پنجشنبه 6 خرداد 1395 - 19:32

مدیریت شهری یاسوج پرچم تخلف تهران را به دست گرفت!

مدیریت شهری یاسوج روزگذشته به صورت کاملا رسمی به کارمندان شهری خود اعلام کرده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه وبویراحمد از چرخه ارجاع‌کار حذف شده است و به عبارتی بعد از مدیریت شهری تهران، یاسوج درصدد است که پرچم تخلف تهران را به‌دست بگیرد.
به گزارش بویر نیوز، شنیده‌های خبرنگار اسکان نیوز حاکی از آن است که مدیریت شهری یاسوج تا چندی قبل به عناوین مختلف در ارجاع کار و انجام وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در پروسه ساخت و ساز کارشکنی می‌کرده است.

بر اساس این گزارش کارشکنی‌های مدیریت شهری یاسوج به جایی رسیده که از ابتدای خردادماه  به صورت کاملا رسمی به مجموعه شهری اعلام کرده که از این پس جوازهای ساختمانی برای کنترل به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارجاع داده نشوند و به عبارتی با این حرکت نظام مهندسی استان را به صورت رسمی از اجرای پروسه ساخت و ساز کنار گذاشت.

ظاهرا پس از مدیریت شهری تهران، مدیران شهری یاسوج در صف عدم اجرای قانون قرار گرفته‌اند و با آن‌که وزارت راه وشهرسازی با جدیت تمام در مقابل این بی‌قانونی تهران ایستاد و مدیریت شهری را ملزم به اجرای قانون کرد، اما یاسوج هم می‌خواهد همان مسیر تخلف از قانون را طی نماید.

شهرداری هیچ اقدامی برای تعطیلی پروژه‌های خلاف صورت نمی‌دهد

در همین رابطه منصور همایون‌فر، رئیس اداره سازمان نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار اسکان نیوز، با بیان اینکه شهرداری یاسوج به صورت رسمی موضوعی را اعلام نکرده است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان در مکاتبات خود با معاونت‌های شهرسازی و معماری و مسکن ساختمان وزارت راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و سازمان بازرسی استان اعلام نموده که در یاسوج ساخت‌و‌سازهای خلاف انجام می‌شود.

همایون‌فر مقایسه  تخلف در چرخه ساخت‌وساز استان ها با پایتخت را امری غیرمنطقی دانست و اذعان داشت: شهرداری یاسوج در زمان مراجعه کارفرما ( مالک) اعلام می دارد که مراجعه کارفرما به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لزومی ندارد و ساختمان در صورت داشتن مشکل در کمیسیون ماده 100 بررسی می‌شود.

به گفته رئیس اداره نظام مهندسی ومقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، دریافت جریمه در کمیسیون ماده 100 محل درآمد شهرداری یاسوج بوده است و در حقیقت شهرداری برای این اقدام خود هیچ دلیل منطقی ندارد و تنها درآمدزایی دلیل بروز این رفتارها است.

تاثیر جو قبیله‌ای و عشیره‌ای استان بر روند اجرای قوانین  

همایون‌فرضمن تاکید بر این که اداره کل راه و شهرسازی بالغ بر 200 مکاتبه به مراجع مربوطه داشته است، گفت: تمامی این مکاتبات بدون پاسخ بوده و حتی هیچ اقدامی هم در جهت تعطیلی پروژه های خلاف صورت نمی‌دهد. گزارشات مهندسان ناظر این استان خبر از تخلفات بیشمار در ساخت و ساز دارد.

این مسئول استانی بر این اعتقاد است که وجود جو قبیله ای و عشیره‌ای در این استان بر روند اجرای قوانین تاثیر می‌گذارد و در بسیاری از موارد به اصطلاح از طریق گفت‌وگو و کدخدامنشی مرتفع می‌شود.

وی با تاکید بر این که قانون گذار در سال 74 حضور مهندس ناظر را پروژه‌های ساختمانی الزامی دانسته است، تصریح کرد: متاسفانه عدم ارجاع کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان باعث بیکاری مهندسان در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است و علیرغم پیگیری‌های اداره کل راه و شهرسازی استان از سال گذشته تا کنون هیچ نتیجه قابل قبولی حاصل نشده است و شهرداری هیچ تمکینی از قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان ندارد.

همایون‌فر خاطر نشان ساخت: در چنین شرایطی روند ساخت‌وسازهای خلاف در استان، عدم هماهنگی ساختمان‌ها با قوانین موجود، عدم رعایت موضوعاتی همچون سطح اشغال، تراکم، حقوق شهروندی و… همه این موارد زیرسئوال رفته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192555
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما