سه شنبه 29 تیر 1395 - 0:22

راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

فعالیت بدنی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز که منجر به تپش قلب و ریزش عرق شود فعالیت مؤثری محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در برنامه پیک سلامت به بررسی بیماری های قلبی عروقی پرداخت و گفت: اساس پیشگیری اولیه و ابتدایی بر مشارکت مستمر، آگاهانه، داوطلبانه و مسئولانه آحاد مردم است.

سلام دنا نوشت؛ دکتر رضا چمن به بحث رفتارهای مخاطره‌آمیز و ضرورت اصلاح سبک زندگی و تغییر عادات اشاره داشت و گفت: به عنوان مثال در مورد مصرف نمک بعضی از مطالعات در ایران نشانگر این است که هر فرد در شبانه‌روز بیش از ۱۵ گرم نمک مصرف می‌کند، در حالیکه استاندارد مصرف نمک کمتر از ۵ گرم در شبانه‌روز است.

وی تصریح کرد: قبلا در مطالعات پزشکی بحث این بود که کسانی که فشارخون بالا دارند نمک مصرف نکنند که بحث درستی است، اما نکته ای که مطالعات در دهه اخیر نشان داده این است که حتی اگر فشارخون بالا هم ندارید باید کمتر نمک مصرف کنید چرا که افرادی وجود دارند که مستعد ابتلا به فشارخون هستند و با مصرف بی‌رویه نمک به این بیماری مبتلا می‌شوند.

راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

وی با تأکید بر خودداری از استعمال دخانیات و تحرک برای تندرستی عنوان کرد: خوشبختانه رویکرد خوبی در بحث تحرک برای تندرستی در استان مشاهده می‌کنیم و مردم با مشکلاتی در بستگان و آشنایان خود مواجه شده‌اند که آنها را از عوارض کم‌تحرکی آگاه کرده است و امروز نسبتا استقبال خوبی از این مبحث می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: فعالیت بدنی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز که منجر به تپش قلب و ریزش عرق شود فعالیت مؤثری محسوب می‌شود.

دکتر چمن با بیان اینکه در بحث عوامل خطر، چاقی و افزایش وزن هم از مسائل جدی است که باید توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در بحث توصیه غذایی نیز شاید بهترین توصیه پرهیز از پر خوری باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: تأثیر مصرف مشروبات الکلی که هم از لحاظ شرعی ممنوع و مذموم است و در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاملا محرز است.

استرس ها زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی است

دکتر چمن استرس‌ها و تنش‌های روحی و روانی را از دیگر عوامل خطر دانست گفت: این موارد زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است بنابراین باید تلاش کنیم از چالش‌های بی مورد و توقعات و انتظارات بی حد و حساب در محیط خانواده، محل کار و اجتماع پرهیز شود.

وی با بیان اینکه خاکریز اصلی ما در بحث بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری اولیه است ادامه داد: اما در هر صورت پیشگیری ثانویه نیز یک طیف است که اساس آن بر تشخیص زودرس و درمان زودهنگام است.

۵۰ درصد افراد با فشار خون بالا از بیماری خود بی اطلاع هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به قاعده rule of fifty(قانون پنجاه) در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره داشت و تصریح کرد: از حدود ده سال پیش در دنیا مطالعاتی در مورد فشارخون و مشابه آن در مورد دیابت انجام و مشخص شد که یک قاعده ۵۰ حاکم است که تحت عنوان rule of fifty نامگذاری شد.

دکتر چمن افزود: این قاعده این بود که ۵۰ درصد کسانی که فشارخون بالا دارند از ابتلا خود به فشارخون بی اطلاع هستند و از طرف دیگر ۵۰ درصد کسانی که به عنوان بیمار دارای فشارخون شناسایی شدند و تحت درمان هستند اصلا درمان نمی‌شوند و آنهایی هم که درمان می‌شوند تنها ۵۰ درصدشان درمان مطلوب و استاندارد دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بنابراین باید تلاش کنیم صددرصد افراد دارای فشار خون بالا را شناسایی و در صورت شناسایی، صددرصد آنها را تحت درمان قرار دهیم و تلاش کنیم که صددرصد آنها درمان استاندارد را دریافت کنند.

