یکشنبه 3 مرداد 1395 - 20:50

سفر هیات دولت و یک مطالبه مهم

مالک مجیدی

مالک مجیدی – اولین سال آغاز به کار دولت نهم(۱۳۸۴) یکی از ستون نویس های نشریات محلی استان کهگیلویه و بویراحمد با  تکیه بر ارزش خبری «مجاورت»* یادداشتی جالب و مطالبه ای فرهنگی را مطرح نمود.

در آن یادداشت گفته شد که استاندار بومی دولت نهم در استان فارس(سیدمحمدرضا رضازاده) خانه سازمانی استاندار را به یک مجموعه فرهنگی تبدیل و رسما اعلام نمود که از آن استفاده نخواهد کرد! و سپس با تکیه بر ارزش خبری «مجاورت» از استاندار بومی دولت  نهم در استان(سید مسعود حسینی) سوال کرد که آیا حاضر است همین حرکت رضازاده را با هدف کمک به توسعه زیرساخت های فرهنگی استان انجام دهد؟!

سال ها از چنین تصمیم هایی می گذرد؛ استاندار هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز هم اکنون از فرزندان قابل احترام هم استانی خودمان! هستند؛اما این «مجاورت»، به عنوان یک ارزش خبری قابل تامل و تدبر در ادبیات رسانه ای ماندگار شدو همچنان می تواند خالق سوژه های خبری دیگری نیز باشد.

به عنوان مثال همین چند روز قبل، معاون اول رئیس جمهور بازدیدی یک روزه از استان فارس داشت تا با تشکیل جلسه ای وضعیت بحران آب در این استان را بررسی کند.در آنجا، جهانگیری که خود سال ها، استاندار اصفهان(یکی دیگر از استان های همجوارمان) بود؛ موضوعی را خطاب به فارسی ها مطرح نمود که دست بر قضا، همه ما در این استان نیز خواسته یا ناخواسته با آن دست به گریبانیم.

معاون اول رئیس جمهور، یادآور شد که فارس در سال های گذشته، از استان اصفهان جلوتر بود، اما در سال های اخیر اتفاقاتی افتاد که ورق برگشت! و اصفهانِ( نصف جهان) رشد سریع تری را به خود دید.

جهانگیری سپس با تاکید بر دیدگاه خود ،دلیل جالبی را طرح نمود که با شرایط استان ما نیز تطابق و همپوشانی بسیاری دارد.

وی گفت:« به‌نظر من اختلافات سیاسی درونی در فارس یکی از موانع پیشرفت بوده است؛ …… اما اصفهانی‌ها در اوج همین اختلافات، در یک موضوع با هم مشترک بوده‌اند و هیچ اختلافی ندارند و آن موضوع، جایی است که راجع به توسعه اصفهان باشد. شما امضای برخی از اشخاص مخالف سرسخت همدیگر را در اصفهان، تنها پای یک نامه مشترک می‌بینید و آن نامه‌های مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با توسعه‌ی آن استان است.»

این جمله معاون اول پیام های بسیاری می تواند برای استان ما هم داشته باشد؛ شرایط  کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که می توانیم در الگو برداری از نقاط قوت توسعه هر دو استان، قدم های تاثیرگذاری برداریم؛هم می توانیم دلیل عدم پیشرفت سال های اخیر فارس را دیده و عبرت بگیریم و هم قادریم عوامل مستعد ساز رشد و توسعه استان مجاور دیگرمان(اصفهان) را به نظاره نشسته و بکار بندیم.

در این میان، این چند روزه که زمزمه سفر هیات دولت یازدهم، به استانمان شنیده می شود و بازار تایید و تکذیب زمان آن تیتر اول بسیاری از رسانه هاست، متاسفانه کمتر کسی از سیاسیون، نخبگان، بزرگان و افراد ذی نفوذ! هم استانی، دست بلنده کرده و یا قلم به دست گرفته و دیدگاه امثال جناب جهانگیری، معاون اول محترم دولت را برای دیدگاه توسعه ای داشتن، مطرح می کنند.

ظاهرا برای عده ای، بهترین فرصت تخریب، تهدید، تطمیع، انتقاد و چه می دانم! تسویه حساب های درونی یک خانواده بزرگ به نام استان کهگیلویه و بویراحمد مهیا شده است و اتقافا دست یابی به این فرصت را در همین زمان اندک یک روزه سفر جستجو می کنند.

می توان برای یک بار هم که شد؛ اجازه داد، تاملی نمود و کمی با خود بیندیشیم که چه ایرادی دارد چند فرصت و ظرفیت عظیم سرمایه گذاری و توسعه ای  استان در بخش های مختلف را طرح و جمع بندی کنیم و سپس از هر جناح فکری که هستیم و بر هر عقیده و آرمان سیاسی درون نظام که پای می فشاریم، برای آینده این استان و زندگی بهتر فرزندانمان یک بارهم که شده همچون سیاسیون استان  «مجاور» مان اندیشیده و نکته ظریف و صد البته کارساز معاون اول همین دولت را عملیاتی کنیم.

اگر خروجی آن خوب شد که بسیار خوب! و اگر بد شد( که قطعا اینگونه نیست) فرصت برای برگشت به دیدگاه های قبلی خود و در سفرهای بعدی دولت ها، وجود خواهد داشت!

اجازه دهیم و در کنار همدیگر لااقل یک بار «مطالبه گری» کلان داشته باشیم و روحیه مطالبه گریمان را بر روی آنچه که حق بوده و توسعه ای که ضرورت و نیاز استانمان باشد، تمرکز نموده و همصدا آن را از دولت یازدهم مطالبه کنیم.

این فرصت سفر، می تواند زمینه ساز توسعه شود، اگر کنار هم باشیم و برای دست یابی به پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد، مطالبات آینده نگر و صدالبته بلندی داشته باشیم و همچنین می تواند سفری بدون دستاورد مشخص برای کهگیلویه و بویراحمد نام بگیرد، اگر نخواهیم در کنار یکدیکر و  برای تحقق توسعه استان مطالبه نگری های کلانی داشته باشیم.

——-

*مجاورت(Proximity) یکی از ارزش های خبری است که معمولا مورد توجه بسیاری از اهالی فن در حرفه روزنامه نگاری است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198279
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. 1250 گفت:

    ما باهم همصدا هم شویم دولت یازدهم عمری ازآن باقی نمانده که به استان ما کمک کنه

  2. امیر گفت:

    به خدا حرف دل من را گفتید.فکر نکنم سیاسیون برای یک بار هم که شده با هم کنار بیاییند و به فکر پیشرفت این استان باشند.از پرفسور سمیعی در یک برنامه زنده تلویزیونی شنیدم که می گفت در یکی از کشورهای عربی پزشکان اعتصاب کردند آمار مرگ و میر پایین آمد.یک بار هم اگر سیاسیون استان اعتصاب کنند و یا با هم هم دل و هم صدا شوند مشکلات استان قطعا کم خواهد شد.

دیدگاه شما