شنبه 2 مرداد 1395 - 18:38

دمای هوای دهدشت و گچساران به دمای دره مرگ نزدیک شد

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا در جنوب غرب ایران و مناطق همجوار با آن، پیش بینی کرد دمای هوا در این منطقه در هفته جاری به بالاترین حد خود در طول تاریخ خواهد رسید. نکته نگران کننده آنکه بر اساس این گزارش که با واقعیت بسیار نزدیک است، دمای هوای مناطق جنوب غرب ایران در روزهای آتی احتمالاً  بالاترین رکوردهای جهانی را نیز خواهد گرفت.

به گزارش بویر نیوز به نقل از شبکه خبری «الجزیره» ایران، عراق، کویت و شمال صحرای عربستان چهار کشور و فضاهایی در خاورمیانه هستند که در تابستان سال جاری بی سابقه ترین افزایش دمای طول تاریخ خود را تجربه می کنند.

بر اساس این گزارش یک واقعیت دائمی جهان این است که یک دوره طولانی هوای گرم در حال حاضر بر سراسر کره زمین حاکم است و علاوه بر آن در غالب مناطق و کشورهای جهان همیشه تابستان گرم ترین فصل است. با این حال در مورد منطقه خاورمیانه یک واقعیت متمایز این است که در این منطقه به خوبی نمی توان در مورد میزان گرمای هوا از پیش بینی دقیقی صورت داد.

حقیقت آن است که در حال حاضر در منطقه خاورمیانه و به ویژه در کشورهای ایران، عراق، شمال عربستان و کویت بر اساس گزارش های اعلام شده بالاترین میزان دما از گذشته تا کنون حاکم است.

«الجزیره» در ادامه این گزارش نوشته است، در روز پنجشنبه هفته گذشته در کشور کویت دمای هوای 54 درجه سانتی گراد به ثبت رسید که بر این اساس می توان گفت، این دمای ثبت شده بالاترین درجه هوایی است که تاکنون در نیمکره شرقی جهان به ثبت رسیده است.

با این حال با توجه به اینکه در پنجشنبه گذشته دمای هوا در کویت به 54 درجه سانتی گراد رسید و در سطح جهانی نیز تنها دره مرگ در کالیفرنیا دمای بالاتر یعنی56.7 درجه را آن هم در 10 ژوئیه 1913 تجربه کرده است، می توان گفت منطقه مذکور فاصله چندانی با دمای هوا در دره مرگ جهان را ندارد. البته ذکر این نکته لازم است که در سال 2012 برخی منابع دمای 58 درجه سانتی گراد را در لیبی به ثبت رساندند که بعداً مشخص شد این دما استاندارد نبود.

فارغ از دمای 54 درجه در کویت در هفته ای که گذشت و در روز پنجشنبه دمای هوا در در شهر بصره عراق 53.4 درجه رسید که فاصله نزدیکی با بالاترین درجه دما در کویت دارد. موج گرما در جنوب عراق به حدی رسید که باعث بسته شدن تمام ادارات دولتی در روز چهارشنبه و پنج شنبه شد.

در حال حاضر مسئله افزایش دمای هوا در عراق به ویژه در منطقه فلوجه به عنوان گرم ترین نقطه این کشور به دلیل حجم بالای تخریب خانه ها، آوارگی مردم و نبود امکاناتی نظیر برق به دلیل درگیری با داعش بر افزایش مشکلات مردم ضافه کرده است.

به استناد منابع رسمی دمای هوای استاندارد در روزهای اخیر و در جنوب غرب ایران در بستان 53، شوش 52، آبادان، دزفول و حسینیه 50 و اهواز 49 درجه سانتیگراد ثبت شد که مشاهده می شود دمای هوای منطقه بستان ایران به بصره و کویت بسیار نزدیک است و دمای دره مرگ در کالیفرنیا فاصله چندانی ندارد.

این گزارش در انتها ضمن اشاره به دلایل افزایش گرمای هوا در این منطقه از جهان، دو پدیده «ال نینو» و «افزایش گازهای گلخانه ای» را از عوامل موثر در این رابطه معرفی کرده است و نوشته است به احتمال زیاد دمای هوا در روزهای آینده بالا باقی خواهد ماند و حتی امکان افزایش دما و شکسته شدن رکورد جهانی در این منطقه از خاورمیانه وجود دارد.

دما هوای جنوب شرق ایران به دمای دره مرگ نزدیک شد

بنابر این به خوبی مشخص می شود استان های جنوب غرب ایران، استان های جنوبی عراق، کشور کویت و مناطق شمالی صحرای عربستان در روزهای آتی از نظر دمای هوا شرایط بسیار سختی را سپری خواهند کرد.

ذکر این نکته در پایان ضروری است که جدا از پدیده سراسری و فراگیر «ال نینو» و «افزایش گازهای گلخانه ای»، در  کشور ایران دست اندازی های انسانی به محیط زیست همانند تغییر حجم و مسیر رودها، احداث سدهای فراوان، حذف پوشش گیاهی، عملکرد ضعیف در بیابان زدایی و افزایش مصرف سوخت های فسیلی نیز در افزایش دمای مناطق جنوب غرب ایران موثر بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=198189
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما