پنجشنبه 14 مرداد 1395 - 15:50

دو ساعت پیگیری برای برداشتن جنین از سطل زباله

دو ساعت و ١٠ دقیقه؛ این تمام مدتی است که دیروز جسد جنینی در یکی از میدان های نارمک تهران، بر زمین ماند تا چانه زنی های کلانتری نارمک با پیمانکاران بهشت زهرا (س) نتیجه دهد و آمبولانس بهشت زهرا (س) بیاید و جسد یک جنین دختر را به سردخانه منتقل کند.

به گزارش شهروند، دو ساعت و ١٠ دقیقه‌ای که رئیس کلانتری نارمک و بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران برای هماهنگی فرستادن یک آمبولانس، تلفن از دستشان نیفتاد، آن‌قدر به این مسئول در پزشکی قانونی و آن مسئول در بهشت‌زهرا تلفن کردند، نامه نوشتند و فکس کردند تا در آخر یکی از راننده‌های آمبولانس بهشت زهرا با دستور مافوقش، راضی شد و به خیابان ٥٣ نارمک رفت تا جسد جنین دختری را از سطل زباله بردارد و به سردخانه پزشکی قانونی ببرد. جسد دختری که هنوز نافش وصل بود و نشان می‌داد در ماه‌های آخر جنینی بوده است.

این خلاصه اتفاقی است که دیروز کلانتری نارمک و بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران با آن درگیر بودند. آنها دو ساعت چانه‌زنی کردند تا یک جسد بر زمین مانده، برداشته شود.
«مجتبی حسین‌پور» بازپرس دادسرای جنایی، دیروز دستور قضائی انتقال این جسد را صادر کرد اما نمی‌دانست تا یک ساعت‌و‌نیم بعدش جسد بر روی زمین می‌ماند: «ساعت نزدیک یک ظهر بود که از کلانتری نارمک اعلام کردند كه جسد یک جنین در سطل زباله یکی از میدان‌های این منطقه پیدا شده، آنها برای انتقال این جسد از سوی پزشکی قانونی مجوز قضائی می‌خواستند، این اتفاق هم افتاد و در کمترین زمان مجوز صادر شد؛ اما کلانتری در پروسه هماهنگی برای انتقال جسد با جواب رد افرادی مواجه شد که مسئول حمل جسد هستند. ظاهرا اینها پیمانکاران بهشت‌زهرا هستند که به تازگی مسئولیت انتقال اجساد به آنها داده شده، آنها اعلام کرده بودند، چون هزینه انتقال جسد داده نمی‌شود، آنها هم به محل نمی‌آیند.»
او ادامه داد: «تا قبل از این پزشکی قانونی متولی انتقال اجساد بود؛ اما ظاهرا پزشکی قانونی و بهشت‌زهرا تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌اند و حالا بهشت‌زهرا متولی انتقال جسد است، در این میان هم بهشت‌زهرا کار را به پیمانکاران سپرده اما به نظر می‌رسد در این تفاهم‌نامه، پرداخت هزینه انتقال اجسادی که اولیاي دم ندارند یا مجهول‌الهویه هستند، مشخص نشده است؛ یعنی معلوم نیست چه کسی باید این پول را پرداخت کند؛ دیروز هم این اتفاق برای جسد این جنین در نارمک رخ داد، چون ولی دم نداشت، آمبولانس هم برای انتقالش نیامد.»
به گفته حسین‌پور اختلافی که میان دو سازمان بر سر هزینه‌ها شده، گریبانگیر اجساد شده است: «ما پیگیری زیادی برای انتقال جسد این جنین کردیم، بارها با بهشت‌زهرا و سازمان پزشکی قانونی تماس گرفتیم، دو ساعت گذشت اما کسی نیامد.»
بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی، از این‌که برای انتقال یک جسد باید این میزان تماس گرفته و هماهنگی شود، انتقاد کرد: «قبلا سازمان پزشکی قانونی اجساد را منتقل می‌کرد، طرف حساب ما هم همین سازمان بود، حالا معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که پیمانکار بهشت زهرا، تصمیم می‌گیرد که بیاید یا نیاد، الان سوالی که پیش آمده این است که متولی انتقال اجساد مجهول‌الهویه کیست؟ ما تاکنون با چنین موضوعی مواجه نبودیم.»
به گفته او، قرار گرفتن یک جسد، آن هم برای چند ساعت در شهر، از نظر اجتماعی، پیامدهای زیادی دارد و تنش ایجاد می‌کند. اجساد باید در کمترین زمان منتقل شوند: «زمان انتقال یک جسد در بدترین حالت، ممکن است به ٤٥ دقیقه هم برسد، نه این‌که دو ساعت فقط چانه‌زنی شود که آیا آمبولانسی فرستاده می‌شود یا خیر؟»
دیروز کلانتری نارمک بیشترین میزان درگیری را برای انتقال این جسد داشت. ماموران از زمانی که کشف جسد به آنها اعلام شد تا وقتی که ساعت ٣ ظهر آن را منتقل کردند، مرتب با پزشکی قانونی و بهشت‌ زهرا تماس می‌گرفتند.
حدود ساعت ١٢:٥٠ دقیقه بود که در پی تماس ١١٠، اعلام شد یک جنین در سطل زباله میدان ٥٣ نارمک دیده شده است. ماموران کلانتری نارمک که به آن‌جا می‌روند، متوجه می‌شوند جسد متعلق به جنین دختری است که به نظر می‌رسد ٧ یا ٨ ماهه است. ناف هم هنوز به آن وصل بود. موضوع که به بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران اعلام شد، با دستور قضائی برای انتقال جسد، با پزشکی قانونی مکاتبه شد تا نسبت به انتقال جسد اقدام کنند. اما در کمال ناباوری زمانی که همه منتظر آمبولانس بهشت‌ زهرا بودند، ناگهان از طرف بهشت‌ زهرا تماسی گرفته و اعلام شد که به دلیل مجهول‌الهویه بودن جسد، راننده آمبولانس فرستاده نمی‌شود.
در این تماس تلفنی به کلانتری نارمک اعلام شد از آن‌جا که در موارد قبلی انتقال جسد، هزینه‌ای برای انتقال جسد به آنها داده نشد، این‌بار هم چون جسد مجهول‌الهویه است و بستگانی ندارد که پول آمبولانس را بدهند، ما هم برای انتقال نمی‌آییم.
معمولا زمانی که با پزشکی قانونی برای انتقال جسد مکاتبه می‌شود، شماره تلفنی هم گرفته می‌شود تا هماهنگی بیشتر صورت گیرد. اما این‌بار به جای هماهنگی برای انتقال جسد، نفرستادن راننده اعلام شد. اما موضوع به این‌جا ختم نشد. پس از پیگیری‌های بعدی پلیس با مسئولان بهشت‌ زهرا(س) و در ادامه آن تماس‌های مکرر با پزشکی قانونی و اعلام موضوع به آنها، درنهایت با هماهنگی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی، پس از گذشت بیشتر از دو ساعت، آمبولانسی فرستاده و جسد منتقل شد. در تمام این مدت هم ماموران کلانتری ١٢٧ نارمک در اطراف سطل زباله، مانع از تجمع مردم و اهالی محل شده بودند، این درحالی بود که به دلیل گرما، احتمال فاسد شدن جسد و تعفن آن وجود داشت.

تاکنون سابقه نداشته که با پزشکی قانونی برای انتقال جسد هماهنگ شود، اما اعلام شود که به دلیل پرداخت نشدن پول، راننده آمبولانس نمی‌فرستند: «در موارد قبلی پیدا شدن جسد در خیابان، حتی با وجود ناشناس بودن آن، همان نامه‌نگاری اولیه به پزشکی قانونی، منجر به فرستادن آمبولانس می‌شد. اما این‌که ما پول نگرفتیم، نمی‌آییم، تاکنون شنیده نشده بود.»

بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران و پلیس، همه اینها را اعلام کردند اما سید جواد میرقوامی، معاون عروجیان سازمان بهشت‌زهرا(س)، حرف‌های دیگری زد. او که از اتفاق رخ داده بی‌خبر بود، تأخیر دو ساعته برای انتقال جسد را اتفاقی معمولی عنوان کرد.

میرقوامی که مدیریت بخش انتقال اجساد را عهده‌دار است، گفت: «دو ساعت زمان برای انتقال جسد، آن هم برای تهران و شلوغی‌اش، اتفاق عجیبی نیست.»

او درباره تفاهمنامه بهشت ‌زهرا و پزشکی قانونی برای انتقال اجساد توضیح داد: «این تفاهمنامه جدیدی نیست، الان سه تا چهار ‌سال است که مسئولیت حمل جسد با سازمان بهشت زهراست، بنابراین ما سال‌هاست که متولی انتقال اجساد هستیم، حالا یک‌بار هم جسد دو ساعت بر زمین ماند، تهران بزرگ است و این اتفاق می‌افتد. به‌هرحال تا زمانی که برای انتقال جسد هماهنگ شود، کلانتری بیاید و بازپرس دستور قضائی دهد، چند ساعت طول می‌کشد.»

این مسئول در سازمان بهشت ‌زهرا این توضیحات را داد اما این‌که بازپرس ویژه قتل و کلانتری نارمک، دو ساعت برای انتقال جسد چانه‌زنی کردند و صحبت‌های پیمانکار بهشت‌ زهرا مبنی بر نیامدن در محل به دلیل پرداخت نشدن هزینه آن را قبول نکرد و گفت: «ما دو نوع متوفی داریم، یکی متوفیانی هستند که جواز پزشک دارند و یکسری از متوفیان مشکوک هستند که نیاز به دستور قضائی دارند. همه این اجساد را ما منتقل می‌کنیم. ما بدون دستور قضائی نمی‌توانیم جسدی را حمل کنیم، به همین خاطر باید منتظر مجوز قانونی آن بشویم.»

او درباره واگذاری انتقال اجساد به بخش خصوصی هم توضیحاتی داد: «شبکه حمل‌ونقل جسد به‌طورکلی به عهده سازمان بهشت‌ زهراست، چه آنهایی که در سطح شهر جا‌به‌جا می‌شوند، چه آنهایی که باید به شهرستان منتقل شوند. ما در همین زمینه قراردادهایی را با یکسری از پیمانکاران امضا کردیم تا این جابه‌جایی را انجام دهند. تمام این پیمانکاران هم هر ماه حقوق می‌گیرند، درآمد آنها مشخص است و ارتباطی به تعداد اجساد منتقل شده ندارد.»

او موضوع پرداخت نشدن حقوق پیمانکاران را نپذیرفت: «پیمانکاران بهشت‌ زهرا مشکلی در پرداخت‌ها ندارند و ما به‌طور مرتب حقوق آنها را پرداخت کرده‌ایم.»
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=199353
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما