چهارشنبه 6 مرداد 1395 - 17:27

دولت بد حجاب

کاوه بهلولی قشقایی

کاوه بهلولی قشقایی

دولت بد حجاب
بارها از خود پرسیده ایم که چرا بعضی ازانسانها،تمایل به بد حجابی دارند؟فلسفه حجاب چیست ؟چه تعابیری از حجاب وجود دارد؟
در بادی امر،پوشش ظاهری و البسه فردی به ذهن متبادر می شود همان مقوله ای که مکررا توسط دولت تذکر داده می شود و بعضا نیز،نافرمانی هایی مشاهده می شود!! فلسفه و چرایی حجاب،تعاریف حجاب،مصادیق آن و رویکردهای جوامع نسبت به آن،انواعی دارد که در این مقال نمی گنجد اما از منظر تبرج و نیاز به جلوه گری و پذیرش ، می توان دراین نوشتار بدان پرداخت.دلایل بی حجابی در دیدگاه جامعه شناسان ،چند عاملی یا مولتی فاکتوریال می باشد .شاید ده یا بیست عامل و بلکه بیشتر!
حس تبرج و خود نمایی ، ذاتی هر انسانی است که شدت آن در بین زنان،بسیار بالاست.گاها در قدرت نمایی،ثروت نمایی و چهره نمایی بروز می کند و مهمترین عامل بروز آن،نیاز به پذیرش پیرامون می باشد یعنی فرد با بروز برتری های شخصی ،سعی در پذیرفتاری خود دارد.اما گاهی این جلوه گری ،از حد تعادلی خود خارج شده و به اغراق در تبرج می انجامد و در سطوح شدیدتر به فریب مخاطب منجر می شود.سئوال اینجاست که چرا بروز این حس ذاتی و کاربردی ،از حد تعادلی خارج می شود؟دو دلیل عمده برای آن برشمرده اند:غبطه و خود نا شناسی..
غبطه ؛در مواجهه با داشته های دیگران،به ناداشته هایمان ،عارض می شود و ناآگاهی از استعداد های واقعی ،موجب کشاندن فرد به رقابتی کور بر سر داشته های دیگران می شود.به تعبیری،فردی استعداد در ورزشی خاص دارد اما چون بدان اگاه نیست به رقابت با دوستش که ثروتمند واقعی می باشد برمی خیزد!و سعی در جلوه گری در وادی ثروت دارد.نا آگاهی در امکان و استعداد تبرج،برای رسیدن به یک نیاز بحق،فرد را به وادی رقابتی ناصواب می کشاند.
با این اوصاف ،دریافتیم که انسانها،برای پذیرفته شدن،با دستکاری حجابشان ـپوشش به معنای وسیع کلمه ـسعی در خرید توجه دارند.اما این بد حجابی مختص انسان نیست گاهی دولتها نیز بد حجاب می شوند با همان دو عامل فوق! غبطه و خود ناشناسی.
درکشورهای جمهوری،رای مردم اساس ماندگاری یا حذف دولتهاست لذا ماندگاری و پذیرش دولتی،بسته به محبوبیت آن دولت نزد مردم(رای دهندگان )می باشد.اگر دولتی استعداد خود را برای جلوه گری نشناسد و داشته های سایر دولتها را برای خود ملاک تبرج و تبلیغات قرار دهد در پیوند با نیاز به محبوبیت عمومی ،به وادی بی حجابی کشانده می شود!
آرایش های غلیظ فردی ،تبدیل به آمارهای غیر واقعی دولتی می شود لبخند تصنعی فردی ،تبدیل به لبخند (بهتر است بگوییم تلخند )دولتمردان می شود!رفتارهای غیر عقلانی در متبرجین،به اظهارنظرهای غیر عقلانی دولتمردان در فضای بین المللی ترجمه می شود .پر واضح است که در چنین بستری،حجاب واقعی کنار رفته به جایش،حجابی می نشیند که ورای ان ،مشخص نیست. لذا همانگونه که بد حجابی انسانی ،موجب سخافت فردی می شود بد حجابی سیاسی نیز، سیستم سیاسی و دولت را در عرصه بین المللی مشوه می کند پس ای دولتمرد عزیز،حجابت را درست کن

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198592
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما