جمعه 11 تیر 1395 - 12:08

پشت پرده مخالفت یک سازمان با ایجاد نمایشگاه بین المللی در یاسوج/اظهار نظر جالب رئیس اتاق بازرگانی در مورد برخی مدیران کهگیلویه و بویراحمد/رونمایی از سند توسعه استان(+عکس)

گروه اقتصادی- اتاق بازرگانی؛ تشکلی که پس از تاکید بر خصوصی سازی و حمایت از کارآفرینان به عنوان یکی از تشکل های مهم مشورتی در کشور بدل شده است تا آنجائیکه به عنوان بخشی اثرگذار در مراودات داخلی و خارجی، سرمایه گذاری و ارتباط بخش خصوصی با دولت نقش آفرینی می کند.

به گزارش بویرنیوز، هرچند اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت سایر استان ها از عمر کمتری برخوردار است با این وجود در اکثر نشست های توسعه ای حضور داشته و همچنین در ارتباط با جذب تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی گام هایی برداشته است.

به سراغ جبار کیانی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و فردی که با دست خالی سکان دار تاسیس و توسعه اتاق در استان است، رفتیم تا سوال های بیشمار مخاطبان از وی و نقشی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در توسعه استان داشته و یا می تواند داشته باشد را جویا شویم.

نقش اتاق بازرگانی در استان چیست و اصولا چه وظایفی را می توان برای آن متصور بود؟

ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانی های گرانقدر، باید عرض کنم اتاق بازرگانی به عنوان تشکلی خصوصی با نقش مشورتی به قوای سه گانه و در راستای توسعه کشور ایجاد شده است.

مشاوره به دستگاه های دولتی، همراهی با دولت در حوزه های داخلی و خارجی، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری، برپایی دوره های آموزش و تحقیقات در زمینه های صنعت، کشاورزی، بازرگانی و معادن به عنوان بخشی از وظایف ما قلمداد می شود.

دوره های آموزشی با چه رویکردی برگزار می شود و آیا حضور همه افراد و دانشگاهیان در این کلاس ها مقدور است؟

ببینید ما هر ماه دوره های آموزشی هدفمند در زمینه های مختلف کسب و کار و سرمایه گذاری ذکر شده را داریم و اساتید ما عمدتاً از تهران می آیند.

ما در سایت اتاق به نشانی www.yasoujccim.ir و همچنین بنرها و تبلیغات محیطی که داریم از همه فعالان اقتصادی در همه سازمان ها برای حضور در این دوره ها دعوت می کنیم و همچنین عامه مردم علاقه مند به دانش افزایی در ابعاد تجاری، سرمایه گذاری و غیره می توانند در این دوره ها شرکت کنند.

به نظر شما اتاق بازرگانی چه نقشی در توسعه می تواند ایفا کند؟

با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی و عملیاتی شدن برون سپاری بخشی از اقدامات دولت به بخش های خصوصی، اتاق نقش پر رنگی در اقتصاد ایفا کرده و که نمود آنرا در ارتباط های خارجی، جلب سرمایه گذاری های خارجی، برگزاری نمایشگاه های بین المللی و ارائه دستاوردهای ایران به سایر کشورها می بینیم.

1

در کهگیلویه و بویراحمد وضع به چه منوال است؟

اتاق بازرگانی استان از سال 86 و با کمترین امکانات و بدون حمایت دولتی و یا خصوصی کارش را شروع کرده و به عنوان جوان ترین اما ازجمله پویاترین اتاق های ایران به شمار می رود.

ما در این مدت با حضور مستمر در همه کارگروه های توسعه، تولید و اشتغال توانستیم خواسته های بخش خصوصی را به گوش مسئولان برسانیم و تعامل خوبی میان دولت و کارآفرینان ایجاد کنیم و البته گاهی این حضور و عملکرد ما چنان پر رنگ شده که مردم اتاق بازرگانی را در جایگاه حلال همه مشکلات می بینند.

سوالی که در ذهن بعض مخاطبین است همین است که با توجه به همین عمر کم و به گفته شما عدم بهره گیری از منابع دولتی و سرمایه گذاران خصوصی استان، چطور می شود الان ساختمانی میلیاردی تاسیس شده و پول این ساختمان از کجا آمده؟

این ساختمان از 2 سال پیش عملیات اجرایی اش را شروع و هم اکنون در فضایی قریب به 2200 در خیابان دادگستری یاسوج با بهترین امکانات آماده افتتاح است .

حدود 5 و نیم میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده(1 و نیم برای زمین و هزینه های جانبی و 4 میلیارد برای تکمیل ساخت و مبلمان) که جالبست بدانید برای اولین بار در کشور منابع آن به صورت 100 درصدی با رایزنی های مستمر از اتاق بازرگانی ایران اختصاص داده شده است.

شرایط بعد از تحریم بر اقدامات اتاق بازرگانی استان اثرگذار بوده؟

بله قطعا با دیپلماسی جدیدی که رخ داده در سرمایه گذاری های خارجی گام های بهتری برداشته خواهد شد و امیدواریم با ظرفیت و پتانسیل های مختلفی که در استان هست بتوانیم با فعال کردن فضای کسب وکار، گرهی از مشکلات پیش رو و حل بخشی از بیکاری گام برداریم.

اقای کیانی شاخص ترین اقدامش در اتاق بازرگانی را چه می داند؟

به نظر بنده و همچنین اتفاق نظری که در میان سایر همکاران هست، حضور مستمر در همه کارگروه های استان، دفاع از بخش خصوصی و رایزنی با مراکز اقتصادی و بانکی برای ارائه تسهیلاتی به واحدهای نیمه فعال و راکد برای شروع به کارمستمر و ورود به مدار تولید را از مهم ترین اقدامات می دانم.

بهبود ارتباطات خارجی، برگزاری 4 همایش بزرگ ملی و اعزام قریب به 10 هیئت تجاری کهگیلویه و بویراحمد به خارج از کشور از دیگر اقدامات مهم اتاق بازرگانی بود.

فکر می کنید این اقدامات و سفرهای شما از جمله سفر چند وقت پیش به “امسک روسیه” چه ره آوردهایی برای استان داشته؟

با توجه به تحریم ها و وضعیت نامناسب اقتصادی و موانع بین المللی که وجود داشته آنطور که باید به نتایج قابل قبولی نرسیدیم اما نمیتوان انکار کرد که در شرایط تحریم نباید در خانه نشست و دست روی دست گذاشت، وظیفه همه ما تلاش برای عمران و آبادانی است و نباید مشکلات و ناکامی های مقطعی خللی در اراده ما در سرافرازی استان و کشورمان ایجاد کند.

با توجه به بازدید هایی که به همراه مسئولان در خارج از مرزهای ایران داشتید کدام محصولات کهگیلویه و بویراحمد قابلیت صادراتی مناسب دارند؟

محصولات باغی، شیلات، گیاهان دارویی، بخشی از محصولات صنعتی و معدنی، دام و طیور، محصولات جالیزی و عسل جزو مواردی است که می تواند بازار خوبی در کشورهای همسایه داشته باشند البته به زودی سندی از قابلیت های صادراتی استان رونمایی می شود که ظرفیت های ما به صورت آمار کارشناسی شده در اختیار تولید کننده ها قرار خواهد گرفت.

modir-kohgiloye-rosieh-12

از رونمایی سند توسعه صادارت گفتید، این سند توسط چه سازمانی و کی آماده می شود؟

بله سند توسعه راهبردی صادرات توسط مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی  با همکاری اساتید فن در حال آماده سازی است.

هم اکنون بخشی از اطلاعات دستگاه های مرتبط را گردآوری کردیم، با تکمیل اطلاعات و بررسی در مرکز پژوهشی اتاق در آینده نزدیک سندی از ظرفیت ها، قابلیت و توانمندی کهگیلویه و بویراحمد در صادرات غیر نفتی به بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه آماده و در اختیار تولید کننده ها قرار می گیرد.

آیا مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی برنامه ای برای ارتباط دهی صنعت و دانشگاه دارد؟

بله در ساختمان جدید مرکز پژوهش های اقتصادی را فعال تر از قبل خواهیم نمود و با دعوت از تمامی اساتید خبره دانشگاه علاوه بر برپایی همایش های ملی از جمله “گیاهان دارویی و آب” در استان، از ظرفیت های دانشگاهی برای بهبود صنعت استان ومتقابلا بهره گیری صنعت از یافته های علمی دانشگاهی بهره خواهیم برد.

اقدام عملی در زمینه حمایت از تحصیل و دانشگاه داشتید؟

بله خوشبختانه با نظر مساعد همه اعضاء اتاق بازرگانی ما از مدتی پیش و با راه اندازی “بنیاد نیکوکاری ابرار”، بورس تحصیلی فرزندان مستعد این دیار را در دستور کار قرار دادیم و تا الان قریب به 110 نفر را بورس تحصیلی نمودیم.

