یکشنبه 6 تیر 1395 - 1:42

ظلم بزرگ در حق جوانان مرکز کهگیلویه و بویراحمد/ چه کسی پاسخگوی این تبعیض هاست!؟

در ماهها و حتی سال های گذشته «بویر نیوز» در مطالبی به انتقال بی رویه نیروهای دولتی از شهرستان ها به مرکز استان پرداخت و البته با بازتاب های زیادی نیز همراه بود، اما اخیرا فرماندار شهرستان بویراحمد رسما به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است.

گروه اقتصادی – بر اساس آمار جدیدی که از سوی مرکز آمار ایران به دست رسیده است کهگیلویه و بویراحمد یکی از چهار استانی است که با ۱۷درصد نرخ بیکاری، با توجه به موقعیت اشتغال استان، بیشترین آمار بیکاری را دارد.  به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تعداد بیکاران در این استان در حال حاضر ۲۵ هزار نفر است.

به گزارش «بویر نیوز»، هر چند آمار دقیقی از پراکنش بیکاران کهگیلویه و بویراحمدی در دست نیست، اما بنا به برخی آمارها و با توجه به معاجرت های روزافزون به مرکز استان، شهر یاسوج سهم قابل توجهی از نرخ بیکاری دارد.

نبود زیرساخت های صنعتی بزرگ و کشاورزی عمده و عدم بهره وری از ظرفیت های طبیعی و معدنی نیز باعث شد تا روز به روز بر روند بیکاران افزوده شد.

از طرفی تمایل بالای افراد تحصیلکرده برای ورود به کارهای دولتی که مطمئین ترین و باثبات ترین نوع اشتغال محسوب می شود، باعث شد تا رقابت و حساست در این بخش بطور ملموسی افزایش یابد.

از همین رو بعضا شاهده بوده ایم که شهرستان بویراحمد در استخدامی های دولتی سهم قابل توجهی ندارد و این امر باعث شد تا به واکاوی این مهم بپردازیم که چرا پرجمعیت ترین شهرستان استان به نسبت جمعیتش از سهمیه های استخدامی، سهم ندارد!

در ماهها و حتی سال های گذشته «بویر نیوز» در مطالبی به انتقال بی رویه نیروهای دولتی از شهرستان ها به مرکز استان پرداخت و البته با بازتاب های زیادی نیز همراه بود، اما اخیرا فرماندار شهرستان بویراحمد رسما به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است.

“سیدمحمدکاظم نظری هفته گذشته در جلسه شورای هماهنگی آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد در بخشی از سخنان خود بحث نقل و انتقالات از همه شهرستان ها  به سمت مرکز استان را مهم دانست و گفت: فشار های زیادی در این موضوع وجود دارد و وساطت های قانونی و غیر قانونی می آورند و شهر یاسوج از نیروی های سایر شهرستان ها اشباع می شود و بعد در موقع اعلام نیاز ها، برای آنها اعلام نیاز نیرو می شود و نهایتاً این اجحافی است که در حق مردم شهرستان بویراحمد می شود، که با مازاد نیرو مواجه می شود و نمی تواند اعلام نیاز نیرو کنند، بنابراین فرزندان شایسته این شهرستان استخدام نمی شوند و در عوض نیروهای با سابقه که شاید هم مزایایی داشته باشند، انتقال داده می شوند.

فرماندار بویراحمد در ادامه بیان داشت: مهمترین معضل شهرستان در حال حاضر بیکاری است و این حق از شهرستان سلب می شود کما اینکه در سایر حوزه ها هم، این موضوع صادق است.

وی همچنین از تمامی مدیران شهرستان خواست که جلوی این اقدامات و فرایندهایی که نتیجه آن اجحاف در حق مردم و جوانان  شهرستان بویراحمد است با شجاعت بایستند و مقاومت بکنند، حتی اگر با سفارش و  از طرف استان و ما فوق شان هم باشد، تا اگر قرار است نیرویی جذب شود از جوانان شایسته شهرستان بویراحمد باشد.”

این اظهارات فرماندار که طبعا بر همه دستگاههای دولتی اشراف دارد و بر اساس شواهد بیان شده است، تائید اخبار گذشته در این مورد است.

با همه این اوصاف اگر این روند ادامه یابد، مسئولان اجرایی و نظارتی باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند و اجازه ندهند ادارات تحت سفارشات و فشارت سیاسی به معضل بیکاری در شهرستان دامن بزنند که البته این موضوع نوعی مهاجرت بی رویه هم بحساب می آید و باعث ایجاد مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر یاسوج نیز می شود که نمونه آن افزایش بی رویه قیمت زمین و مسکن و کمبود امکانات زیرساختی بخصوص در بخش آب است.

مهمترین مساله اینکه باید پرسید گناه جوانان این شهرستان چیست که به علت این انتقال های بی ضابطه سهمشان در استخدامات دولتی نادیده گرفته می شود؟

باید منتظر ماند و دید با این اوصاف چه طرح و برنامه ای برای مهاجرت های بی رویه از سوی مسئولان ارائه خواهد شد و آیا بازهم مدیران تحت فشارهای سیاسی و تعصبات منطقه ای عمل خواهند کرد و یا این بدعت کنار گذاشته خواهد شد.

پایگاه خبری – تحلیلی «بویر نیوز» نیز به فراخور وظیفه خود در حال تهیه لیستی از عوامل و پشت پرده های این موضوع حساس است که در سلسله گزارشات بعدی به جزئیات بیشتری اشاره خواهیم کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=195658
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سعید گفت:

    درود بر شما به خدا حق مطلب همین بود ما هم سالهاست این اجحاف بزرگ در حق بویراحمد رو میگیم و متاسفانه حق جوانان بویراحمد ضایع میشه و در استخدامی هم که بحث بومی بودن و نیاز منطقه مطرح میشه متاسفانه به دلیل همین موارد که در مقاله گفته شده شهرستان بویراحمد از استخدامی ها بی بهره میشه.

  2. محمدی گفت:

    علت اینکه ما نمی توانیم کاری از پیش ببریم اینه که همه به دنبال کار اداری هستیم با توجه به سیاست های دولت ها به کوچک سازی دولت باید به دنبال کارهای خصوصی بود اگر هر فارغ تحصیلی به دنبال ایجاد شغل بود حالا و ضعیت خوبی داشتیم اگر شهر های بزرگ همچون اصفهان مثل ما فکر می کردند تا حالا نمره اخر مثل ما را داشتند پس باید به دنبال مشاوره شغلی بود با توجه به وام هایی که موجود است باید نگاه و نگرش در جامعه رو نسبت به شغل عوض کرد

  3. گنجه ای دشتروم گفت:

    سالها پیش در دولت احمدی نژاد علی محمد دانشی مدیر کل وقت آموزش و پرورش صدها معلم را از سایر شهرستانها به یاسوج منتقل کرد که بزرگترین ظلم تاریخی را نسبت به فرزندان بویراحمد روا داشت

دیدگاه شما