سه شنبه 8 تیر 1395 - 8:50

درخواست فرماندر لنده از آب و فاضلاب روستایی برای حل مشکل آب شهر لنده!

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان ضمن بازدید از پروژه های این شرکت در شهرستان لنده با فرمانداران، بخشداران و روستائیان منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی آبفار، در ابتدای این دیدار فرماندار لنده با اشاره به وظیفه مقدس آبرسانی بیان کرد: آبرسانی مقدس است چرا که آب سرچشمه زندگی و اولین و مهم ترین ماده زندگی است و خداوند هم گفته “به اندازه نیاز موجودات آفریده ایم” که خود گواهی مجکم بر اهمیت صرفه جویی است.

محمد مرادی بیان کرد: کم شدن منابع آب و گرم شدن هوا و تبخیر و مواردی از این دست، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف را ضروری ساخته است و باید هم در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه و صرفه جویی و هم در زمینه ترمیم، اصلاح و بازسازی شبکه های آبرسانی تلاش شود.

مرادی گفت: روایت داریم “اگر کسی جایی، در بیابانی آبی را جاری کند ثواب کرده و هر موجود زنده ای از آن بنوشد ثوابی است برای ایجاد کننده آن” و همین نشان از عبادت و ارزشمندی آبرسانی به خصوص در روستاها دارد.

وی تصریح کرد: با اقدامات خوب آبفار که جای تقدیر دارد، 2 تا مجتمع آبرسانی ملی با توجه به نیاز شهرستان معرفی شده که با نظر کارشناسان، بیش از 80 روستا را تحت پوشش قرار می دهد.

فرماندار لنده بیان داشت: با تحقیقات بعمل آمده و نظر کارشناسان خبره، با آب مجتمع موگرومون به تنهایی میتوان جمعیتی دو برابر از جمعیت موجود را آبرسانی کرد که جای تقدیر ویژه ار آبفای روستایی استان دارد.

محمد مرادی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه آب شرب شهر لنده یکسری ناخالصی ها و سختی هایی دارد لذا پیشنهاد می گردد در طول هفته حداقل یک تا دو روز به آب مجتمع روستایی موگرمون به چرخه آب شهر وصل، تا مردم حداقل به اندازه آب شرب خود استفاده و ذخیره نمایند .

در ادامه بخشدارها به بیان برخی مشکلات موجود در شهرستان پرداختند و استفاده های یر شرب از آب آشامیدنی را مهم ترین معظل دانستند که باید با جدیت با آن برخورد شود.

در ادامه مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از فرمانداران و بخشداران به دلیل پیگیری حدی مشکلات مردم بیان کرد: در آغاز هفته صرفه جویی هستیم که فرصتی مغتنم است برای مجموعه آبفار در زمینه تلاش بیش از پیش برای پیشگیری از هدر روی با اصلاح و بازسازی تاسیات آبرسانی و همچنین آگاهی بخشی به مردم از وظیفه ذاتی در استفاده مناسب از نعمات الهی و صرفه جویی در مهم ترین ماده جهان.

فیض الله پاسره گفت: ما وظیفه داریم از تجهیزاتی استفاده کنیم که کمترین پرت (هدرروی) را دارد و مردم هم وظیفه دارند با رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی از این ماده حیاتی حفاظت و حراست کنند.

وی عنوان کرد: هرچند، چند سالی است با کاهش درآمدها مواجه شده ایم اما خوشبختانه با تدبیر دولت، اعتباراتی بالغ بر 380 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی استان معین شده است.

پاسره افزود: 18 مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی را معرفی و پیشنهاد دادی که تعدادی از آنها وارد فاز اجرایی شده اند و برخی هم در مرجله بررسی و مطالعه برای اجرا قرار دارند و آنطور که پیش بینی های کارشناسان ما نشان می دهد با تکمیل و بهره برداری از آنها، قریب به 464 روستای پر جمعیت استان از آب آشامیدنی پایدار برخوردار خواهند شد.

مدیر عامل آبفار با بیان اینکه مجتمع های در دست اقدام قریب به 35 درصد کل جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار می دهند، خاطر نشان کرد:  در برخی شهرستان ها منابع آبی ضعیف است و پراکندگی بالاست و همین هزینه زیادی را بر ما تحمیل می کند.

وی گفت: متاسفانه فرهنگ استفاده از آب در روستاها نهادینه نشده و بخش زیادی از آب شرب به مصارف کشاورزی و دامداری می رسد که با این روند مشکلات جدی برای تامین آب روستاها به وجود خواهد آمد.

پاسره افزود: متاسفانه آنطور که باید بر ساخت و ساز ها در روستا نظارت نیست و گاهاً میبینیم ساختمان هایی خارج از طرح هادی و در بالادست منبع ذخیره آب ایجاد می شود.

مدیر آبفار با اشاره به ظرفیت بالای آبدهی مجتمع موگرمون، تصریح کرد: مطالعاتی در زمان جهاد سازندگی صورت گرفت و قرار بود با ایجاد بند انحرافی از کاهش سطح آب و کمبودها در فصل گرم سال پیشگیری کند که متاسفانه اجرایی نشد.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که الان چاه عمیق زده شود، 3 حلقه چاه در فاصله های استاندارد تا هم امکان برداشت از این سفره خوب باشد و هم کمبودها در فصل گرم را نداشته باشیم.

مدیر ارشد آبفار بیان داشت: با توجه به پتانسیل های خوبی که در پروژه موگرمون هست و رسالتی که ما در آبرسانی سالم داریم در ادامه امکان دایر کردن مراکزی از قبیل بانک آب، برای مصارف آشامیدنی شهر لنده، آب با کیفیت بسیار بالا به قیمت مصوب آبفای شهری عرضه کنیم.

مدیر آبفار در پایان خاطر نشان کرد: همینجا به مردم عزیز روستاهای کهگیلویه قول می دهیم به محض مجوز آب منطقه ای شروع به کار خواهیم کرد و نه تنها در کهگیلویه بلکه در همه استان طرح ها و مطالعاتی برای تامین آب پایدار را در دستور کار ویژه و جدی تر از پیگیری کنیم.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=195891
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما