یکشنبه 30 خرداد 1395 - 13:55

رونمایی از رقیب اصولگرای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری

تقريبا هيچ. اين جمله دوكلمه‌اي بدون ساختار نتيجه بررسي رقباي روحاني درانتخابات سال آتي رياست‌جمهوري است. اصولگریان به دليل فقدان حزبي واحد يا ستادي براي ائتلاف‌درانتخابات سال ۹۲ با شكاف عظيمي در آن انتخابات حاضر شدند. آنها براين گمان بودند كه عدم وجود كانديداي جدي اصلاح‌طلب درميان تاييد صلاحيت‌شدگان در هرصورت گرودنه پيروزي انتخابات را به سمت آنها مي‌چرخاند. لذا تصميم گرفتند شكاف‌هاي دروني خود را به مردم سپرده تا شايد قاليباف باگرايشات اصولگرايي و ياسعيد جليلي پيشرو درانديشه اصولگرايي مورد پذيرش مردم قرار گرفته و با راي مردم به گونه‌اي تسويه حساب درون جناحي در اصولگرايان صورت پذيرد. اما آيت ا… هاشمي پا به ميدان گذاشت و با رهبري جريان اصلاحات و قبولاندن روحاني به عنوان يك شخصيت تحول خواه به مردم و اصلاحات روياي شيرين اصولگرايان را هم نقش بر آب كرد و هم تمامي مهرهاي اصلي آنها را در انتخابات۹۶ سوزاند.

به گزارش «بویر نیوز»، احسان بابلی با این مقدمه در روزنامه آرمان نوشت: استراتژي‌اي كه امروز هم بازتاب آن را شاهد هستيم زيرا كمتر از يك سال به رقابت‌هاي خرداد ۹۶ باقي مانده است و اصولگرايان هيچ گونه تحركي در جهت ائتلاف‌هاي درون تشكيلاتي خود انجام نداده اندو بعيد است در مدت باقيمانده هم بتوانند هم تصميم به رقابت با روحاني بگيرند و هم به اجماع رسيده و ائتلاف كنند. در نتيجه پذيرش شكست از روحاني از هم‌اكنون در ميان اصولگرايان شنيده مي‌شود.

ميدان براي روحاني خالي نمي‌ شود؟

هر چند برجام دست روحاني را براي پيروزي قاطع در۹۶ كاملا بازگذاشته اما اصولگرايان ميدان را براي تحرك روحاني در ۹۶ خالي نخواهند كرد. مشخصا آنها درپرونده هسته‌اي نيز چه در دوران مذاكرات و چه بعد از مرحله اجرايي شدن برجام اجازه ندادند كه روحاني از پرونده هسته‌اي زره پيروزي بسازد و تا اين لحظه به بهانه اجرا نشدن برخي از تعهدات آمريكا به روحاني مي‌تازند. هرچند كه بعيد است در رقابت با روحاني درسال ۹۶ نيز به زمين هسته‌اي وارد شوند، زيرا به خوبي مي‌دانند با وجود كاستي در اجرايي شدن برجام عملكرد روحاني در به نتيجه رسيدن پرونده هسته‌اي رفراندومي در برابر عملكرد آنها درطول مدیریت آنها در پرونده هسته‌اي است.

باهنر، جدي‌ترين گزينه؟

اصولگرايان براي شكست آراي روحاني احتمالا از مهره‌هاي سوخته در انتخابات گذشته استفاده نخواهند كرد. احتمالا همه كساني كه روحاني و اصلاح‌طلبان آنها را نقره داغ كردند از يك شخص شناخته شده استفاده خواهند كرد؛ شخصي كه اولا در كنار احمدي‌نژاد بود و در دولت دوم وي منتقد وي شد و ثانيا در مقام يك اصولگراي جدي در طول سال‌هاي گذشته شناخته شده است. لذا احتمالا جدي‌ترين گزينه اصولگرايان باهنر است. در اين رابطه«احمد شيرزاد» فعال سياسي اصلاح‌طلب به«آرمان» گفت: اصولگرايان اگر قصد رقابت با روحاني را داشته باشند حول محور محمدرضا باهنر اجماع خواهند كرد. زيرا او تا به امروز كاندیداي رياست‌جمهوري نبوده و شكستي در كارنامه خود ندارد. همچنين مهندس باهنر از مشكلات كشور به خوبي آگاه است و تجربه اجرايي بالايي دارد. شيرزاد در اين باره توضيح داد: اگر باهنركانديدا شوند انتخابات دو قطبي خواهد شد. البته باهنر يك اصولگراي جدي است اما به هيچ‌وجه تندرو نيست و قدرت مديریت قوي دارد . وی در مقام قياس باهنر با احمدي‌نژاد گفت: رئيس جمهور شدن باهنر به معني بحران در معناي دولت های نهم و دهم نيست. اگر چنين انتفاقي بيفتد و باهنر قبول كند كه در مقابل روحاني كانديدا شود فضاي انتخابات مانند ۷۶ خواهد شد. دو جناح با تمام قوا رقابت خواهند كرد. در هر صورت شانس روحاني بالاست. زيرا برنامه‌هاي روحاني داراي بدنه اجتماعي است و باهنر و هر اصولگراي ديگري فاقد اين مولفه است. در همین خصوص، محمدنبي‌حبيبي، دبيركل حزب موتلفه‌اسلامي، بااشاره به اينكه هنوز در ابتداي كار انتخابات رياست‌جمهوري هستيم اظهار كرد: با وجود برگزاري جلسات، هنوز درباره موضوعي تصميم گرفته نشده است. وي افزود: هنوز فرصت كافي درباره انتخابات وجود دارد. درحال حاضر اصولگرايان كم و بيش مشغول بحث و تبادل نظر درباره انتخابات هستند، اما هنوز به هيچ جمع‌بندي راجع به افراد نرسيده‌اند. و در اين روزها نقل قول هایی مانند «اصولگرايان بين روحاني و احمدي‌نژاد، روحاني را انتخاب مي‌كنند»، « امكان بازگشت به احمدي‌نژاد صفر است»، «اصولگرايان به چاه نخواهند افتاد»، « اگر روحاني در ۹۶ محبوبيت داشته باشد، اصولگرايان مهره اول خود را رو نمي‌كنند» نشان از سرگشتگي اين جريان دارد.


باهنر: به حزب فراگير اصولگرايان فكر مي‌كنم

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: «برخي پيش از اين مي‌گفتند مي‌خواهم در دولت، مجلس يا جاي خاصي فعاليت كنم اما من (باهنر) جايي نمي‌خواهم بروم چراكه معتقدم راه‌حل‌هايي براي اين مساله وجود دارد كه مي‌توان قوا را به همديگر نزديك كرد». باهنر با اشاره به اينكه حزب فراگير چه زماني شكل خواهد گرفت، افزود: «بنده به متشكل كردن نيروهاي اصولگرا تحت عنوان حزب فراگير يا به عبارتي مجموعه‌اي سياسي فراتر از جامعه مهندسين يا جبهه پيروان فكر مي‌كنم.» وي اضافه كرد: «به اعتقاد بنده رقباي ما هم بايد همين فكر را كنند يعني اصلاح‌طلبان، اصولگرايان، و معتدلين نيز بايد خود را در يك حزب فراگير متشكل كنند.» رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه در حال حاضر ۳۰۰-۴۰۰ حزب داراي مجوز از سوي وزارت كشور هستند، مي‌گويد: «از اين تعداد فقط ۴۰، ۵۰ حزب فعال هستند و مابقي آنها فقط مجوز دريافت كرده‌اند.» باهنر يادآوري مي‌كند: «۸۰ درصد اين احزاب، احزاب كاغذي هستند و هيچ فعاليتي ندارند و فقط ۲۰درصد آنها در زمان انتخابات فعاليت مي‌كنند.»

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=195056
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما