سه شنبه 12 مرداد 1395 - 15:16

۴۰۰ هکتار باغ بویراحمد در معرض خطر خشک شدن (+تصاویر)

به گزارش «بویرنیوز»، منطقه دلی اولاد علی مومن واقع در 15 کیلومتری یاسوج به عنوان یکی از مناطق مستعد برای باغداری بوده که به طور حتم در صورت حمایت مسئولان متولی شاهد توسعه کشاورزی و رونق تولید در این منطقه خواهیم بود.

آنگونه که کشاورزان منطقه دلی اولاد علی مومن می‌گویند 600 هکتار و بنا به گفته مسئولان شمارش معکوس برای نابودی 400 هکتار باغ در این منطقه به دلیل کم آبی آغاز شده است.

139503310957414577955944

یکی از باغداران منطقه دلی اولاد علی مومن به تسنیم می‌گوید: ایجاد باغ در این منطقه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 73 به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که مسئولان متولی متعهد به حفر 7 حلقه چاه عمیق برای تامین آب باغات شدند.

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه مردم کشاورزی را تعطیل و باغ ایجاد کردند افزود: 5 حلقه چاه در این منطقه حفر شده که تنها سه مورد بهره‌برداری شده و دو مورد دیگر بنا به هر دلیلی تجهیز و در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته است.

این باغدار دلی اولاد علی مومن به خبرنگار خبرگزاری تسنیم می‎گوید: سال گذشته مسئولان استانی از جمله استاندار و نماینده مردم بویراحمد و دنا از منطقه دلی اولاد علی مومن بازدیدی داشتند و خواستار توسعه باغات شدند در حالی باغات موجود در حال خشک شدن هستند.

حسین‌زاده تصریح کرد: باغات دلی اولاد علی مومن سالانه دو مرتبه به دلیل کمبود آب آبیاری می‎شوند و در سال 95 تنها یک مرتبه آبیاری شده‌اند که هم اکنون به دلیل گرمای بیش از پیش رنگ زرد به خود گرفته و قدشان خمیده شده است.

                                               

وزارت نیرو اقدام کند؛جهادکشاورزی آماده همکاری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: چهار حلقه چاه با هدف آبیاری 200 هکتار باغ در منطقه دلی اولاد علی مومن ایجاد شده که باغداران 200 هکتار بیشتر از مجوز بهره‌برداری باغ احداث کرده‌اند که همین امر سبب مشکلات کنونی شده است.

جعفر گوهرگانی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: متولی تامین آب باغات دلی اولاد علی مومن بویراحمد وزارت نیرو و در استان نیز شرکت آب منطقه‌ای است که یا از طریق رودخانه بشار و یا از طریق حفر چاه تامین کنند.

وی عنوان کرد: در صورت تامین آب از طریق وزارت نیرو(شرکت آب منطقه‌ای) جهاد کشاورزی در زمینه اجرای شبکه و آبیاری قطره‌ای و یا تجهیز چاه هیچ مشکلی ندارد و اعتبار مورد نیاز در کمترین زمان ممکن تامین می‌شود.

                                             

جهاد کشاورزی مطالعات تامین آب باغات دلی اولادعلی مومن را به آب منطقه‌ای ارائه دهد

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به چاه‎های در مدار بهره‌برداری کشاورزان باید 120 هکتار توسعه باغات در منطقه دلی اولاد علی مومن داشتند که متاسفانه 500 هکتار ایجاد کرده‌اند و همین امر سبب بوجود آمدن چالش کم آبی در این منطقه شده است.

علی لطفی در پاسخ به این پیشنهاد خبرنگار تسنیم که آیا امکان تامین آب باغات دلی اولاد علی مومن از رودخانه بشار وجود دارد، گفت: این پیشنهاد باید توسط سازمان جهاد کشاورزی مطالعه و در اختیار آب منطقه‌ای قرار بگیرد تا موضوع به طور دقیق بررسی و برای گرفتن تخصیص آب پیگیری شود.

انتظار می‌رود طرح انتقال آب از طریق رودخانه بشار یاسوج حدفاصل امامزاده مختار به منطقه دلی اولاد علی مومن برای تامین آب 500 هکتار باغ در این منطقه به طور ویژه در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای قرار بگیرد و وزارت نیرو نیز برای حق‌آبه نهایت همکاری را داشته باشد.

تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=199190
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما