هدفی،شرایط نامساعد اقتصادی،معضلات زندگی شهری ،ضعف بنیه اعتقادی که هر کدام به تناسب در بروز این بحران نقش دارند.

به زعم کارشناسان خودکشی بیشتر از آنکه دلایل فردی داشته باشد،دلایل اجتماعی دارد که این امر تلاش مضاعف عوامل ذی ربط را می طلبد.

با عنایت به اینکه معضل خودکشی بیشتر در رده سنی نوجوانان و جوانان اتفاق می افتد،یکی از بهترین راه های پیشگیری از این پدیده شوم، ورود خانواده ها برای مقابله با این معضل اجتماعی است.

اساسا ارتباط بیشتر خانواده ها با فرزندانشان برای خروج از انزوا خواهی، افسردگی،فردگرایی فرزندان نقش مهمی در برون رفت از این پدیده شوم دارد.

باتوجه به رشد نامتعارف آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد،طلاق،خودکشی،بیکاری،فقر و…  در استان کهگیلویه و بویراحمد، از مسئولین ذی ربط تقاضا می شود نسبت به پیشگیری از این معضلات دامن گیر اجتماعی همت مضاعف داشته باشند و در این رابطه تلاش ها محدود و و معطوف به صرف برگزاری جلسات و همایش ها نشود.

امروزه استان ما بیش از پیش درگیر این معظلات شده و آمارهای رسمی نشان از رشد این فجایع در استان ما دارد که این سنگینی مسئولیت مسئولان را می رساند.

باشد که در این زمینه اقدام عملی جهت برون رفت از این معضل حاصل شود و همگان شاهد ریشه کن شدن این آسیب ها در استان مان باشیم

ان شاء الله

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=200836
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حاج آقا مسئلهٌ گفت:

    جناب حجه السلام بادام فیروز با سلام واحترام نظرتان درباره سهم عوامل ذیل در ولنگاری اجتماعی دخیل در وقوع خودکشی چیست؟
    1- عدم وجود شادی در جامعه و زیرساخت های تفریحی
    2- ممنوعیت نانوشته کنسرت ها و برهم زدن اینگونه مراسمات توسط عناصر خاص و فراقانون
    3- ممنوعیت ماهواره (وسیله شیطانی) در کنار بی عرضگی صدا و سیما در تامین اوقات فراغت با وجود انحصار این ارگان بر فضای تلویزیونی کشور
    4- عدم مسئولیت پذیری ارگانهای فرهنگی دارای بودجه کلان در مقابله با آسیب های اجتماعی
    5-حیف و میل شدن هزاران میلیارد تومان پول نفت 120 دلاری در دوران دولت قبل و ایجاد بحران بیکاری در پایان آن دولت ها
    متشکر میشوم که جوابی قانع کننده بفرمایید.

دیدگاه شما