یکشنبه 10 مرداد 1395 - 2:03

اصل ماجرای وزیر ارشاد و امام جمعه بهمئی چه بود؟/ هزینه تراشی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد از تریبون نماز جمعه

گروه سیاسی – روز جمعه بازهم تریبون های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد حاشیه ساز شد و اینبار در حرکتی هماهنگ علیه وزیر ارشاد مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش «بویر نیوز»، تقریبا همه ائمه جمعه یکصدا علیه وزیر ارشاد به روش های مختلف سخن گفتند؛ یکی از وی خواست تا به نصیحت پدر گوش دهد، دیگری توهین به کل استان خطاب کرد، آن یکی دیگر باز تاکید کرد پسوند اسلامی را بردارد و اما همه با هم خواستار عذرخواهی شدند چنانچه پیش از آن رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ضمن ارجاع وزیر به چشم پزشک تاکید کرد بیخیال ماجرا نخواهند شد.

ماجرا چه بود؟

داستان از آنجا شروع شد که حجت الاسلام افروغی امام جمعه شهرستان بهمئی ماه در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با گلایه از وضعیت فرهنگ در کشور گفته بود؛ با توجه به مشکلاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما وجود دارد، یا باید پسوند اسلامی را بردارند یا شأن آن را حفظ کنند.

این سخنان باعث شد تا جنتی وزیر ارشاد نتواند سکوت کند و در سخنانی گفت: از ائمه جمعه و دلسوزان جامعه (که می‌دانم اگر گاهی نکته‌ای اعلام می‌کنند تنها از سر دلسوزی است و اگر گاهی نظرهایی اعلام می‌کنند علتش باور کردن خبرهایی است که در برخی سایت‌ها هست) می‌خواهم کمی تحقیق کنند که آیا خبر درست هست یا نه و بعد اظهار نظر کنند. گاهی امام جمعه‌ای در شهری که اصلا در نقشه با ذره‌بین باید پیدایش کرد، در خطبه‌هایش گفته که عنوان «اسلامی» وزارت ارشاد را باید برداشت.

جنتی در ادامه‌ توپ را در زمین روحانیون انداخت: «ما فقط۵۰ هزار عالم در قم داریم. در همه‌ی حوزه‌های علمیه شهرهای کشور خانم ها و آقایان تحصیل می‌کنند و در هر مناسبتی که پیش می‌آید، این همه مُبلغ اعزام می‌کنیم، پس چرا وضعیت این‌طوری است؟ بیش از 800 امام جمعه در کشور داریم که هر جمعه در خطبه‌های نمازشان مردم را به تقوا دعوت می‌کنند، یا چند هزار مسجد در کشور داریم که وظیفه هدایت جامعه را به عهده دارند؛ این‌ها چه کار می‌کنند؟!»

بخش دوم سخنان جنتی را می توان به نامه زیباکلام به مطهری تشبیه کرد که گفته بود: بررسی بودجه سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور نشان می دهد حدود 13 درصد از کل بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشاد است و ۸۷درصد مابقی در اختیار نهاد ها، سازمان ها، بنیاد ها و ارگان هایی است که نه تنها کاملا مستقل از مجوعه دولت قراردارند بلکه اساسا هیچ پاسخگویی نیز نه در قبال مجلس دارند و نه در قبال قوه مجریه.

ائمه جمعه: به مردم توهین شده!

موضع گیری جنتی باعث شد تا ائمه جمعه در کهگیلویه و بویراحمد و برخی رجل سیاسی از جمله بزرگواری از همان ابتدا به این سخنان واکنش نشان دهند. (اینجا کلیک کنید)

در حالی که حجت‌الاسلام صفدر پناهی صریحا سخنان جنتی را توهین وزیر ارشاد به امام جمعه بهمئی عنوان کرد اما در نامه ای خطاب به مردم بهمئی!!! آنها را مخاطب وزیر ارشاد تلقی کرد و این سخنان را توهین عنوان کرد.

