شنبه 9 مرداد 1395 - 3:16

تربیون نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد علیه وزیر ارشاد/ سخنان «تند و نرم» 7 امام جمعه خطاب به جنتی

گروه سیاسی – روز جمعه تریبون نماز جمعه در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد، بصورت هماهنگ نسبت به سخنان وزیر ارشاد موضع گیری کرد.

به گزارش «بویر نیوز»، ابتدا روز پنج شنبه رئیس دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد به سخنان وزیر ارشاد واکنش نشان داد و تاکید کرده بود، انتقادات تا عذرخواهی وزیر ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام صفدر پناهی در نامه‌ای خطاب به مردم شهرستان بهمئی با اشاره به اظهارت چند روز پیش وزیر ارشاد درخصوص صحبت‌های امام جمعه بهمئی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار کرد: درخصوص موضع‌گیری اخیر یکی از وزرای دولت که باعث جریحه‌دار شدن احساسات شما شده است و در آن نسبت به شهرستان قهرمان‌پرور بهمئی و امام جمعه محترم آن دیار بی‌احترامی شده، لازم است به دو نکته اشاره شود.

 اول این که اگر کسی استان قهرمان‌پرور کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان مقتدر و شهیدپرور بهمئی را نمی‌تواند در نقشه ببیند، همزمان باید دو کار انجام دهد. اول این که به چشم پزشک مراجعه کند و دوم این که بر معلومات جغرافیایی خود بیفزاید در آن صورت رشادت و بزرگ‌مردی مردمان بهمئی در طول تاریخ مخصوصا در دفاع مقدس را به راحتی و بدون ذره‌بین مشاهده خواهد کرد.

در این نامه آمده است: اما جمعه ولو در منطقه جغرافیایی کوچک و دور افتاده امامت می‌کند و می‌بایست مشکلات جهانی کشوری و منطقه‌ای را در خطبه‌ها مطرح کند. لذا امام جمعه مطالبی را در نقد وزارت ارشاد بیان کرده است که بجا و مناسب بود و وزیر مربوطه هم باید نقد عالمانه و پاسخ قانع‌کننده داشته باشد نه تحقیرآمیز. اما در هر صورت ضرورت دارد با هوشیاری کامل مراقب افراد سو‌ء استفاه‌گر باشیم و اعتراضات را به صورت قانونی تا زمان عذرخواهی ادامه دهیم تا از این پس افراد و اشخاص به جای پاسخ منطقی به روش‌های نامتعارف روی نیاورند.

در نماز جمعه همین وضع ادامه داشت و ائمه جمعه بصورت هماهنگ علیه وزیر ارشاد سخن گفتند. امام جمعه یاسوج که بیان مشکلات فرهنگی را وظیفه ائمه جمعه دانست و 6 خطیب دیگر در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم به وضعیت فرهنگی انتقاد کردند و خواستار عذرخواهی وزیر شدند.

به گزارش «بویر نیوز»، گزیده ای از سخنان ائمه جمعه در ادامه آمده است:

** امام جمعه موقت یاسوج با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص منطقه بهمئی و با انتقاد از آن گفت: سخنان وزیر ارشاد در مورد منطقه بهمئی دور از انتظار بود. حجت‌الاسلام سید علی‌صالح موسوی‌اعظم با بیان اینکه انتظار چنین اظهار نظری از وزیر ارشاد نداشتیم که بگوید باید شهرستان بهمئی را با ذره‌بین ببینیم، اظهار کرد: از وزیر انتظار چنین حرفی نمی‌رفت. موسوی‌اعظم گفت: این‌گونه اظهار نظر آقای وزیر دور از انتظار بود، زیرا هر چند منطقه بهمئی محروم بوده اما شهرستانی با مردمانی بزرگ است.

** امام جمعه گچساران بر نیاز کشور به خانه‌تکانی فرهنگی تأکید کرد و گفت: وزیر ارشاد گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای مقابله با معضلات فرهنگی ارائه کند. حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سخنان امام جمعه بهمئی متذکر شد: امام راحل از روستایی به نام خمین به‌پا خواستند و دنیا را متحول کردند همچنین مقام معظم رهبری در شهری به نام خامنه آمدند؛ حال شما واشنگتن می‌بینی، نیویورک می‌بینی، لندن می‌بینی که شهرهای ایران را کوچک می‌بینی؟ در نقشه نام این شهرک‌های کوچک استان کهگیلویه و بویراحمد ما بزرگ است، زیرا از بهمئی رزمندگان بزرگ، جانبازان آبرومند و شهدای والامقامی برای کشورشان افتخارآفرینی کرده‌اند. حجازی با بیان اینکه آقای وزیر بزرگی به عقل، ایمان و تقوا است، متذکر شد: در همین شهرک‌های کوچک استان کهگیلویه و بویراحمد شهدای والامقامی بودند و هستند که کل کشور و اسلام به آنها افتخار می‌کند.

** امام جمعه سی‌سخت با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص شهرستان بهمئی، گفت: وزیر ارشاد به برکت خون شهدا از جمله شهدای بهمئی به مسند وزارت رسیده است. حجت‌الاسلام ناصر مصباح‌نژاد به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد در جمع مدیران کل ارشاد اشاره کرد و گفت: اینکه شهرستان بهمئی را شما شهرستان ذره‌بینی می‌بیند ناشی از اطلاعات ناقص از جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی است. وزیر ارشاد نمی‌داند که مدیرکل‌شان اهل همان دیاری است که ایشان آن را خیلی کوچک می‌بیند. شهرستان‌هایی مانند بهمئی شهدایی تقدیم انقلاب کردند تا افرادی مانند علی جنتی به راحتی به کرسی وزارت تکیه بزنند و اینگونه با اظهارات ضدفرهنگی مردم شهیدپرور بهمئی را تحقیر کنند. اگر آقای وزیر ارشاد نخبگان و مفاخر کشور را نمی‌شناسد تقصیر مردم ما نیست بهمئی در همین وزارت ارشاد نیروهای توانمند و علمی دارد. جناب آقای جنتی این منطق پاسخگویی کارگزار نظام اسلامی نیست که با تحقیر و فرافکنی خیال خود را آسوده کنید. وقتی ولی‌امر مسلمین تعبیر ولنگاری فرهنگی را به کار می‌برند تکلیف جنابعالی روشن است که عرصه فرهنگ و هنر را به محاق برده‌اید و رکود بی‌سابقه را بر آن حاکم نموده‌اید بنابراین سنجیده‌تر سخن بگویید.

** امام جمعه چرام با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر ارشاد از ائمه جمعه گفت: وزارت ارشاد به غیر از حمایت روزنامه‌های زنجیره‌ای و اجازه برگزاری برخی برنامه‌های آن چنانی چه کار دیگری انجام می‌دهد. حجت‌الاسلام جعفر طزری با اشاره به اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در این اجلاس وزیر محترم ضمن حمله به علما و نخبگان جامعه، می‌گوید؛ امامان جمعه که هر هفته به تقوا سفارش می‌کنند، چه کرده‌اند، امامان جماعت چه می‌کنند و در آخر می‌گوید امام جمعه یکی از شهرهایی که باید با ذره‌بین پیدایش کنی گفته است که باید پسوند اسلامی را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشت یا شان این وزارت را حفظ کرد. آنچه باید در جواب وزیر محترم گفت این است که حضرتعالی با اینگونه صحبت کردن قصد فرافکنی دارید، شما بفرمائید که بیت‌المال مسلمانان که به عنوان بودجه در اختیار شماست در جهت نشر فرهنگ اسلامی چه کرده‌اید. بهتر بود به جای انتقاد از علما و مراجع و امامان جمعه و جماعت، بفرمایید که شما در قبال مسؤولیتی که بر عهده گرفته‌اید چه کرده‌اید، بودجه‌ای را که باید صرف فرهنگ اسلامی کنید در چه راهی خرج کرده‌اید. اگر شما نمی‌توانید بگویید ما می‌گوییم قسمتی از بودجه را به روزنامه‌های زنجیره‌ای دادید که هر روز و هر شب، کارشان بزک کردن آمریکاست و در جهت نشر اکاذیب و حمایت اشرافی‌گری و غارتگران بیت‌المال قلم می‌زنند، کارش تشویق افراد ضدانقلاب به بهانه جشنواره و امثال آن است. راستی کتاب‌های ضاله را چه کسی اجازه نشر می‌دهد، کنسرت‌های مختلط را چه کسی راه‌اندازی می‌کند. وی با بیان اینکه بزرگی و کوچکی شهر یا منطقه دلیل بر بزرگی و کوچکی انسان نیست، خاطرنشان کرد: بزرگی و کوچکی شهر و منطقه بستگی به  خدمات آن منطقه نسبت به اسلام دارد، صندلی وزارت شما مرهون خون مردان بزرگی است که از همین منطقه کوچک ذره‌بینی ثابت شده است. اگر این مردان بزرگ نبودند امروز بعض از بزرگ مردان ظاهری ما در کجا بودند.

** امام جمعه قلعه‌رئیسی با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در خصوص منطقه بهمئی گفت: توهین وزیر ارشاد به بهمئی توهین به کل استان کهگیلویه و بویراحمد بود. حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی به توهین وزیر ارشاد به مردم بهمئی اشاره و تصریح کرد: توهین وزیر ارشاد به مردم بهمئی توهین به کل استان ما بود، انتظار است نمایندگان استان به حرمت مردم بهمئی و استان با تلاش و کوشش وزیر را استیضاح کنند.

**  امام جمعه دیشموک با اشاره به اینکه در نگاه کلی در حوزه فرهنگ وضعیت خوبی نداریم گفت: اگر فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی ما از دست رود تمام آبرو، حیثیت، ثروت و هستی ما از بین خواهد رفت. حجت‌الاسلام سید هدایت‌الله محمودی‌اصل  گفت: امام جمعه‌ها وظیفه سنگین و بی‌نظیری بر عهده خواهند داشت و مسؤولان باید بدانند اگر امام جمعه‌ای بر مسئله‌ای انتقاد داشت به جای پاسخ دادن به انتقاد سعی بر مرتفع شدن آن مشکل را در دستور کار خود قرار دهد. رئیس شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه مسؤولان باید انتقادهای سازنده را بپذیرند و با آن برخورد منطقی داشته باشند عنوان کرد: گاهی مسؤولی از روی بی‌مسؤولیتی پاسخی خلاف منطق به چنین تذکراتی ائمه جمعه می‌دهند. وی با اشاره به پاسخ وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی ایران به انتقاد یکی از امام جمعه‌های استان گفت: وزیر به جای پاسخ منطقی باعث توهین به یکی از دیار و منطقه شده است. اگر کسی نباشد داد فرهنگ را بزند در برخی جاها فرهنگ رها شده است و از مقوله فرهنگ غافل شده‌اند. در نگاه کلی در حوزه فرهنگ وضعیت خوبی نداریم عده‌ای هیچ اهمیتی برای این مقوله فرهنگ قائل نمی‌شوند اگر فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی ما از دست رود تمام آبرو، حیثیت، ثروت و هستی  ما از بین خواهد رفت و همین فرهنگ ناب و قرآنی ما از دست می رود.

**  امام جمعه موقت لنده به جبهه‌گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خطبه‌های نماز جمعه و توهین به مردم بهمئی اشاره و کرد و یادآور شد: هر وزیری در نظام و دولت اسلامی باید اسلامی باشد و حق توهین به مردم را ندارد. حجت‌الاسلام سید محمود الهی‌نیا به جبهه‌گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خطبه‌های نماز جمعه و توهین به مردم بهمئی اشاره و کرد و یادآور شد: هر وزیری در نظام و دولت اسلامی باید اسلامی باشد و حق توهین به مردم را ندارد. اگر آقای وزیر به توصیه‌های پدر بزرگوارش گوش می‌داد امروز نیازی به توصیه دیگران نبود؛ با این حال باید بداند به واسطه دلاوری‌های مردم شهرستان بهمئی در دوران دفاع مقدس است که امروز وی بر صندلی وزارت تکیه داده است.عذرخواهی از  مردم بهمئی کمترین کاری است که آقای وزیر باید انجام بدهد.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198854
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اصلاح طلب گفت:

    به نظرم من وزير ارشاد توهيني به مردم نكرده گفته يه جايي مثل شهرستان بهميي كوچك است اينكه توهين به مردم نيست گفته امام جمعه شهري كوچك 
    دوما درواقع حق بهميي شهرستان شدن نبود واگه هست بايد مارگون ولوداب هم شهرستان ميشدند توي دولت پاك دستان بزرگواري با توجه به هسو بودن با انها تونست مجوز چند شهرستان از اونا بگيريد واز اون طرف هم در مجلس ازشون حمايت ميكرد
    ودر اخر اينكه وزير ارشاد هم روحاني زاده هست  وپدرش از لحظ سياسي با امان جمعه ماست واز خودتون بپرسيد 

  2. محسن گفت:

    بسیار جالب بود اگر در همه موارد وحدت داشته باشید قطعا موفق خواهید بود حق گرفتنی هست من به ایمه جمعه استان بابت این کار تشکر می کنم

  3. بهمئی گفت:

    اجسنت بر ائمه جمعه

  4. فردین گفت:

    احسن به غیرت این مردم

  5. بویراحمد گفت:

    احسنتم بر امامان جمعه استانمان خدا انشالله اجرتون بده 

  6. امید گفت:

    این کاری به غیرت ندارد 

  7. ناشناس گفت:

    درود بر مواضع وحدت گونه ائمه جمعه در دفتع از حیثیت استان
    شاید فردا نوبت شهری دیگر شود

  8. ی گفت:

    دخالت غیر کارشناسی و غیرعلمی وغیرقانونی ایمه جمعه درهمه امور چنین تبعاتی را در بردارد

  9. Ali & Mohammed گفت:

    کاش امامان جماعت دیشموک و قلعه رییسی به جاده این بخش ها به دهدشت میپرداختند که بیشتر مال رو است! !!

دیدگاه شما