یکشنبه 3 مرداد 1395 - 22:27

فرار رو به جلوی یک مدیر کهگیلویه و بویراحمد در حضور مدعی العموم ناکام ماند!

اینگونه اظهارنظر کردن برخی مدیران که تلاش دارند عذر خود را بر گردن دیگری و بخصوص رسانه ها بیندازند، تقریبا آخرین راه فرار رو به جلوی مسئولان است.

گروه اجتماعی – آتش از چهار گوشه جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد زبانه می کشد.

به گزارش «بویر نیوز»، تقریبا روزی و ساعتی نیست که خبر از سوختن گوشه ای از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد مخابره نشود و تعداد و حجم آتش سوزی ها در سال 95 آنقدر زیاد بوده که شمار و هکتار آن از دست رفته است.

از طرفی امکانات برای مهار آتش سوزی محدود است و گاهی هم دستگاههای دولتی کوتاهی می کنند که همین موضوع باعث می شود رسانه ها برای مهار آتش سوزی ها فریاد بزنند و مسئولان ارشد استان و شهرستان دست به دامان مردم شوند.

هفته گذشته که تعداد آتش سوزی ها به نگران کننده ترین وضعیت ممکن رسید، نشست شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال برگزار شد که طی آن وفایی‌مقدم مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: رسانه‌ها بی دلیل ستاد بحران را تخریب و از طرفی ما شبانه‌روز تلاش می‌کردیم اما رسانه‌ها مردم را بیشتر تحریک و برای جذب مخاطب بزرگنمایی می‌کردند. وی از دادستان کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با این رسانه‌ها برخورد کند!

این سخنان البته بی پاسخ نماند و کرمی دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر ادارات و دستگاه‌ها پای کار بودند و در مهار این بحران در کنار منابع طبیعی و محیط زیست قرار داشتند شاهد این حجم گسترده‌ آتش‌سوزی در عرصه‌ها و منابع طبیعی استان نبودیم.

این مسؤول قضایی از عملکرد رسانه‌های استان در پوشش خبرهای آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع استان قدردانی کرد و گفت: نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی بحران آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها می‌ستایم چرا که اگر اطلاع‌رسانی به موقع آنان نبود برخی از دستگاه‌هایی که در این حوادث همکاری کردند هم پای کار نبودند.

کرمی اضافه کرد: برخی از مدیران از عملکرد رسانه‌های در آتش‌سوزی‌های اخیر انتقاد می‌کنند که این انتقادها را نمی‌پذیریم و از عملکرد رسانه‌ها نیز قدردانی می‌کنم.

 این موضوع از چند جهت قابل واکاوی است:

1 – اینگونه اظهارنظر کردن برخی مدیران که تلاش دارند عذر خود را بر گردن دیگری و بخصوص رسانه ها بیندازند، تقریبا آخرین راه فرار رو به جلوی مسئولان است. اگر فرض را بر این بگذاریم که هیچ رسانه ای هم اطلاع رسانی و انتقاد نکند؛ آیا آتش سوزی ها خاموش خواهد شد!؟ یقینا اگر رسانه ها در این مورد برجسته سازی کنند و بنحو مطلوب اطلاع رسانی کنند، عوامل انسانی کمتر به خود اجازه می دهند که چنین جرمی را مرتکب شوند.

2 – دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، اشراف کامل خود را به همه حوزه از جمله مدیران و رسانه ها بخوبی به رخ کشید و با دلیل موضع گیری کرد و اجازه نداد صدای رسانه ها خفه شود. دادستان البته پیشتر با فیلتر کردن 3 سایت اول استان نشان داد اهل هیچگونه تعارف و مماشاتی نیست و این بخوبی نشان می دهد وی هر جا بی عدالتی ببیند مقابل آن می ایستد که این نوع عملکرد تجلی واقعی “مدعی العموم” است و نباید بسادگی از مفهوم این دو موضوع گیری بگذریم.

3 – امکانات مهار آتش سوزی در استان، در پائین ترین حد خود است، اما تاکنون کمتر دیده شده یکی از مدیران این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح کند و البته رسانه ها نیز در این زمینه کم کاری کرده اند و به اخبار جسته گریخته در این باره بسنده کردند. این مهم با توجه به وضعیت پوشش جنگلی استان می تواند در صدر اولویت های سازمان های درگیر با جنگل ها و محیط زیست قرار گرفته است و تا حصول نتیجه پیگیری شود.

4 – ریشه یابی علت اتش سوزی های عمدی از سوی عوامل انسانی باید به عنوان یک برنامه فرهنگی در دستور کار سازمان های متولی قرار گیرد. موضوع زمین خواری و بعضا انتقام گیری از دستگاههای چون منابع طبیعی و یا حتی پیدا کردن راهی برای تهیه بی دردسر چوب و هیزم از باقیمانده جنگل های سوخته شده از جمله عوامل آتش سوزی عمدی هستند که باید نسبت به انها و مقابله با این موارد راهکار درستی در پیش گرفت.

به عنوان نمونه وقتی خانوار روستایی که گاز ندارد برای تهیه هیزم با جریمه منابع طبیعی مواجه می شود، ممکن است دست به چنین اشتباه بزرگی بزند که مشابه این مورد را قبلا داشته ایم و بر همین اساس یا باید مجوز بهره برداری از جنگل به آنها داده شود یا خدمات لازم از جمله گاز به این مناطق ارائه شود.

در پایان آنچه مسلم است اینکه تا مردم پای کار نباشند نه می توان آتشی خاموش کرد و نه می توان بخوبی از جنگل ها صیانت کرد که همین امر باعث می شود رویه نعامل با مردم برای حفاظت از این ارزش های طبیعی بهبود یابد و مشوق هایی برای این موضوع هم در نظر گرفته شود چرا که خسارات ناشی از آتش تا سال ها برگشت ناپذیر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198287
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    آتش سوزی در جنگلهای استان به منزله خداحافظی با تنها سرمایه استان است.پایتخت طبیعت دیگر اسمی بی مسمی خواهد بود. مدیران استان دیگر چیزی برای فخر فروشی ندارند.وظیفه همه حفاظت از این سرمایه هست. نقش رسانه ها در این زمینه قطعا بی بدیل خواهد بود. 

  2. یاسوج گفت:

    درود خدا بر انسان های خود ساخته و پاک فطرت بخصوص افراد اینچنینی که در مسئولیت قرار می گیرند و تعارفی با هیچ کسی ندارند ، حقیقتا در خیلی موارد از پیشرفت و عمران این منطقه کاملا نا امید شده بودم ، اما جدیت و قاطع بودن مدیرکل خدوم و دادستان مقتدر این شهر را که می بینم امیدوار می شوم. 

  3. همشهری گفت:

    امان از اين همه بی توجهی به طبیعت از سوی بعضی از افراد

  4. علی گفت:

    دادستان مقتدر و توانمند است اما حیف که دست تنها کار چندانی نمیشه کرد مدیرکل دادگستری واقعا کارش بیست است.

دیدگاه شما