دوشنبه 28 تیر 1395 - 10:20

دکتر چمن ،نگاه مدرن فرهنگی به مقوله بهداشت

نورمحمد حسینی سوق

نورمحمد حسینی سوق – فرهنگ جاده امن و سالم و نرم و زیبا و دلارامی است که هرکس در آن پای نهاد ،مغز و فکر و عمل و نیت و رفتار و کردار و گفتارش ، از این لایه تغذیه می کند. خداوند به همه افراد این نعمت را عطا نخواهد کرد مگر آنکه بذر وجودش و خمیر مایه فطرتش رخصت دهد.

جامعه پزشکی ،جامعه عجیبی است.سلامت و بهورزی مردم ، دارو و درمان مردم ،بیرون کردن ویروس و غدد و میکروب و زواید و انگل تخصص این جامعه می باشد تا ما شب راحت بخوابیم و روز آسوده تلاش نماییم.

هنوز در خاطراتمان نسخه پیچی ها پزشکان هندی و پاکستانی ،و فقر شدید بهداشت و درمان در استان عزیمان فراموش نشده است. مرگ های ناگهانی و درد های شدید و ناله ها و فریاد بیمارانمان را در مسافرخانه های آنچنانی دروازه اصفهان شیراز و سه راه احمدی و…..از یاد نبردیم.ولی خدای را شکر که به مدد فرزندان مستعد و بومی این استان ،شرایط بهداشتی و درمانی استان تکان شدید خورده است و شاخص های بهداشتی به سمت دروازه استاندارد در جرکتند.

تاجایی که من مطالعه داشتم پزشکی در زمان اوایل جهش های رنسانسی به عنوان یکی از علوم انسانی قلمداد می شده است. چون کاملا به انسان ربط داشت. وانسان یعنی روح و روان و بدن.

داروی پزشکی از طریق روح و روان بر سلولهای بدن اثر می گذارند و درمان می کنند.به همین دلیل یک پزشک متخلق به اخلاق و متصف به فرهنگ بسیار موفق تر از پزشکی است که بهره کمتری از این صفات را باخود همراه دارد.

دکتر چمن یکی از این پزشکانی است که صبغه فرهنگی و ادبی خود را بارها و بارها به مستعمین خویش دیکته کرده است. او در سخنرانی هایش با ذکر آیات قرانی و روایات نهج البلاغه منظور علمی خویش را عمیق تر منتقل می کند. وبا استعانت از شعر و کلام جادویی ادبی در سرزمین خشک ومولاژی پزشکی بذر فرهنگ را کشت می کند.

در این شرایط خاص در حوزه مدیران استانی که چند سالی است کارت فرهنگ در بازی سیاستمداران قدرت چندانی ندارد و عکس های فرهنگی در اینستاگرام سیاست فالو نمی شوند باید قدر این چمن های کویر سیاست را بیشتر بدانیم و به بهانه های واهی آنها را فراری ندهیم.

اگر مثل من سیاست و اقتصاد را رها کنید و از جویبارهای فرهنگی لذت ببرید به عقاید که نه بل به راه فرهنگی امثال دکتر چمن در علم پزشکی ایمان می آورید.

. هنگامی که مهدی غفاری موردراز را مشاهده می کنیم که به همان اندازه که یاخته ها و سلول ها را رادیولوزی می کند و پاتولوژی و آسیب های آنها را بیان می کند مشکلات و معضلات فرهنگی را می نویسد و فریاد می زند باید لذت دوچندان ببریم.

فراموش نکنیدکه من مبلغ اندیشه ها و آرمان سیاسی و اعتقادی و حتی عملکرد این دو بزرگوار نیستم ولی به راهشان و نگاهشان و حوزه شناخت شان ایمان دارم. انسان موجودی است با فرهنگ. تفاوت انسان با حیوان در همین نکته است. پزشکی علمی است که به درمان انسان می پردازد. بدون نگاه فرهنگی و شناخت فرهنگی ریشه های عمل و درمانت پایدار نخواهد ماند.

کاش می شد حوزه های دیگری مثل مدیریت کلان و راه و ساختمان و شهرسازی و شهرداری ها و حتی دستگاههای آموزشی و تبلیغی و فرهنگی ما نیز روزی به این نگاههای فرهنگی مسلح شوند. کاش می شد همین امثال دکتر چمن رخصت پیدا می کردند بخش هایی از دیدگاه فرهنگی را در حوزه عمل و اجرا هم نشان دهند. ای کاش

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=197793
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مقدم گفت:

    سخنی حکیمانه و از سر دل سوزی بود که بر جانهای مستعد فرود می آید

  2. مقدم گفت:

    و ضمنا برای شفای مدیر حکیم این استان دعا بفرمایید.

  3. محمودی گفت:

    درود فراوان بر منطق دکتر حسینی عزیز.
    انصافا دکتر چمن یک شخصیت بزرگ ملی بلکه فراملیست. ولی افسوس که قدر این شخصیت ها را آنطور که باید نمی شناسیم متاسفانه

  4. امیر گفت:

    خدایی جا دارد که از امثال دکتر چمن و دکتر غفاری تقدیر و تشکر کرد و قدر دان مجموعه علوم پزشکی باشیم.

  5. حیدری گفت:

    واقعا دکتر چمن یک اندیشمند بزرگ هست که در رشته های مختلف علوم سرآمد است. 
    ولی حیف که اومد توی این استان کوچک و تنگ نظر. 

  6. علی گفت:

    احسنت متن جالبی بود 
    نویسنده توانا
    پزشک حاذق حکیم
    رسانه گویا،  همه دست بدست هم داد تا خواننده یک گزارش بسیارزیباباشیم

  7. مهدی. دانشجوی پزشکی گفت:

    بنظر من دکتر چمن باید در دانشگاههای بزرگ قبول مسولیت می کرد و یا اصلا وارد مسولیت های کوچیک نمی شد. تدریس دکتر چمن در مباحث پزشکی و بهداشت و درس اخلاق پزشکی و اپیدمیولوژی بیماریهای شایع با همه اساتید دیگر تفاوت دارد  چون از دل و مغز و تجربه و علم روز  بنحو عالی استفاده می کندت کاش فقط استاد می ماند و اصلا وارد کارای اجرایی نمی شد.

  8. هم استانی گفت:

    فرزندان برومند استان باعث افتخار هستید اعم از  پزشک توانمند ، نویسنده  قهاروتاثیرگذار. آرزوی موفقیت برای عزیزان داریم

  9. دانشجو گفت:

    هردو عزیز از اساتید بسیار گرانقدرهستند

  10. دانشجوی گفت:

    استاد چمن در همه زمینه ها تبحر دارند و از استعداد فوق العاده ای بر خوردار است.

  11. معلم بازنشسته گفت:

    خدا راشکر ، پس میتوان دررسانه های استانی هم یک متن پرمحتواوتحلیلی مطالعه کرد و لذت برد، آفرین بر قلم روان  و زیبای استاد حسینی واحسنت بر هوش این فرد در شناسایی  بزرگان و نام آفرینان استان 

  12. ناشناس گفت:

    احسنت عالی بود، دکتر چمن از متخصصین حاذق هستند وباعث فخر و مباهات استان  

  13. دانشجوی پزشکی گفت:

    من از دانشجویان دکتر چمن هستم انصافا ایشان یک نعمت بزرگ برای استان است و باید از این فرصت و این توانایی بیشتر استفاده شود .

  14. دانشگاهی گفت:

    دکتر چمن یک شخصیت با توانمندیهای زیاد علمی و اجرایی هست که در جامعه پزشکی کم نظیر است ولی شاید برای محیط های کوچکی مثل استان خودمون اصلا نباید می اومد. نگاه فرهنگی دکتر چمن به سلامت و همینطور به مدیریت بسیار زیباست ولی چه حیف که ما نمی تونیم استفاده کنیم.

  15. همکار گفت:

    سلام برجناب حسینی با قلم زیبا انصافا زیبا نوشتی وحق مطلب ادا نمودی اما جناب حسینی من و امثال من دوست داریم جادوی قلمت در نقد کسانی باشد که منتظر کوچکترین لغزش در حوزه گسترده سلامت هستند تا آن را پیراهن عثمان نموده و علیه همین دکتر چمن به کار ببرند سیاستمدارانی گه سلامت مردم را بازیچه نقشه های شوم خود میکنند

دیدگاه شما