سیاست گذاری نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد از انتخابات مجلس تا انتخابات ریاست جمهوری!؟

در حالی که رئیس دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد در ایام انتخابات رسما از کاندیدایی خاص اعلام حمایت کرد و به جد در مسائل انتخاباتی وی را همراهی کرد بعضا نیز شاهد برخی سخنان انتخاباتی از ائمه جمعه بودیم که البته با واکنش رسانه ها و شبکه های مجازی همراه بود تا نشان دهد مردم نسبت به استفاده از این تریبون در جهت منافع سیاسی بی تفاوت نیستند.

در همین حال موضع گیری علیه وزیر ارشاد و سخنان بی ارتباط به موضوع و با جهت گیری خاص علیه طیف سیاسی دولت این شائبه را ایجاد کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و مقابله با دولت روحانی سیاست جدیدی باشد که قرار است در دستور کار این تریبون وحدت بخش قرار گیرد.

اما در عین ناباوری شاهدیم بسیاری از مسائل روز جامعه از جمله کمبود آب، مصرف انرژی، خودکشی، طلاق، خطرات سفر و موضوعاتی که در این ایام باعث تهدید جان مردم شده است در تریبون های نماز جمعه رنگ باخته است و حتی هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) نیز با استقبال سردی از سوی ائمه مواجه شد که همه اینها نتیجه اولویت مسائل سیاسی بر مسائل اجتماعی و اقتصادی در سیاست گذاری هاست.

آدرس غلط به مردم بهمئی؛ توهین به فهم جامعه

اما سوال اینجاست؛ وقتی امام جمعه ای در یک شهر کوچک آنهم در کوچکترین استان کشور خود را دلسوزتر و احتمالا آگاه تر از 50 هزار عالم و 800 امام جمعه می داند و خواستار برداشتن پسوند اسلامی از وزارت ارشاد می شود!؛ آیا اشاره به کوچک بودن منطقه جغرافیایی شهرستان این امام جمعه توهین است یا آدرس غلط با افکار عمومی!؟

یقینا کسی از رشادت ها و دلاوری های هیچ کجای ایران زمین چشم پوشی نمی کند و حماسه آفرینی ها و دلاوری های مردم بهمئی نیز غیرقابل انکار است اما اینکه موضوعی را به اشتباه به خورد مردم بهمئی و استان داد، توهین به فهم مردم است.

هزینه تراشی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد از تریبون نماز جمعه

این نوع واکنش ها که بر پایه استدلال منطقی و تا حدودی بر اساس وارونه نمایی واقعیت است، بی شک یکی دیگر از بازی های سیاسی اینبار برای مخالفت با دولت است.

وزیر ارشاد که اتفاقا مدیرکل استان را از فرزندان بهمئی انتخاب کرده است تاکید کرده است نسبت به مردم بهمئی ارادت دارد و از هرگونه سوتفاهم احتمالی معذرت خواهی کرد (اینجا کلیک کنید)؛ پس این همه جنجال برای چیست!؟

بی شک این موضع گیری همچنان که باعث زمینه سازی بدبینی مردم به دولت خواهد شد باعث بدبینی دولت به استان نیز خواهد شد و دود آن به چشم مردم می رود.

پیشتر این موضوع را یادآور شده بودیم که وقتی تریبون نماز وحدت بخش جمعه بصورت جهت دار به مسائل سیاسی و جناحی بپردازد عایدی جز بدبینی مردم بخصوص قشر جوان نخواهد داشت که باید همه بخصوص شورای ائمه محترم جمعه که بواسطه جایگاهشان نزد مردم دارای اعتبار هستند بسادگی از این مسئله رد نشوند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198932
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    سیاسی کجا بوو
    وزیر به مردم توهین کرده
    وجوابش دادند
    شما سیاسی میبینید وبخاطر جناحتان  پا روی مردم استان  میگذارید

  2. علی گفت:

    احسنت . تحلیل خوبی بود 

  3. علی گفت:

    .توهین دیگه میخوای چی باشه.حتما فحش ناموس باید بده ..بس کن دیگه

  4. مهسا مرداویج گفت:

    واقعا تحلیل به جایی بود دست مریزاد تریبون نماز جمعه محل بیان مشکلات مردم است نه عقده گشایی سیاسی 

  5. بهمئی گفت:

    تحلیل بی جایی بود .تهرانی ها هیچ جای از کشور به جز خودشان قبول ندارند .

  6. ناشناس گفت:

    عالی بود باوجوداین بزرگواران ما بی دین نداریم در واقع این عزیزان توپ بی دینی مردم و بزمین دیگران می اندازند

  7. محسن گفت:

    به حق که تحلیل جالبی بود مشکلات فرهنگی کشور را نمی توان با غوغاسالاری حل کرد دوران نصیحت وارشاد سپری شده است وبازبان روز دنیا باید به مقابله با دشمن پرداخت

  8. مسعود گفت:

    متاسفانه تریبون نماز جمعه شده مسئله سیاسی جناح ها،همه مسایل فرهنگی ارشاد نیست اینقدر نهاد هست که بیشتر ارشاد بودجه میگیرم مثل تبلیغات صداوسیما……

  9. مم گفت:

    هیچ توهینی نبوده کجاش توهین بوده یعنی میخواید بگید بهمئی شهرستان بزرگیه خوب نیست دیگه احسن بر وزیر شجاع

  10. یک نفر گفت:

    احسنت تحلیل بسیار خوبی بود تریبون های مقدس نمازجمعه باید وحدت بخش باشند. بنده مطالب را کامل خوانده ام و هیچ توهینی در سخنان وزیر ندیدم جزاینکه بیان واقعیت های جامعه بود. امام جمعه محترم یک بخش کوچک باید در محدوده خود سخن بگوید نه در حد یک مرجع تقلید. در ضمن رئیس محترم شورای سیاست گذاری نیز بجای این صحبت ها مثل امام جمعه محترم یاسوج یا حضرت آیت اله ملک حسینی که همواره نماد وحدت آفرینی در جامعه هستند در کارزارهای انتخاباتی نبایست طرف کاندایدایی خاص را می گرفت و دنبالش راه می رفت چون شخصیتی حقوقی دارد و موضعگیری سیاسی به نفع یک جناح و یک فرد با عقبه سیاسی خاص به ضرر جایگاه حقوقی تمام می شود.

  11. شهرسازي گفت:

    ما خودمون در استان بهمئي بلد نيستيم.چرا ناراحت ميشد. تحليل عالي بود.

  12. آرمان گفت:

    اینا همش بازی های سیاسیه که دودش به چشم مردم بدبخت می رود ، اون از چماق لری و دیگر حرفاهای نسنجیده جناب بزرگواری که باعث شد دولت تا کنون سفری به استان محروم ما نداشته باشد ، اینم از حرفای آقای امام جمعه ، یکی نیست به این حاج آقا بگه مگر ائمه جمعه تهران ، قم ، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و سایر شهرهای کشور راجع به موضوع فرهنگ و حجاب و ……… صحبت نکردند و نمی کنند، شما چرا کاسه داغ تر از آش شدی و با یک جمله نسنجیده برای مردم دشمن تراشی می کنید؟؟؟؟ و حالا هم وامصیبتا سر می دهید که به مردم با غیرت و همیشه در صحنه بهمئی توهین شده.

  13. همشهری گفت:

    کاملا تحلیل بیجایی بود. توهین کرد باید عذرخواهی کند. این دولت چه لطفی برای ما داشت؟ ما که آخرین استان سفرهای دولت هستیم. ديگه کسی پشت سر ما نیست؟

  14. کوروش گفت:

    تحلیل بسیارزیبایی بود،درودبروزیر شجاع وعالم ،بسه دیگه دست از سیاسی کاری بردارید.

  15. کیا گفت:

    جنابعالی نمیخواد برا وزیر بی فرهنگ دل بسوزونی مردم بهمیی بیشترین رزمنده دوران جنگ تحمیلی را دارند نباید هرکسی به خودش اجازه توهین بده

دیدگاه شما