چهارشنبه 12 خرداد 1395 - 9:16

رنج کشاورزان دنا و بی توجهی مسئولان (+تصاویر)

آبرسانی به ده ها هکتار از اراضی این شهر حاصل خون دل خوردن و مشقت سالیان سال از زندگی مردمان این دیار است که با امید آبادانی سرزمین خود تلاش کردند و آب را از دل ارتفاعات دنا و زمینهای ناهموار سی سخت به پای درختان خود رسانیدند.

اما با گذشت بیش از ۱۵۰ سال از رونق کشاورزی در سی سخت تلاش ها همچنان ادامه دارد و علی رغم اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار به عنوان پروژه ای موفق در شهرستان دنا همچنان کشاورزان سی سخت با کشاورزی سنتی دست و پنجه نرم می کنند و مجبوراند برای آبرسانی به تجهیزات تحت فشار خود چندین کیلومتر جوب قدیمی را با دست و ابزارهای ابتدایی لایه روبی کنند!

سفیردنا

هزینه های هنگفت و لایه روبی جوبهایی که از دل کوههای دنا سرازیر شده است و تکرار هر ساله این لایه روبی ها که قریب سه کیلومتر است امان کشاورزان این منطقه را بریده است.کشاورزی که با زحمت و مرارت فراوان مجبور است هر ساله دقیقا شبیه۱۵۰ سال پیش برای بهره برداری از آب کشاورزی خود چندین کیلومتر جوب قدیمی را لایه روبی بکند.

عبور عشایر از مسیر جوبهای کشاورزی ،رانش زمینهای ناهموار سی سخت و حرکت به داخل جوبها و لایه روبی گل و لای هایی که به همراه باران به جوب آب کشاورزان وارد شده است علل و عواملی است که موجب می شود هر ساله قبل از فصل آبیاری کشاورزان زحمت کش مجبور باشند مشقت و سختی لایه روبی جوبهایی که در کوهها و تپه ماهورها واقع شده است را به جان بخرند و برای بهره مندی از یک سال آب باغات خود متحمل سختی ها و مرارت های فراوانی شوند.

سفیردنا

کبیر قیصر پور نماینده کشاورزان سی سخت در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن تقدیراز آذر فر رئیس جهاد کشاورزی شهرستان برای اجرای آبیاری تحت فشار که طی سالیان گذشته در منطقه سی سخت اجرا شده است گفت:در شرایط موجود از یک طرف کشاورزان مجبوراند چندین کیلومتر از جوبهای آبرسانی را لایه روبی کنند و از طرفی دستگاهها و سیستم های آبیاری تحت فشار نیز بیشترین آسیب را از این ناحیه میبینند.

وی بیان کرد: طبق اصولی که در ضمانت نامه تجهیزات آبیاری تحت فشار برای استفاده از این دستگاهها آمده است باید آب مورد استفاده برای کشاورزان از سرآب وارد لوله های مورد استفاده برای آبرسانی شود و به دستگاههای تحت فشار وارد شود .

سفیردنا

قیصر پور با بیان اینکه در شرایط کنونی به علت هدایت آب کشاورزان به جوبهای قدیمی شهر و جلبکی شدن این جوبها در اثر عبور آب زیر تابش مستقیم آفتاب و زباله های ریخته شده توسط مسافران موجب خرابی زود هنگام دستگاههای آبرسانی می شود گفت:این امر موجب کاهش طول عمر دستگاههای تحت فشار و وارد شدن هزینه هایی بر دست دولت می شود.

وی تاکید کرد: به علت قرار گرفتن این دستگاهها زیر تابش مستقیم نور آفتاب تجهیزات آبرسانی تحت فشار مستهلک می شوند، اتفاقی که طی سال گذشته رخ داد و به علت جا سازی نامناسب و عدم رعایت اصول اولیه برای نگهداری دستگاههای آبیاری نیاز به تعویض آنها شده است.

درخواست کشاورزان سی سخت از مجموعه دولت و جهاد کشاورزی شهرستان دنا توجه ویژه به موضوعات پیرامون کشاورزان و لوله گذاری جوبهای قدیمی برای پایان بخشی به مشکلات هر ساله آنها است چرا که بخش عمده ای از مشکلات کشاورزان زحمت کش سی سخت از این طریق برطرف می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=193278
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما