پنجشنبه 6 خرداد 1395 - 0:53

درگیری و اختلاف نظر بر سر آرای نفر چهارم انتخابات بویراحمد/ مقصر چهارم شدن بهرامی چه کسی بود؟

اما اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان این بود که قبل از مشخص شدن وضعیت تائید صلاحیت سیدباقر موسوی بر روی بهرامی اجماع شد، تصمیمی که باعث رنجش اسطوره اصلاحات شد.

گروه سیاسی – هنوز 3 روز دیگر تا آغاز بکار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است اما برخی در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا از فضای انتخابات و شوک شکست بیرون نیامده اند.

به گزارش «بویر نیوز»، کانال ها و شبکه های مجازی منتسب به جبهه پایداری از انتشار هر کذب و دروغی ابایی ندارند و کسی هم کاری بکارشان ندارد و از سوی دیگر حامیان لیست امید که بدترین نتیجه را در تمام کشور گرفته اند با دو سناریوی عمده در حال کار هستند.

محمد بهرامی که دور گذشته انتخابات مجلس با 23 هزار رای نفر سوم شده بود در دوره دهم علیرغم حمایت اصلاح طلبان و شخص محمدرضا عارف و حتی محمدرضا خاتمی و به تبع آن قرار گرفتن در لیست امید و حتی سخنرانی فاطمه هاشمی برای بهرامیظ، باز هم نه تنها توفیقی نیافت و علیرغم رشد 12 هزار رایی، یک رده سقوط کرد و با رتبه 4 انتخابات را به پایان رساند.

ناکامی بزرگ بهرامی و تحلیل های پساانتخاباتی باعث شده تا اختلاف نظرهای جدی میان اصلاح طلبان و بهرامی شکل بگیرد و در محافل این طیف برخی معتقدند همین نتیجه برای بهرامی هم مدیون حمایت اصلاح طلبان با محوریت رضا توفیقی و سید رضا عسکری  است و بهرامی این دوره توان کسب بیش از 10 هزار رای را به تنهایی نداشت و اما برخی دیگر و آنگونه که بهرامی پیش از انتخابات گفته بود؛ 30 هزار رای این دوره انتخابات متعلق به بهرامی بوده است و مابقی آن یعنی 5 هزار دیگر متعلق به جریان اصلاح طلبی و لیست امید است!

این تفاوت تحلیل ها باعث شده تا اختلاف نظرهای جدی بین بهرامی و برخی حامیان اصلاح طلبش بوجود آید اما نکته جالب تر اینکه محمد بهرامی در مصاحبه با یکی از رسانه های اصلی حامی جبهه پایداری علت شکستش را “سیدباقر موسوی” عنوان کند!

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید گریزی به انتخابات مجلس نهم زید که بهرامی بواسطه سابقه خود در شهرداری توانست 23 هزار رای کسب کند چرا که به گفته خودش بیشترین اشتغال زایی را در آن زمان ایجاد کرد! و البته ارائه معافیت های شهرداری به مردم و سایر اقداماتی که می شد انجام داد، توانست به پشتوانه آن این میزان رای را کسب کند.

در انتخابات دوره دهم علیرغم اینکه بحث قومیتی تا حدودی جدی تر از گذشته شد اما بخاطر اینکه تاریخ مصرف این اقدامات بهرامی در شهرداری گذشته بود، وی دیگر نمی توانست به پشتوانه آن به کار و زار انتخابات بیاید.

از همین رو تلاش های زیادی برای اصلاح طلب سازی بهرامی صورت گرفت چرا که وی سابقه ای در این جریان نداشت و آنگونه که گفته می شد بواسطه جریان پایداری رشد پیدا کرده بود، که این روند تا حدود زیادی موفق بود چرا که بهرامی توانست حمایت عارف، محمدرضا خاتمی و جمعی از سران اصلاحات را جلب کند و در لیست امید نیز قرار بگیرد.

هر چند برخی از بزرگان اصلاح طلب حدود یکماه قبل از انتخاب بهرامی به عنوان گزینه اصلاحات درباره وی صریحا نظر داده بودند و وی را خارج از این دایره تلقی می کردند اما بهرحال مصلحت! بر این شد تا اصلاح طلبان بر روی ایشان اجماع کنند.

اما اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان این بود که قبل از مشخص شدن وضعیت تائید صلاحیت سیدباقر موسوی بر روی بهرامی اجماع شد، تصمیمی که باعث رنجش اسطوره اصلاحات شد.

سیدباقر علیرغم اینکه خود زمینه رشد مدعیان سردمداری امروز اصلاحات را مهیا کرده بود اما بازهم دل شاگردان سیاسی اش را نشکست و هرگز صریحا از کاندیدای خاصی حمایت نکرد و هیچ نوشته، مصاحبه یا سخنرانی درباره انتخابات انجام نداد و فقط خطر پیروزی جبهه پایداری را متذکر شد.

سرانجام با رقم خوردن نتیجه انتخابات همانگونه که پیش از انتخابات «بویر نیوز» تحلیل کرده بود مشخص شد رایی که بنام اصلاح طلبی همواره مصادره می شد متعلق به شخص سیدباقر بود نه افرادی که ادعای بزرگی اصلاحات را دارند چرا که اکنون با این نتیجه که بدترین نتیجه لیست امید در تمام کشور بود باید پاسخگو باشند.

مقصر شکست بهرامی چه کسی است؟

اما همانگونه که در ابتدا گفته شد حامیان بهرامی در رسانه های وابسته و رسانه های منتسب به جریان شکست خورده پایداری، سناریوی جدیدی راه انداخته اند!

این طیف پس از تلاش نسبتا موفق برای اصلاح طلب سازی بهرامی، اکنون پروژه گذر از سیدباقر را با انواع القاب ناشایست و غیراخلاقی در پیش گرفته اند که یقینا هیچگاه موفق نخواهد شد چرا که خودشان پاسخ خودشان را داده اند!

وقتی بهرامی معتقد است با همه حمایت های صورت گرفته از سوی سران اصلاحات کشور و استان، به دلیل عدم حمایت صریح سیدباقر نتوانسته است جایگاهی بهتر از چهارم برای خودش و لیست امید کسب کند پس نیاز به هیچ تحلیلی ندارد که سیدباقر حذف شدنی نیست و جایگاهی والاتر از آنچه در ذهن تخریب گران و توهین کنندگان به وی است در میان مردم دارد و آنگونه که خودش هم در سی سخت گفت باید به میان مردم بیاید تا واقعیت را ببینید و جوابتان را بگیرید.

با این اوصاف باید متذکر شد بهرامی بجای کوچک کردن همه حامیان خود مقابل سیدباقر/ – بدین گونه که همه آنها نتوانستند وی را به پیروزی در انتخابات برسانند ولی عدم حمایت سیدباقر از بهرامی (نه حمایت سیدباقر از رقیب)؛ باعث شده تا وی شکست بخورد -/ باید بپذیرد که توان رای آوری وی بیش از این نیست.

درباره عدم موضع گیری سیدباقر هم می توان تحلیل های بسیاری داشت اما همین بس؛ گر چه او نتوانست حرکت غیرعقلایی دوستان اصلاح طلب خود را مبنی بر ردصلاحیت پیش از موعد برتابد اما وی حداقل له یا علیه تصمیم آنان هیچ صحبتی نکرد و شاید به استقبال غیرمنتظره بهرامی از وی در جاده شیراز بود اما شاید اگر موضعی می گرفت ممکن بود اکنون جبهه پایداری پیروز انتخابات بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192478
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    مقصر اصلی شکست مهندس بهرامی بنظرمن اصلاحطلبان معامله گربودند.

  2. ناشناس گفت:

    تحلیل دقیقی بود. والا هر کی چهارم بشه دیگه نباید حرفی بزنه سرش بندازه پایین بره پی کارش.آخه یکی نیست بگه چرا دنبال مقصری؟پایگاه مردمی نداری.بنده خدا بذار بقیه دنبال مقصر باشن نه شما که۴ ام شدی

  3. ناشناس گفت:

    بسیار زیبا نوشتد

  4. ناشناس گفت:

    بسیار عالی.والا نمیدونم کسی که چهارم میشه چرا دنبال مقصره.خوب معلومه پایگاه مردمی نداشتی

  5. کامل گفت:

    دلیل شکست بهرامی قطعا رصاعسگری و رضا توفیقی و پناه و امثالهم هستند که بنابر برنامه ریزی تاجگردون ایشان را ابراز نقشه های خود کردند و سوزاندند

  6. بای بای افراطی گفت:

    اقای راننده.تواصولگرایی

  7. فرهنگی گفت:

    بهرامی اصلاح طلب نبود..وبسیاری از اصلاح طلبان از ان حمایت نکردند.جون کارنامه روشن اصلاح طلبی نداشت

  8. شهروند فرهنگی گفت:

    باسلام اکنون بویراحمد به هرطریقی نماینده ای به مجلس فرستاد. ایشان هم نماینده تمام مردم بویراحمد ودناست درانحصار شخص یا طیف دیگری نیست که با جوسازی پیروزی را به کام مردم تلخ کنند .ایشان هم اسیر چنین گفتمانهای مغرضانه نمی شود .پس لطفا عرصه را برای تلاش درجهت تامین منافع این حوزه فراهم کنید واز انتقادات زننده ومضر بپرهیزید

  9. saeid گفت:

    ما هنوز تو کار این جماعت موندیم. از ی طرف میگن آقای موسوی مقصر شکستشون بود از طرف دیگه می گفتن رای ما بالا بود و آقای موسوی فقط ی رای دارن و تاثیری در نتیجه انتخابات نداره. باز میگن موسوی تاریخ مصرفش تموم شده اما باز بعد ی دور زدن بر می گردن به حرف اول خودشون. دور تسلسل ایجاد کردن.

  10. شهروند گفت:

    دود گر بالا نشیند کسر شان شعله نیست
    جای چشم ابرو نگیرد  بویر نیوز عزیز با تخفیف شهرداری23000 رای آورد بدون تخفیف37000رای. یکی بدون تطمیع و تشویق86000رای با هزار حربه و حمایت سید و… 47000رای میان چیه

  11. اصلاحات گفت:

    بهرامی دیگه توانش همین بود بیشتر از این نباید که از کسی انتظار داشته باشیم. 

  12. بویر گفت:

    طیف رضاتوفیقی و تاجگردون دنبال خرد کردن سیدباقربودن وسیدرضاعسکری هم گولشان را خورد ولی خوشبختانه سید باقرجایگاهی دربین مردم داره که این بازیها نمیتنونه خردش کنه سید در دل مردم جای دارد بهرامی که از طرف اصولگراها آمده بود که آرا سیدباقر عزیز را خراب کنه اینو همه واقفن

  13. نیم گفت:

    مهم رای نیاوردن کاندیدای پایداری و اصولگرایان بوده و هست. وگرنه چندان تفاوتی بین موسوی و بهرامی و زارعی و… وجود ندارد و جدل بر سر این موضوعات به بازی بچگانه ای شباهت دارد چرا که در هر صورت سفره ای برای عده ای پهن می شود. خط  مشی اصلاح طلبان واقعی کلان نگری است نه اسطوره سازی !!

  14. مردی از بویر گفت:

    به نام یزدان پاک
    مقصر اصلی شکست آقای بهرامی آقایان رضا توفیقی ورضا عسکری و…. هستند همانطور که کهگیلویه بزرگ را با شکست مواجه نمودند.

دیدگاه شما