چهارشنبه 6 مرداد 1395 - 1:46

مظلومیت قرقبانان کهگیلویه و بویراحمدی در آتش‌سوزی ها (+تصاویر)

آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد اوج مظلومیت قرقبانان این استان را به تصویر کشید که با دستان خالی سعی در خاموش کردن آتش داشتند.

به گزارش بویر نیوز، 20 درصد جنگل‌ها و مراتع حوزه زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که باید همه از جنگل‌ها و مراتع خدادادی این استان محافظت کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک‌میلیون و 200 هزار جنگل و مرتع به عنوان استان چهار فصل که جاذبه‌های طبیعی بزرگ‌ترین میراث این استان به شمار می‌رود، پس صیانت و نگهداری از این مواهب الهی وظیفه همگان است.

در هفته‌های گذشته خبرهای تلخی از آتش‌سوزی هکتارها جنگل در این استان شنیدیم که به جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد خسارت زیادی وارد شد و متأسفانه هکتارها جنگل‌ بلوط این استان در آتش سوخت.

در آتش‌سوزی‌های اخیر استان که در هفت نقطه از کهگیلویه و بویراحمد رخ داد عوامل انسانی مهم‌ترین علت این آتش‌سوزی‌ها بود که بسیاری از جنگل‌ها و گونه‌های مرتعی این استان را به خاکستر تبدیل کرد.

آتش زدن اراضی و بی‌احتیاطی گردشگران از دیگر عوامل این آتش‌سوزی‌ها بود که موجب شد جنگل‌های این استان از بین برود.

کمبود نیروی انسانی و امکانات موجب شد که این آتش‌سوزی‌ها به نقاط دیگر سرایت کند و گونه‌های جانوری و مرتعی زیادی را از بین ببرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 44 فقره آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان به وقوع پیوست که 648 هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار خسارت شدند.

محمدرحیم برزمند گفت: خسارت وارد شده آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان یک میلیارد و 900 میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه با دست خالی به تنهایی حل مشکلات سخت است، گفت: برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها و حفاظت از منابع طبیعی استان نیازمند نیروی انسانی و تخصیص اعتبارات کافی برای کنترل حریق است.

یکی از دغدغه‌های منابع طبیعی استان نبود بالگرد آبپاش برای مهار آتش است چرا که در هنگام وقوع آتش‌سوزی تنها راه مقابله با آتش‌ تنها نیروی انسانی است که با دستان خالی این کار را انجام می‌دهند.

 خبر دار شدیم در آتش‌سوزی‌ هفته گذشته کوه سمر منطقه دشمن‌زیاری یکی از قرقبانان این منطقه برای مهار آتش خود را به دست شعله‌های آتش سپرده بود.

این قرقبان از روی وظیفه و دلسوزی در سریع‌ترین زمان خود را به محل آتش‌سوزی رسانده و به دلیل نبود امکانات از هر راهی برای خاموش کردن آتش استفاده کرده که متأسفانه دست و پاهایش در آتش سوخت./ فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198478
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود

دیدگاه شما