بارها از عزم بخشش خصوصی برای ایجاد نمایشگاه ملی و بین المللی در استان گفته اید، چرا این گفته ها فقط در حد حرف مانده؟کدام سازمان ها سنگ اندازی می کنند؟

عامل اجرایی نشدن نمایشگاه بین المللی که به گمان من یکی از ارکان توسعه، جذب سرمایه گذار و توریست، ارائه پتانسیل های استان به خارج از مرزها، حل بخشی از بیکاری های موجود است را باید در عدم اعتماد به بخش خصوصی و سنگ اندازی های بخش دولتی استان جستجو کرد.

بخش خصوصی هم آمادگی و هم اعتبار لازم را دارد اما متاسفانه سياست هاي غيرحمايتي صنعت ومعدن وسازمان توسعه وتجارت ومسائل حاشيه اي حوزه بازرگاني خارجي به عنوان موانع پيش روپروژه ساخت نمايشگاه مي باشند.

ببینید رک بگم، هیچ اهتمامی برای ایجاد نمایشگاه اینچنینی در استان نیست و با همه جدیتی که برای توسعه استان داریم اگر سیاست ها به همین منوال ادامه داشته باشد دست از تلاش در این حوزه برمیداریم.

مهم ترین معضلات بخش خصوصی و تولید کننده های کهگیلویه و بویراحمد را چه می دانید؟

نبود اعتبارات و زیرساخت ها، سیاست های سخت گیرانه تامین اجتماعی، نرخ مالیات و سود وام های بانکی، کمبود نیروی انسانی متخصص و متعهد، عدم تصمیم گیری در لحظه و حمایتی، عدم بازاریابی مناسب و فراهم نبودن بازار فروش مطمئن از جمله دغدغه های همیشگی فعالان بخش خصوصی است.

آیا مشکلات فقط به دولت بر می گردد یا بخش خصوصی استان خود هم در این کاستی ها نقش دارد؟

خب بخشی از مشکلات هم قطع به یقین به خود تولید کننده ها و فعالان بخش های خصوصی بر می گردد، از عدم واگذاری طرح ها به افراد با صلاحیت گرفته تا هزینه کرد تسهیلات در زمینه های متفرقه و سوء مدیریت بخش خصوصی را می توان اشاره کرد.

در زمینه تسهیلات الان ادارات استان چه میزان بدهی به بخش خصوصی دارد؟

یکی از مشکلات عدیده سر راه توسعه عدم پرداخت به موقع مطالبات و رکود در اکثر بخش ها است در حال حاضر پیمانکاران استان بالغ بر 200 میلیارد تومان از دولت طلبکارند و چیزی حدود 1700 طرح در این استان با مشکلات اعتباری دست و پنجه نرم می کنند.

دولت برای رونق تولید و کسب و کار مبلغ قابل توجهی را پیش بینی کرده سهم استان ما چقدر است؟

حدود 16 هزار میلیارد برای طرح های تولیدی راکد، نیمه فعال و با پیشرفت بالای 60 درصد در نظر گرفته شده که سهم استان ما 405 میلیارد می باشد.

2

اختصاص این میزان نقدینگی، می تواند جهشی به سمت توسعه در کهگیلویه و بویراحمد باشد؟

خب متاسفانه در حال حاضر شاهد شروع و اولویت دادن به پروژه های بدون اولویت هستیم، باید از رفتارهای نامعقول و سیاسی در واگذاری و اجرایی کردن پروژه ها پرهیز کرد.

ما همیشه در دولت به خصوص در بخش عمرانی کسری بودجه داریم و اگر به صورت منطقی و کارشناسی شده طرح ها را پیش نبریم قطع به یقین فقط بار بدهی دولت به بخش خصوصی را سنگین تر می کنیم و به دنبال آن رکود و بیکاری!

کدام سازمان ها را مانعی سر راه سیاست حمایت از بخش خصوصی می دانید؟

خب بذارین به صورت مستقیم اشاره نکنم اما باید بگم مدیران باید نگاهشان به بخش خصوصی را عوض کنند، باید با برون سپاری بخشی از وظایفشان به سایر بخش ها از عریض و طویل شدن دستگاه مطبوعشان جلوگیری کنند.

راه بعد اینست که مدیران متناسب با مسئولیت هایشان انتخاب شوند و در راه سیاست های اجرایی دولت گام بردارند نه صرفا به گونه ای عمل کنند که برای راضی نگه داشتن فلان نماینده و حفظ مقامشان جدیت به خرج دهند.

این مهم در سخنان دکتر خادمی هم مکررا مشاهده شده به گونه ای که در یکی از جلسات واکنش تند استاندار را هم به همراه داشت و وی گفت: ” نباید این رفتار زشت در ادارات باشد که مردم هم برای انجام کارشان نیاز باشد حتما نامه ای از فلان نماینده داشته باشند!”.

کدام مدیران را مدافع و حامی بخش خصوصی  می دانید؟

خب در استان ما اگر کلی نگاه کنیم تکثر مدیران موافق و هماهنگ هستند اما به طور خاص استاندار و معاون اقتصادی ایشان حمایت های بی شاعبه و شفافی از بخش خصوصی دارند.

ارتباط نمایندگان استان با صنعت و کارآفرینان بخش خصوصی را چطور می بینید؟

متاسفانه ارتباط مجمع نمایندگان استان با صنعت ضعیف است، و این همیشه ا دغدغه ها و گلایه های ما بوده که چرا نمایندگان استان در کارخانجات و فضای کسب و کار و رویدادها و تشکلات اقتصادی حضور کمرنگی دارند؟!

نگاه اتاق و بخش خصوصی استان به اقتصاد مقاومتی چه بوده؟

پرداختن به اقتصاد مقاومتی همواره در دستور کار ما بوده و در این زمینه حضور پر رنگ در جلسات اقتصاد مقاومتی، رایزنی با شرکت های دانش بنیان برای بهبود طرح ها و اقداماتمان را در دستور کار مستمر داریم.

ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار سایت بویرنیوز قرار دادید.

بنده هم مجددا ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه هم استانی های عزیز، امیدوارم همه سازمان ها و مردم استان دست در دست هم برای برون رفت از مشکلات و استفاده از بیشمار نعمت ها و پتانسیل های بالقوه بکوشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=196148
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بصیر گفت:

    احسنت بر آقای کیانی تنها پیمانکاری است که خوب و با کیفیت و البته سریع پروژه ها رو تموم میکنه.

    این نمایشگاه برای مرکز استان یک ضرورت هستش مسئولان اگر به فکر مردم هستند پیگیری کنند.

  2. مجریان نمایشگاهی استان ک ب گفت:

    عادل2:
    جناب اقاي كياني فكر نكنم در هيج يك از استانهاي كشور حمايتي كه سازمان صنعت معدن و تجارت استان نسبت به سايت نمايشگاهي داشته وجود داشته باشه . تو هر استاني سرمايه گذار با هزينه شخصي خود اقدام به تاسيس و تكميل سايت نموده و بعد از راه اندازي سازمان حق مجوزات فقط مركز استان يعني همان شهري كه سايت ساخته شده را به اون سايت واگذار ميكند در صورتيكه در استان ما از روز اول و بدون از اينكه سايتي ساخته شده باشه حق و حقوق تمام مجوزات نمايشگاههاي استان را به سايت كه سالانه بيش از هفتصد ميليون تومان ميشه واگذار نموده كه در هيچ جاي كشور چنين چيزي وجود ندارد ، و با اين وجود هر شخصي نه يه تشكيلات ميتونه در طول پنج سال و با درامد مجوزات اقدام به تكميل سايت نمايد

  3. مجری مهر گفت:

    ضمن تقدیر و تشکر از جناب اقای کیانی رییس اتاق بازرگانی  .  متاسفانه  در استان ما ضعف مدیریتی در بعضی ادارات  باعث به وجود امدن مشکلات زیادی گردیده که سایت نمایشگاهی نیز یکی از ان موارد هست .  در پاسخ به کاتب مطلب فوق(عادل) اولا تنها دلیل عدم پیشرفت  در ساخت سایت  سنگ اندازی مسولین صنعت معدن و عدم همکاری با مسولین سایت بوده .دوما بهتر است کمی اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید و بدانید که  برگزاری نمایشگاهها در سطح استان در کارگروه توسعه صادرات به ریاست استاندار مصوب گردیده و شرکت نمایشگاهها به عنوان یه بخش خصوصی ملزم به  اجرای مصوبات کارگروه هست .و سوما    رقم های نجومی اعلام  داشته ای بیشتر به جک شبیه هست  . و درامد حاصله  از نمایشگاه صرف امورات ساخت سایت میشود که حتی حقوق پرسنل اداری ان هیچگاه به موقع پرداخت نمیشود و در ضمن هیچ کدام از اعضا محترم هییت مدیره حتی یک ریال از شرکت نمایشگاه حقوق نمیگیرند  .کاش به جای این شانتاژها و تفرقه افکنی ها  همه به فکر توسعه و پیش فت استان باشیم  .به امید روزی که دیارمان توسعه یافته شود 

  4. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

دیدگاه شما