جمعه 28 خرداد 1395 - 17:37

هفتمین قاتل شایع مردان و راه‌های فرار از آن‌

برطبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) انتظار می‌رود که یک مرد معمولی ۵ سال زودتر از یک زن معمولی بمیرد. سلامت مردان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها است به خصوص در شرایطی که بسیاری از آدم‌ها توجهی به سلامتی خود ندارند.

به گزارش بازده، گزارشی از مرکز ملی آمار سلامتی نشان می‌دهد که در حقیقت بیش از ۱ نفر در هر ۵ نفر، طی یک سال، هیچ مراجعه‌ای به متخصصین سلامت و بهداشت نداشته‌اند.

این یکی از دلایل راه‌اندازی هفته‌ی ملی سلامت مردان از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ ژوئن است: افزایش آگاهی درباره‌ی مشکلات قابل پیش‌بینی سلامتی که پیش روی مردان است، و تشویق آنها برای استفاده از مراقبت‌های پزشکی پیش از آن که دیر شود.

در این نوشتار به هفتمین قاتل شایع مردان می‌پردازیم.

قاتل شماره‌ی ۷ مردان: خودکشی

مطابق با داده‌های سی‌دی‌سی، هر سال ۳۳۰۰۰ مرد در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند.

این تعداد، ۲.۵ درصد از همه‌ی مرگ‌ها را بین مردان تشکیل می‌دهد.

به علاوه، این داده‌ها نشان می‌دهند، خودکشی در واقع رتبه‌ی دوم را در فهرست شایع‌ترین دلایل مرگ‌و میر برای همه‌ی گروه‌های سنی ۱۰ تا ۳۹ سال در مردان به‌دست می‌آورد.

مارک کاپلان، پزشک عمومی و استاد رفاه اجتماعی در یوسی‌ال‌اِی می‌گوید، “من فکر می‌کنم اپیدمی خاموش خودکشی در مردان وجود دارد. این اتفاق به حدی شایع است که بسیاری از مردم راجع به آن صحبت نمی‌کنند.”

چه عاملی ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد؟

از دست دادن شغل یا نامزدتان یک عامل موثر است.

کاپلان می‌گوید، “در یکی از مطالعات ما، بیش از ۴۷ درصد از مردانی که دست به خودکشی زدند، در رابطه‌شان با شریک زندگی‌شان دچار مشکل شده‌بودند.”

او می‌گوید، علاوه بر این، مردانی که دست به خودکشی می‌زنن غالبا مبتلا به “کوته‌بینی شناختی” – یا این احساس که در دام حوادث و اتفاقات زندگی افتاده‌اند- هستند.

او می‌افزاید: “خودکشی غالبا کم‌تر در اثر اختلالات روانی مثل افسردگی رخ می‌دهد و بیش‌تر به دلیل مشکلات وجودی یا زندگی است.”

عواملی که باید مراقب‌شان باشید

در دسترس بودن اسلحه نیز می‌تواند موثر باشد.

مطابق با مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، خودکشی در کسانی که به اسلحه دسترسی دارند سه برابر بیش‌تر از کسانی است که اسلحه‌ی گرم دور و بر خود ندارند.

کاپان می‌گوید، “تردید کمی وجود دارد در رابطه با این‌که داشتن اسلحه در خانه احتمال استفاده از آن را برای خودکشی افزایش می‌دهد.”

او اضافه می‌کند، از دست دادن شغل در کنار سایر بحران‌های زندگی همراه با مصرف الکل و داشتن سلاح گرم، اغلب یک نسخه‌ی غم‌انگیز برای مردان است.

چگونه امنیت خودتان را حفظ کنید

کاپلان می‌گوید، “مردانی که مجرد یا به لحاظ اجتماعی منزوی هستند، بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند.”

به طور کلی، مردان برای کمک گرفتن از متخصصان بهداشت روان، مقاوم‌تر از زنان هستند. و مطابق با گزارش سی‌دی‌سی شاید به همین دلیل است که آمار مرگ در اثر خودکشی در مردان بیش از سه برابر زنان است.

بنابراین اگر به خودکشی فکر می‌کنید، کسی را پیدا کنید و با او صحبت کنید، مطمئنا او شما را آگاه خواهد کرد.

کاپلان می‌افزاید، “این شخص می‌تواند شریک زندگی‌تان، یک روانشناس یا پزشک‌تان باشد. احساسات‌تان را درون خود حبس نکنید.”

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=194969
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما