جمعه 7 خرداد 1395 - 10:17

آشنایی با آرتروز و راههای پیشگیری و درمان بیماری آرتروز

آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است. بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد. انواع مختلف آرتروز، علائم متفاوتی دارند و این علائم در افراد مختلف شدت های متفاوتی دارد. به طور کلی آرتروز هیچ علائمی را خارج از خود مفصل ایجاد نمی کند. آرتروز ممكن است هر مفصلی را درگیر كند.

آرتروز چیست ؟

آرتروز (Osteoarthritis)به معنی التهاب مفاصل است. التهاب یکی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به بیماری ها و یا آسیب ها است و شامل ورم، درد، خشکی و گرفتگی می شود. التهاب هایی که برای مدت طولانی باقی می مانند و یا به صورت مکرر عود می کنند (از جمله در آرتروز) می توانند منجر به آسیب دیدن بافت های بدن شوند.

 

مفصل جایی است که دو یا چند استخوان به هم وصل می شوند، مانند زانو و یا لگن. بخشی از استخوان که در مفصل با استخوان دیگر درگیر می شود با ماده ای اسفنجی به نام غضروف پوشیده شده است که باعث می شود استخوان به راحتی و بدون درد حرکت کند.

 

در مفاصل مایعی لغزنده به نام مایع سینوویال ترشح می شود که این ماده مفصل را تغذیه کرده و اصطکاک آن را کم می کند. استخوان ها با بافت های طناب مانند بسیار قوی به نام رباط به هم متصل می شوند. رباط ها به ثبات استخوان ها کمک می کنند. عضلات و تاندون ها نیز از مفاصل پشتیبانی کرده و باعث می شوند شما بتوانید حرکت کنید.

در بیماری آرتروز، یک یا چند منطقه از یک مفصل ملتهب شده که باعث بروز درد، سفتی و گاهأ اختلالات حرکتی می شود. برخی از انواع آرتروز ها بر سایر بخش های بدن از جمله پوست و ارگان های داخلی تاثیر می گذارند.

 

آرتروز تا چه میزان شایع است؟

بیماری آرتروز بسیار شایع است. تخمین زده می شود که بیش از 70 میلیون آمریکایی (یعنی از هر سه نفر یک نفر) به نوعی از ورم مفاصل و یا درد در مفاصل رنج می برند. آرتروز یکی از عمده دلایل از دست دادن زمان مفید کاری و یا حتی از کار افتادگی می باشد. بیماری آرتروز می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد اما با این حال میزان شیوع آن در افراد مسن بیشتر است.

 

دلایل ابتلا به آرتروز

 آرتروز,آرتروز چیست,چاقی

 افزایش وزن به دلیل فشار زیادی که به مفاصل وارد می کند می تواند منجر به آرتروز شود

 

چندین فاکتور وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند، این عوامل شامل:

• افزایش سن. خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می‌یابد.

•  جنسیت. زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به بیماری آرتروز قرار دارند.

 

• وراثت. بعضی از افراد بصورت مادرزاد دچار مشکلات استخوانی هستند، که خطر ابتلای آنها به آرتروز را افزایش می‌دهد.

 

•  آسیب دیدن مفاصل. زمانی که مفاصل هنگام ورزش و یا سایر تصادفات آسیب می‌بینند، خطر ابتلای مفصل آسیب دیده به آرتروز افزایش می‌یابد.

 

• چاقی. حمل وزن بیشتر توسط بدن باعث فشار بیش از حد بر مفاصل می‌شود که به نوعی منجر به بیماری آرتروز می شود.

 

• مشاغل خاص. اگر شغل افراد از نوعی است که باعث فشار مداوم برروی مفاصل می‌شود، خطر ابتلای شما به آرتروز افزایش می‌یابد.

 

• سایر بیماری‌ها. ابتلا به دیابت، کم کاری تیروئید، نقرس یا بیماری پاژه خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.

 

علائم آرتروز چه چیزهایی هستند؟

درمان آرتروز,علائم آرتروز,آرتروز زانو

 آرتروز از انواع بیماری مزمن بوده که با گذر زمان شدیدتر می‌شود

 

بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد. انواع مختلف آرتروز، علائم متفاوتی دارند و این علائم در افراد مختلف شدت های متفاوتی دارد. به طور کلی بیماری آرتروز هیچ علائمی را خارج از خود مفصل ایجاد نمی کند. برخی از انواع آرتروز می توانند باعث احساس خستگی، تب، بثورات جلدی و علائم التهاب مفصل شوند.

 

علائم آرتروز یا التهاب مفصل به خودی خود می تواند شامل موارد زیر باشد:

¤ درد

¤ ورم

¤  سفتی

¤ حساسیت به لمس

¤ قرمزی

¤ داغ شدن

 

عوارض ابتلا به آرتروز

آرتروز از انواع بیماری مزمن بوده که با گذر زمان شدیدتر می‌شود. درد و خشکی مفاصل ممکن است آنقدر شدید شود که انجام کارهای روزانه را سخت کرده و یا ناممکن سازد. در موارد شدید آرتروز پزشکان ممکن است با جراحی تعویض مفصل بیماری را بهبود بخشند.

 

تشخیص آرتروز چگونه است؟

آرتروز,دلیل ابتلا به آرتروز,معاینه بیمار توسط پزشک

  گاهی پزشک برای  تشخیص آرتروز، آزمایش خون، ادرار و یا مایع مفصلی تجویز کند

 

آرتروز معمولا با گرفتن یک شرح حال از علائم و یک معاینه پزشکی توسط پزشک تشخیص داده می شود.

در برخی موارد برای تشخیص آرتروز از تکنیک های تصویر برداری نیز استفاده می شود. در برخی موارد پزشک ممکن است برای تشخیص برخی از انواع آرتروز برای شما آزمایش خون، ادرار و یا مایع مفصلی تجویز کند. این آزمایش ها می توانند به تعیین نوع آرتروز شما کنند. همچنین این آزمایش ها می توانند به رد کردن احتمال ابتلای شما به سایر بیماری های مشابه کمک کند.

 

درمان آرتروز

هرچند درمان کامل و شفادهنده‌ای برای آرتروز هنوز کشف نشده، اما با انجام بعضی از درمان‌ها می‌توان درد آرتروز را کاهش داده و انعطاف و حرکت را به مفاصل برگرداند، این درمان‌ها شامل:

 

♦ درمان دارویی برای آرتروز:

آرتروز,انواع آرتروز,قرص

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می‌توانند درد آرتروز را کاهش دهند

 

برای درمان درد آرتروز می‌توان از داروهای زیر استفاده کرد:

ο استامینوفن. استامینوفن می‌تواند درد آرتروز را کاهش دهد اما تاثیری برروی التهاب و ورم ندارد. مصرف بیش از حد استامینوفن می‌تواند باعث آسیب رساندن به کبد شود.

 

ο داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs ). این داروها می‌توانند درد و التهاب آرتروز را تا حدودی کاهش دهند، این داروها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و … می‌شوند. مصرف این داروها برای کاهش درد آرتروز ممکن است باعث ناراحتی معده، مشکلات قلبی، احساس صدا درگوش، مشکلات قلبی، خونریزی و مشکلات کبد و کلیه شوند. مصرف این داروها در افراد مسن می‌تواند خطرناک تر باشد.

ο داروهای مخدردار. در موارد شدید بیماری آرتروز، ممکن است داروهای مخدر دار تجویز شوند.

 

♦ درمان های غیر دارویی برای درمان آرتروز شامل:

ο فیزیوتراپی.

ο کار درمانی.

 

♦ استفاده از جراحی برای درمان آرتروز شامل:

ο استتومی (درمان آرتروز از طریق برش استخوان و جدا کردن و خارج کردن قسمتی از استخوان ).

ο تعویض مفاصل. در این روش درمان آرتروز، پزشک مفصل آسیب دیده را خارج کرده و با پروتزهای پلاستیکی و آهنی جایگزین می‌کند.

 

♦  درمان آرتروز با طب سنتی یا جایگزین:

 آرتروز,علائم بیماری آرتروز,طب سوزنی

استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد آرتروز مفید است

 

این درمان ها برای کاهش درد آرتروز بجای درمان‌های دارویی استفاده می‌شوند که شامل:

¤ طب سوزنی. یکی از روشها برای کاهش درد آرتروز استفاده از طب سوزنی است. در واقع از طب سوزنی برای کاهش درد مفصل و بهبود عملکرد مفصل استفاده می‌شود.

¤ تای چی و یوگا. این درمان‌های ورزشی ممکن است بتوانند تاثیری بر درد آرتروز داشته باشند.

 

♦ درمان خانگی آرتروز:

آرتروز,علائم بیماری آرتروز,کمپرس آب گرم برای کاهش درد آرتروز

 استفاده از کمپرس های گرم در درمان خشکی مفصل و آرتروز موثر است

 

تغییر در سبک زندگی و استفاده از راهنمایی های زیر برای درمان خانگی آرتروز می‌تواند، در بهبود زندگی با آرتروز به شما کمک کند:

· استراحت. درصورتی که در مفاصل خود احساس درد و یا التهاب دارید سعی کنید بین 12 تا 24 ساعت به مفصل مربوطه استراحت دهید و فشار زیاد و مکرری به مفصل مربوط وارد نکنید.

 

·  ورزش. ورزش می‌تواند تحمل شما را بالا برده و با تقویت ماهیچه‌های دور مفاصل، مفاصل را پایدارتر کند و باعث کاهش درد آرتروز شود. ورزش های نرم از جمله پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا می‌تواند به شما کمک کند. درصورتیکه موقع ورزش احساس درد جدیدی در سایر مفاصل کردید، بدانید که ورزش برای درمان آرتروز شما مناسب نبوده و یا بیش از حد به خود فشار آورده‌اید.

 

·کاهش وزن. کاهش وزن می تواند به بهبود آرتروز کمک کند. چاقی فشار روی مفاصل شما بخصوص مفاصل زانو و لگن را افزایش می‌دهد، با کاهش وزن می‌توان فشار برروی مفاصل را کاهش داده و درد شما را آرام‌تر کند.

 

·کمپرس. استفاده از کمپرس های سرد باعث کاهش درد و گرفتگی عضلات شده و استفاده از کمپرس های گرم در درمان خشکی مفصل و آرتروز موثر است. هردو کمپرس ها در درمان درد موثر هستند.

 

·استفاده از کرم‌های کاهش درد. این کرم ها و ژل ها که در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند درد آرتروز را کاهش دهند.

 

·استفاده از وسایل کمکی. استفاده از وسایل کمکی می تواند برای کاهش درد آتروز موثر باشد زیرا این وسایل فشار را بر مفاصل کاهش داده و از این طریق درد را کاهش می‌دهند. این وسایل شامل عصا، واکر و … می‌باشد.

 

آیا می توان از آرتروز پیشگیری کرد؟

آرتروز, درمان آرتروز,ورزش برای درمان آرتروز

 برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز ورزش کنید

 

هر چند پیشگیری از ابتلا به آرتروز امکان پذیر نیست اما می توانید با رعایت نکات زیر خطر ابتلا به بیماری آرتزوز را کم کنید:

 

° برای پیشگیری از آرتروز سعی کنید وزن متعادل داشته باشید.

 

° برای جلوگیری از ابتلا به آرتروز ورزش کنید. عضلات قوی می توانند حفاظت و حمایت بهتری از استخوان ها انجام دهند.

 

° برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتروز در محیط کار از لوازم استاندارد استفاده کنید و سعی کنید در نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام از تکنیک ها و حالت های درست استفاده کنید.

 

° رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند به تقویت استخوان ها و عضلات کمک کند و از ابتلا به آرتروز پیشگیری کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192622
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما