شنبه 8 خرداد 1395 - 11:42

آمار و ارقام جالب از مجلس دهم/ جديدترين توضیحات وزیرکشور درباره وضعیت مينو خالقي

وزیر کشور با اشاره به تلاش‌های وزارتخانه متبوعش برای برگزاری انتخاباتی شایسته در کشور گفت: ۶۰ هزار نیرو در سطوح مختلف بازرسی در انتخابات مجلس دهم به کارگرفته شد.

به کار گیری 60 هزار نیرو در سطوح مختلف بازرسی در انتخابات مجلس دهم/ توضیحات وزیرکشور درباره وضعیت پرونده منتخب سوم اصفهان

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز (شنبه، 8 خردادماه) در افتتاحیه مجلس دهم ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه گفت: سپاس درود بی‌‌کران خداوند باری تعالی را که خدمتگزاری به ملت شریف و ولایت مدار ایران اسلامی را نصیب ما کرد و با هدایت و کرامت خود توفیق ادای امانت سنگین برگزاری انتخابات را با شروع دوره دهم مجلس شورای اسلامی بر ما ارزانی داشته است.

وزیر کشور ضمن بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) افزود: مایلم تشکر عمیق خود را از مقام معظم رهبری که با رهنمودها و ارشادات مدبرانه خود راهگشای مسیر ما شدند و نیز از ریاست جمهوری که با توصیه‌های ارزشمندشان در فراهم ساختن بستر مناسب برای برگزاری انتخابات از هیچ کوششی دریغ نکردند ابراز کنم.

وی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی است و اصل ششم این قانون اداره امور کشور را تنها از طریق اتکای به آرای مردم ممکن می داند و اصل هفتم نیز مجلس شورای اسلامی را از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور دانسته است، صلاحیت قانونگذاری، اختیارات نظارتی، قابلیت پاسخ خواهی، دلالت بر نقش کلیدی جایگاه محوری و آینده ساز مجلس شورای اسلامی دارد.

رحمانی فضلی افزود: تاکیدات مهمی که در قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس، چگونگی انتخاب نمایندگان و وظایف و اختیارات مجلس شده است، حاوی الزاماتی است که مطابق با آن برگزار کنندگان و تمهید کنندگان انتخابات باید تمام پیش بینی‌ها و مقدمات لازم را برای تشکیل مجلس شایسته و منتخب شایسته مردم تدارک نمایند.

وی گفت: وزارت کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در طراحی مسیر حرکت برای تمهید مقدمات و روند انتخابات، محکمات شرعی، قانونی و اخلاقی را مبنای کار خود قرار داده و با اذعان به مسئولیت ملی مجموعه عوامل دست اندرکار در دولت، حاکمیت و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حرکت خود را بر مبنای اصول راهبردی مشخص دنبال کرد.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات برپایه چند اصل مهم مشارکت حداکثری، رعایت حق الناس، بی طرفی کامل، قانون محوری و استقرار امنیت کامل وآرامش عمومی استوار است.

وزیر کشور افزود: با درک این مهم که انتخابات عرصه ظهور وتجلّی حاکمیت مردمی و ملی نظام محسوب و در واقع نمایانگر اراده مردم در اعمال حاکمیت می‌باشد، تمامی تلاش‌ها در راستایِ صیانت از یکایک آرای مردم عزیزمصروف شد.

رحمانی فضلی ضمن تاکید برحفظ بی طرفی کامل توسط مجریان در برگزاری انتخابات، گفت: به منظور حذف هرگونه شائبه جانبداری جناحی وحزبی در جریان برگزاری انتخابات، نظام‌های نظارتی و کنترل مؤثری برای اطمینان ازحفظ بی طرفی مجریان تدارک دیده شد، به گونه‌ای که ملت فهیم و هوشیار، با اطمینان کامل به این روند، مشارکتی مثال زدنی را درتعیین سرنوشت خود رقم زدند.

وزیر کشور ادامه داد: بی شک برگزاری انتخابات، درطراز شاخص‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جز با تأییدات فوق وهمکاری صمیمانه دستگاه ها و نهادهای مسئول امکان پذیر نبود. اینک که در این مقطع زمانی حساس، به حسب وظیفه و به عنوان وزیر کشور و در اجرای قانون، مفتخر به حضور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌باشم، مایلم خلاصه‌ای از مسیر برنامه ریزی‌ها، اقدامات وعملکرد وزارت کشور ودیگر سازمان هاو نهادهایِ مسئولِ در برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که به صورت همزمان، با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار و به عنوان برگ زرین دیگری بر دفتر پرافتخار و ارزشمند این نظام الهی– مردمی محسوب می‌گردد، درسه بخش کوتاه، به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم نمایم.

بخش اول : مقدمات برگزاری انتخابات:

1- تشکیل ستاد انتخابات کشور به ریاست معاون سیاسی وکمیته‌های شش گانه آن با مسئولیت معاونین وزارت کشور در تاریخ دوم اردیبهشت 94 و به فاصله 10 ماه قبل از برگزاری انتخابات و همچنین ایجاد ستادهای متناظر استانی، که در این مدت با بهره گیری از اختیارات قانونی، ابلاغ مصوبات راهبردی و پیگیری‌های مستمر برای اجرای آنها، زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه را فراهم نمود.لازم به ذکراست درطول این مدت تعداد (40) جلسه ستاد مرکزی و بیش از (2000) جلسه ستادهای متناظر در استان‌ها برگزار شد.

2-به منظور ارتقای دانش و مهارت‌های انتخاباتیِ مجریان و دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات در سراسر کشور، طرح جامع آموزش مجریان انتخابات، شامل محورهای متعددی ازجمله تهیه وتدوین متون متعدد آموزشی و برگزاری 27 همایش توجیهی در سراسرکشور، آنهم درسطوح مختلفِ مدیریتی وکارشناسی، با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور و بیش از (960 ) هزار نفر از دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات طراحی و اجراء گردید. در همین راستا برای نخستین بار، به منظور حصول اطمینان از اشراف و تسلط مجریان به قوانین و مقررات، آزمون جامعی از کلیه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور بعمل آمد.

3- این دوره ازانتخابات؛ به دلیل” همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری”و”وجود شرایط ویژه رقابتی میان جریان‌های سیاسی و هواداران آنها “، ازحساسیت بالایی برخوردار بوده وگروهک‌های معاندِ تروریستی و سرویس‌های بیگانه نیز به همین طریق، درصدد انجام اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی درکشور بودند.

وزیر کشور گفت: از حدود شش ماه قبل از برگزاری انتخابات، اطلس امنیت انتخابات تهیه شد وحوزه‌های انتخابیه‌ای که براساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی، امنیتی و نیز شورای تأمین استانها و شهرستانها، احتمال درگیری و بروز تنش درآنها وجود داشت، مشخص و تمهیدات لازم برای پیشگیری ازشکل گیری و یا تشدید تنش و ناامنی اتخاذ و توسط دستگاه‌های عضو شورای امنیت کشور و به ویژه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، استانداران و فرمانداران، به مورد اجرا درآمد.

رحمانی فضلی ادامه داد: ستاد راهبردی امنیت انتخابات کشور با حضور اعضای اصلی شورای امنیت کشور و با مسئولیت معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تشکیل و با برگزاری جلسات منظم نسبت به رصد مسائل اقدام کرد. از طرف دیگر تعداد 250 هزار نفر از نیروهای نظامی و امنیتی برای تامین امنیت انتخابات به کار گرفته شدند. همچنین تعداد 40 فروند بالگرد، 4 هواپیما و 4 فروند شناور نیز برای تسریع در جابجایی صندوق ها استفاده شدند. نتیجه این اقدامات این بود که با حفظ آرامش همراه با نشاط انتخاباتی و پیشگیری کامل از وقایع امنیتی منجر به آسیب های جانی بود که این امر در تمام دوره های قبلی انتخابات بی نظیر بوده است.

وزیر کشور گفت: از آنجا که وزارت کشور بنا به تصریع ماده 25 قانون انتخابات علاوه بر مسئولیت اجرای قانون مسئول حُسن اجرای انتخابات نیز هست، با رویکرد پیشگیری از بروز تخلفات و هرگونه سوء جریان، شبکه هوشمند، فراگیر و منسجم، بازرسی انتخابات را راه اندازی کرد، از این رو در این رابطه حدود 60 هزار نیروی متعهد و آگاه از اقشار مختلف مردم در قالب بازرسی، سربازرس، هیات های بازرسی استان، بازرس ویژه و هیات مرکزی در تمام شعب اخذ رأی برای نخستن بار به کار گرفته شدند. در این دوره با استفاده از فناوری های نوین بازرسی، با نگاه بهره گیری از ظرفیت نظارت مردمی در برگزاری قانون انتخابات در قالب سامانه هوشمند بازرسی انتخابات محقق شد. همچنین هماهنگی با شورای محترم نگهبان و تعیین روز 7 اسفندماه 94 برای برگزاری همزمان دو انتخابات و انتخاب 10 اردیبهشت سال 95 برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از هماهنگی های بین بخشی محسوب می شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: از مجموع 25 فرآیند اجرایی انتخابات، 23 فرآیند از جمله ثبت نام رأی دهندگان، احراز هویت، ارسال و رسیدگی به شکایات در سراسر کشور به صورت رایانه ای صورت گرفت. از طرف دیگر اقدامات و پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه ای و کاملا مکانیزه برای اخذ و شمارش آرا در 30 درصد از شعبه ها صورت گرفت که به دلیل عدم موافقت شورای نگهبان به نتیجه نرسید. از طرف دیگر هماهنگی و همکاری مطلوب با اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی به منظور انعکاس اخبار انتخاباتی و تنویر افکار عمومی از اقدامات مهم وزارت کشور در این زمینه بوده است.

وزیر کشور بیان کرد: تهیه تعرفه های اخذ رأی با لحاظ 14 شاخص حفاظتی و امنیتی، اختصاص کد ویژه مخصوص هر یک از استان ها، تامین و توزیع کلیه ملزومات برگزاری انتخابات در استان ها و شهرستان ها با لحاظ ویژگی های امنیتی مورد نیاز از مهمترین اقدامات ستاد انتخابات وزارت کشور بوده است. همچنین حسب تاکیدات ریاست جمهوری، با برنامه ریزی ستاد انتخابات کشور پس از تایید شورای نگهبان، صندوق های اخذ آرای به صورت شفاف در انتخابات استفاده شد. همچنین برگزاری دو همایش سراسری برای استانداران و معاونان سیاسی و امنیتی و فرمانداران کشور با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، دبیر محترم شورای نگهبان و دیگر مسئولان تراز اول کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: دیدار مجریان و ناظران انتخابات با مقام معظم رهبری و بهره گیری از منویات معظم له از اقدامات مهم وزارت کشور برای برگزاری هر چه مناسب تر انتخابات بود. از طرف دیگر مطابق برنامه زمان بندی از تاریخ 28 آذر 94 ثبت نام از داوطلبان آغاز شد و 207 حوزه انتخابیه اصلی، ستاد وزارت کشور و نمایندگی های خارج از کشور در مدت یک هفته انجام گرفت، از این رو در 12 هزار و 72 نفر شامل 10 هزار و 637 نفر مرد و 1435 نفر زن ثبت نام کردده که نسبت به دوره های قبل 110 درصد افزایش داشته است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در این دوره با استعلاماتی که صورت گرفت حدود 10 هزار و 967 نفر در هیات های اجرایی بررسی و تایید شدند و نهایتاً 944 نفر در شورای نگهبان تایید کردند.

وی ادامه داد: در روز 7 خرداد 94 مردم با حضوربا شکوه در پای صندوق های رأی در سراسر  کشور حماسه به یاد ماندنی را رقم زدند البته آنچه که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد تشکیک مساعی شورای نگهبان در مسیر تجدید نظر و تأیید صلاحیت حدود 1600 نفر از داوطلبان در مراحل بعدی و در نتیجه بازگشت آنان به گردونه رقابت های انتخاباتی بود. پس از مشورت های تحلیلی و اسناد مرتبط از سوی وزارت کشور و همکاری شورای نگهبان صورت گرفت.

رحمانی فضلی افزود: در مرحله انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تعداد 33 میلیون و 956 هزار و 651 نفر از واجدین شرایط که معادل 62 درصد از کل می باشد در انتخابات شرکت کردند آنچه که در این دوره در برگزاری انتخابات قابل ذکر است سرعت عوامل دست اندر در کار و اعلام نتیجه نهایی بود علی رغم اینکه برای نخستین بار در جمهوری اسلامی دو انتخابات بزرگ همزمان اجرا می شدند در جریان آن مجموعا حدود 67 میلیون رأی مأخوذه مورد شمارش قرار گرفت اما با برنامه ریزی دقیق و تلاش بی وقفه مسئولین و عوامل ذیربط، نتایج نهایی انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه به ویژه در شهر تهران  تا 30 ساعت قبل از مدت مشابه در ادوار گذشته اعلام شد.

وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به بهره گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در این دوره امکان تحلیل ویژگی های آمارهای رأی دهندگان امکان پذیر شده، براساس اطلاعات موجود از کلیه رأی دهندگان، 45 درصد در فاصله سنی 18 تا 35 سال، 37 درصددر فاصله سنی 36 تا 55 سال و 18 درصد در فاصله سنی 50 سال به بالا بودند از طرفی دیگر از نظر ترکیب جنسیت رأی دهندگان، 48 درصد زن و 52 درصد مرد بودند از کل آراء مأخوذه تعداد رأی دهندگان در روستا 31 درصد و در نقاط شهری 69 درصد بودند.

وی ادامه داد: همچنین بیشترین نرخ مراجعه مردم به شعب اخذ رأی در بازه زمانی 17 تا 19 بعدازظهر بوده، در مرحله انتخابات 152 حوزه انتخابیه تعیین تکلیف  و 21 نفر از نمایندگان به مجلس راه یافته و انتخاب 68 نفر از 55 حوزه به دور دوم انتخابات موکول شد از این رو با هماهنگی شورای نگهبان مرحله دوم انتخابات در تاریخ 10 اردیبهشت 95 در 21 استان، 55 حوزه و 15 هزار و 158شعبه برای انتخاب 67 نفر از 126 نماینده برگزار شد از طرفی دیگر در مرحله دوم انتخابات تعداد 5 میلیون و 901 هزار و 297 نفر در انتخابات شرکت کردند.

رحمانی فضلی گفت: این حضور مردم در مرحله دوم انتخابات موجب مشارکت 33.48 درصدی شد از مجموع 288 نفر منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 271 نفر مرد و 17 نفر زن است.

رحمانی فضلی گفت: در خصوص منتخب سوم استان اصفهان مطابق اعلام شورای نگهبان، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوت برداشت وزارت کشور از قانون در این خصوص اقدامات قانونی لازم از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح، مجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.

وی ادامه داد: در میان منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 73 نفر در ترکیب سنی 30 تا 45 سال، 187 نفر در ترکیب سنی 45 تا 60 سال، 28 نفر در ترکیب سنی 65 به بالا می باشد و متوسط سن منتخبین مجلس نهم 48 سال بوده که در مجلس دهم این عدد به 50 سال افزایش یافته است.

رحمانی فضلی گفت: تعداد 111 نفر از منتخبین دارای مدرک دکتری، تعداد 145نفر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و 32 نفر نیز معادل می باشند و تعداد 111 نفر از منتخبین این دوره از ادوار گذشته و 177نفر نیز برای اولین بار به افتخار خدمت گزاری در مجلس شورای اسلامی نایل آمدند و در این انتخابات تنها یک حوزه انتخابیه که بندر لنگه، بستک و پارسیان ‌انتخاباتش باطل شده این در حالی است که در 9 دوره گذشته به طور میانگین انتخابات در 12 حوزه باطل شده است.

وی ادامه داد:‌ منتخب حوزه مراغه و عجب شیر، آقای حسین زاده در جریان سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم نمود که علو درجات را از خداوند مسئلت دارم.

رحمانی فضلی افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که مجموعه قوانین و مقررات فعلی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس پاسخگوی نیاز مجریان و مردم نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی گفت: بر همین اساس وزارت کشور در روند برگزار ی انتخابات اخیر نسبت به احصاء و مجموعه اشکالات، نواقص و ابهامات در فرآیند تمهید برگزاری انتخابات از جمله ثبت نام از داوطلبان، تعیین و احراز صلاحیت ها و حدود اختیارات هیأت اجرایی و نحوه اجرای اقدامات قانونی از سوی هیأت های مذکور، شرایط تبلیغات و چگونگی هزینه کرد منابع تبلیغاتی و نحوه برگزاری انتخابات، اخذ رأی و شمارش آراء، اعلام نتایج نهایی انتخابات و رسیدگی به شکایات و اعتراضات اقدام و امیدواریم در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم، پس از تصویب سیاست های کلی انتخابات شاهد تدوین و تصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: از شورای نگهبان، هیأت های نظارت، ستاد های انتخاباتی، حوزه های انتخابیه سراسر کشور و کلیه عوامل و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال، استانداری ها، بازرسان، اصحاب رسانه و خصوصاً رسانه ملی و به ویژه ملت شهید پرور که با آگاهی مسئولانه و متعهدانه حماسه دیگری رقم زدند تشکر می نمایم.

وزیر کشور در پایان یادآور شد: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پرتو عنایت الهی با همکاری و تعامل سازنده با سایر قوا در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و مطالبات ملت عزیز ایران که حافظان و صاحبان اصلی انقلاب هستند گام بردارید و در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی که میراث گرانبهای امام راحل و شهدای گرانقدر میهن گام برداریم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192802
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما