شنبه 16 مرداد 1395 - 15:36

اولین کاست فولکلور کهگیلویه وبویراحمدی اثر کیست؟ (+تصاویر)

اولین کاست بومی و موسیقی فولکلور کهگیلویه وبویراحمد که آواها و نواهای بویراحمدی و ممسنی را زنده کرد، هنوز هم مورد توجه مردم استان است.

حبیب اله بازیاربه گزارش «بویر نیوز»، «حبیب اله بازیار» خالق اثر پیوار متولد ۱۳۴۶/۶/۱با مدرک تحصیلی کارشناسی امورتربیتی و از  فرهنگیان آموزش و پرورش است که از ۱۲ سالگی در دوره دانش آموزی کار خوانندگی را در گروه های سرود  مدارس به صورت تک خوان شروع کرد.

وی اولین خوانندگی را در رادیو به صورت رسمی در سال ۱۳۵۸ با سرود های انقلابی اجرا کرد و به صورت حرفه ای در سال۱۳۷۰ آموزش آواز را نزد کاووس سمندر از استاتید آواز، سنتور و قانون آموخت.

به گفته خودش در هنگام آموزش خوانندگی نزد استاد سمندر از کاست آموزش محمود کریمی استاد آواز ایران استفاده می کرد و سپس از کاست های استاد شجریان، اکبرگلپایگانی، حسین خواجه امیری(ایرج گلپا) گوش می کرد تا بتواند در آواز موفق تر عمل کند.

اولین اجرای کنسرت را به صورت زنده و به دعوت از شرکت نقت گچساران در سال ۱۳۸۰ که در آن برنامه استاد محمدرضا گلریز حضور داشت اجرا نمود .

در همان سال در سینما حافظ شیراز در «جُنگ ایل لر» آهنگ بچه لر را اجرا کرد.

از سال ۱۳۷۴به بعد کاست های بازاری خود را با «سرچنار»، «قصرشیرین»، «عشق لیلی» و «بچه لر» منتشر نمود .

بنا به علاقه فراوان به فرهنگ و هنر و موسیقی فولکلور (محلی) قوم لر به فعالیت جدی در این زمینه پرداخت تا اینکه اولین کاست رسمی لری به نام «پیوار» را که معرف موسیقی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان ممسنی است در سال ۱۳۸۵ ارائه داد.

«پیوار» اولین کاست رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد است که توسط بازیار به صورت رسمی با مجوز و تائیدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و آهنگ سازی محمد سعید اسلامی به اجرا درآمد.

در این کاست آهنگ های «دل گرودار، مستم مستم، ککی جونی، شاهنامه خوانی و یاریار» برگرفته از تصنیف ها و آوازهای استاد احمد احمدی است.

در کنسرت ها و جشنواره های رسمی بسیاری در داخل کشور شرکت کرده است و در چند سال گذشته همکاری خوبی با صدا وسیما داشته و قطعات محلی که در مرکز موسیقی و سرود سازمان به تصویب رسیده اجرا نموده است که از آن جمله می توان به تصنیف معرفی استان با نام ماکیستیم (دیار پر نعمت ) و ایران اشاره نمود.

بازیار که بواسطه آثارش خیلی زود توانست به محبوبیت وشهرت برسدفعالیت های زیادی در عرصه موسیقی داشته است که از جمله آنها می توان به اجرا های کنسرت در  کاخ سعد آباد، کاخ گلستان بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تهران، شهرکرد،اصفهان، اهواز، شیراز ، بوشهر، بهبهان و یاسوج اشاره کرد.

حضور بازیاردر شبکه های یک ، دو ، سه، شبکه شما، شبکه جام جم،شبکه تهران، شبکه افلاک، شبکه دنا، شبکه زاگرس، شبکه جهانبین و.. گواه روزهای پرفروغ دوران کاری وی است.

از آلبوم ها وکاست های مذهبی  بازیار نیز می توان به «سردار عشق۲و۱ ، شهید عشق و یار غریبان» اشاره کردکه در جنوب کشور مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

حبیب اله بازیار در زمینه خوشنویسی نیز دارای مدرک ممتاز می باشد و عضو خانه موسیقی و انجمن خوشنویسان ایران می باشد.

DSC_0843

بازیار4

بازیار2

بازیار3

DSC_0844

DSC_0849

حبیب اله بازیار

منبع: فصل امید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=199510
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بهروزی گفت:

    بهتر بود که اشاره ای به نام سعید اسلامی هم می شد چرا که بخش زیادی از موسیقی محلی و فولکلور ما مدیون تلاشهای سعید اسلامی اهنگ ساز پیوار,کوه دنا و زمند هست.

  2. جهان اباد گفت:

    کاظم کریمی پیدیده آواز لری در جنوب است

دیدگاه شما