دکترچمن به بحث غربالگری اشاره داشت و گفت: در بعضی بیماری‌ها مانند فشارخون و دیابت (چون ارتباط زیادی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و زمینه‌ساز و تشدیدکننده این بیماری‌ها است)، غربالگری اساس کار ما در پیشگیری ثانویه است که اگر به موقع تشخیص دادیم می‌توانیم مراحل درمان را آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: در مراحل اولیه درمان در افرادی که فشارخون مرزی داشته و به سمت فشارخون بالا می‌روند می‌توان با درمان‌های غیردارویی مانند اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی، کاهش وزن و تغییر عادات غذایی فشارخون آنها را در همان حد متوقف کرده یا پایین آورد، اما اگر بیماری وارد مراحل پیشرفته شده باشد ناگزیر به درمان‌های دارویی خاص این گونه از بیماری‌ها هستیم.

غربالگری دیابت و فشار خون جمعیت بالای ۳۰ سال استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: امسال در بحث دیابت و فشارخون طبق مصوبه شورای سلامت استان همه مراکز درمانی استان مکلف شدند که همه جمعیت بالای ۳۰ سال استان را امسال به لحاظ دیابت و فشارخون حداقل یک بار مورد غربالگری قرار دهند.

از خرداد تا کنون؛ غربالگری ۱۷ هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد

دکتر چمن با اشاره به اینکه در این طرح با مراجعه مردم و پیگیری پرسنل تست قندخون و معاینه برای فشارخون در همه واحدهای بهداشتی و درمانی در دستورکار قرار گرفته، تصریح کرد: از خردادماه تاکنون و با شروع اجرای طرح حدود ۱۷ هزار نفر برای انجام غربالگری به مراکز درمانی و بهداشتی استان مراجعه کرده که از بین این افراد حدود ۴۸۰ بیمار مبتلا به فشارخون و ۹۰۰ بیمار مبتلا به دیابت شناساسی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۵ بتوانیم جمعیت بالای ۳۰ سال استان را مورد غربالگری قرار دهیم البته مشروط بر اینکه مردم استان نیز این توصیه‌های ما را در این خصوص جدی بگیرند.

دکتر چمن ادامه داد: نکته کلیدی که در بحث مراقبت از سوی همکاران ما وجود دارد این است که هر فرد دارای فشارخون بالا و دیابتی باید هر ماه یک بار به مراقب سلامت مراجعه کنند.

وی ابراز کرد: این افراد همچنین باید هر سه ماه یک بار تحت معاینه پزشک عمومی یا پزشک خانواده قرار گرفته و آزمایشات وی مورد بررسی قرار گیرند و اگر لازم بود پزشک عمومی آنها را به سطح بعد ارجاع می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به طور کلی برای همه بیماری‌ها استاندارد این است که حدود ۹۰ درصد بیماران در سطح پزشک عمومی مشکل آنها برطرف شده و نیاز به مراجعه به سطوح بالاتر ندارند.

دکتر چمن با بیان اینکه مردم به صورت بی‌رویه به پزشکان متخصص و فوق تخصص برای کارهای ساده و اولیه مراجعه می‌کنند اظهار کرد: تنها حدود ۱۰ درصد بیماران نیاز به ارجاع به پزشک متخصص یا فوق تخصص پیدا می‌کنند که مورد بیماری های قلبی و عروقی نیز این نکته صادق است.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان

وی به تحولات در بحث فوریت های پزشکی استان در چند سال اخیر اشاره داشت و تصریح کرد: ۳۶ دستگاه آمبولانس مجهز در بخش فوریت‌های پزشکی در سطح استان توزیع شد که یک اقدام بی‌سابقه بود و علاوه براین، ۶ پایگاه جدید اورژانس ۱۱۵ را در بحث توسعه فوریت های پزشکی داشتیم.

بهره‌برداری از بخش جراحی قلب و آنژیوگرافی استان در سفر ریاست جمهوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۹ تخت CCU فعال برای بیماری های قلبی و عروقی و ۱۰ متخصص و فوق تخصص قلب و عروق در استان وجود دارد، از بهره‌برداری از بخش جراحی قلب و آنژوگرافی استان در سفر ریاست جمهوری خبر داد.

دکتر چمن افزود: پیش‌بینی و تلاش ما این است که ظرف دو سال آینده تخت‌های ویژه مراقبت قلبی استان به دو برابر وضعیت فعلی برسد، بنابراین به موازات توسعه فعالیت‌های آموزشی و بحث‌های پیشگیری و غربالگری و مراقبت، بحث توسعه زیرساخت‌های درمانی و تخصصی را در دستور کار داریم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=197847
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. امیدواریم گفت:

    ضمن خداقوت به دکتر چمن وهمکارانش .امیدواریم روزی برسد دیگر برای بیماران ساده وپیش پاافتاده به استانهای همجوار مراجعه نکنیم .اقای دکتر چمن امیدواریم موارد گفته شده به کاملا درست وعملیاتی گردد.

دیدگاه شما