چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 0:47

تحلیل سیدضیا هاشمی درباره انتخابات و پس از آن/ عمده موانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد/ نظر معاون وزیر علوم درباره مدیریت دانشگاه یاسوج

ببینید الان بحث آسیب ها و مسائل اجتماعی یک دغدغه ملی است، ما در شرایطی هستیم که تغییرات سریعی را شاهدیم و در این شرایط بدون شک آسیب های اجتماعی بیشتری را تجربه میکنیم.

گروه دانشگاه – “سید ضیاء هاشمی پژوهشگر، استاد دانشگاه، سیاستمدار ایرانی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. او دارای مدرک دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تهران و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.”

سطور بالا روایت دانشنامه آزاد (ویکی پدیا) از معاون کهگلیویه و بویراحمدی وزیر علوم است که بارها و بنا به اقتضاء مسئولیتش در رسانه ها ظاهر شده است.

IMG00113158

اما از طرفی برخی هنوز وی را نمی شناسند و البته در استان زادگاهش آنگونه که باید نتوانسته ایم از این برنامه ها و افکار وی بهره ببریم.

قسمت دوم گفتگوی اختصاصی خبرنگاران «بویر نیوز» درباره زندگی شخصی سید ضیاء هاشمی و همچنین نظرات وی پیرامون برخی مسائل ریز و درشت در ادامه می آید که خواندنش خالی از لطف نیست. (برای خواندن بخش اول این مصاحبه اینجا کلیک کنید)

* خروجی اتاق فکر دانشگاه ها چه اثری می تواند برمسیر توسعه داشته باشد؟

بنده اعتقاد دارم که اگر بتوان مطالبات مردم را در اتاق فکر با ادبیات علمی و کارشناسانه ساماندهی کنیم این مطالبات نقش مهمی در توسعه استان خواهند داشت، درحالیکه اگر این مطالبات در حالت غیر کارشناسانه و بصورت غیر منطقی و اعتراضات غیر سازنده منعکس گردد، ظرفیت ها در استان از بین می رود و به عبارت دیگر مطالبات مردمی می تواند نقش مهمی در توسعه استای داشته باشد به شرطی که در قالب علمی و کارشناسانه بیان و پیگیری شوند.

نقشی که اتاق فکر می تواند داشته باشد بسیار گسترده است، البته نباید فراموش کرد توسعه آن نیازمند برقراری تعامل خوب اتاق فکر با نخبگان مدیریتی، سیاسی و اجتماعی و کسب حمایت های لازم از سوی آنها می باشد.

* آینده اتاق فکر دانشگاه یاسوج از نظر دکتر هاشمی؟

در فاز جدید حرکتی، که اتاق فکر استان خواهد داشت امیدواریم ظرف چند ماه آینده بتوانیم اتاق فکر استان را در کشور برجسته و معرفی کنیم، هدف ما این است که دانشگاه بتواند نقش برجسته تری در مدیریت استان داشته باشد.

البته باید بگوییم در دو بخش ایجاد پارک علم و فناوری که متاسفانه چنین چیزی در کهگیلویه و بویراحمد نبوده و به صورت جدی پیگیر جبران این نقصان هستم و از سوی دیگر با حمایت های بیشتربه نخبگان شاخص دانشگاهی که در مراکز علمی استان وجود دارد، سعی می کنیم دانشگاه را از بعد کیفی توسعه و ارتقاء دهیم تقویت کنیم،

توسعه تعاملات بین المللی از دیگر اهداف ماست، اخیراً جلسه ای با رئیس دانشگاه داشتم و همچنین با مسئولان وزارت علوم، قرار است طرحی برای توسعه روابط دانشگاه یاسوج با کشورهای خارجی بویژه کشورهای اروپایی تهیه و اجرایی شود.

از قدیم تأکید داشتیم که دانشگاه برنامه هایی را برای ارتباط و تعامل بیشتر با کشورهای همجوار ما بویژه در حاشیه خلیج فارس و بعضی از دانشگاه های بزرگ منطقه مثل دانشگاه بصره و دانشگاه کویت و امارات تدوین کند تا بتوانیم ارتباطات مؤثری داشته باشیم.

n00053622-t

* کارنامه دانشگاه یاسوج در زمینه تعامل با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از ایران چطور بوده؟

خوشبختانه مدیریت دانشگاه در این زمینه تلاشهایی انجام می دهد که امیدوار هستم تا قبل از پایان دولت به دستاوردهای مهمی برسند.

* سوال اینجاست که استان ما با توجه منابع طبیعی و خدادادی که دارد همچنان در رتبه بندی ها جزء محرومترین استان ها و دارای بیشترین نرخ بیکاری هستیم و باید گفت چرا با گذشت ۴ دهه از انقلاب هنوز محرومیت استان ما پابرجا مانده است؟

قبل از هر راه حلی باید بگویم تغییرات استان نسبت به اوایل انقلاب رشد بسیار خوبی داشته و این وضع در زمینه دانشگاهی و آکادمیک هم محسوس بوده که تعداد نخبگان و متخصصان استان در سطح های ملی و حتی جهانی گواهی بر این مدعاست.

در حوزه زیر ساخت ها هم تحولات گسترده ای بوده، همانطور که اشاره کردید هنوز هم کاستی های زیادی وجود دارد و اعتقاد دارم توسعه و پیشرفت استان باید سرعت بگیرد.

* به نظر شما عمده موانع در مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد چه هستند؟

در کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی در دوران مختلف داشتیم از جمله نبودن نگاه جامع و استراتژیک در پیشرفت، در بعضی بخش ها سرمایه گذاری هایی شده و نگاه به بقیه بخش ها تا حدودی مسکوت مانده، توسعه شهرها نابسامان و خیلی سریع بوده و یاسوج که تا چند سال پیش حاشیه نشینی کمتر به چشم میخورد الان جزو شهرهای با حاشیه نشینی فراوان است که حتی با ادامه این روند در آینده مشکلات زیست محیطی زیادی را هم به خود خواهد دید.

بخش دیگر تعارضات و اختلافات مخرب در بین نخبگان استانی هم دلیل دیگر بر سنگ اندازی در مسیر توسعه است، استان هایی که رشد و توسعه خوبی داشته اند با وجود تفاوت عقاید در سطح داخلی اما در فضای ملی همیار و همکار بودند که متاسفانه در استان ما همت و تلاش ها مصروف منطقه شده و اگر بتوانیم نگاه ملی و جامع را جایگزین نگاه استانی کنیم میتوانیم با همدلی و هم افزایی گام های اثربخشی در مسیر توسعه برداریم.

نگاه هم افزایانه و همدلانه علاوه بر اینکه در بین نخبگان کم بوده در سطح ملی و اجتماعی هم وضعیت خوبی ندارد، الان مسائلی همچون رقابت شهرستانی را شاهدیم که اثرات منفی و هزینه های اجتماعی زیادی را متوجه استان می کند.

نگاهی به انتخابات کنید، در انتخابات که زمینه تبلور دموکراسی و زمینه جلب مشارکت مردم است، قوم گرایی و طایفه گرایی اثرات زیانباری دارد و باید بگویم شکاف ها سرعت رشد را میگیرد.

به عنوان مثال اگر نگاهی به انتخابات در استان بیندازیم با اینکه در حالت کلی انتخابات یک رقابت است و بعد از آن رفاقت و همدلی اصل است و همه تلاش ها باید برای کمک به نماینده ای که حالا تنها نماینده حامیان خود نیست بلکه وکیل همه مردم حوزه انتخابیه اش می باشد، تلاش کنند اما متاسفانه حس همکاری و همراهی لازم وجود ندارد.

متاسفانه وجود همین شرایط باعث مهاجرت و قطع پیوند نخبگان با استان می شود که خسارت های زیادی را به همراه خود دارد.

* با این شرایط فرهنگی و قومیتی استان آینده استان از منظر شما به چه سمتی می ورد؟

خوشبینم که در فضای جدید تحولات مثبتی را شاهد خواهیم بود و اعتقاد دارم استان ما می تواند جزو ۱۰ استان اول کشور در ابعاد اقتصادی و اجتماعی باشد، این فقط یک ادعا نیست، با نگاهی به گذشته و کمبودهایی که با تلاش مرتفع شده چه در زیرساخت ها و چه در نیروی انسانی، هم اکنون هم با وجود مهیا بودن این حداقل ها اگر همدلی و هم افزایی باشد به خوبی میتوان در راه توسعه بیش از پیش گام برداشت.

* استان در زمینه خودکشی، طلاق و موارد اجتماعی از این قبیل شاهد ناهنجاری های متعددی شده دلیل این موضوعات و راه کار را در چه می بینید؟

ببینید الان بحث آسیب ها و مسائل اجتماعی یک دغدغه ملی است، ما در شرایطی هستیم که تغییرات سریعی را شاهدیم و در این شرایط بدون شک آسیب های اجتماعی بیشتری را تجربه میکنیم.

رسانه های جدید (از قبیل سایت ها و شبکه های اجتماعی و بسترهای فضای مجازی) سهم زیادی در افزایش اطلاعات و دامن زدن به مطالبات ایفا می کنند قاعدتاً این شرایط جدید، مطالبات جدیدی و الگوهای متعارضی را به دنبال خود دارد که در بروز ناهنجاری های اجتماعی تاثیر مستقیم دارد.

البته این موضوعات مختص ما نیست و در سایر استان ها هم هست

هرچند کهگیلویه وبویراحمد درحد میانگین (کمی بهتر) قرار دارد اما با توجه به جمعیت جوان که یک فرصت و در مورادی تهدیدی بالقوه است، رشد سریع شهرنشینی، تضعیف هویت و همبستگی های اجتماعی، کاهش کنترل های اجتماعی و بروز و ظهور رسانه های متعدد در فضای مجازی و مواردی از این دست، بیشتر در معرض این ناهنجاری ها قرار داریم.

* به نظر شما راهکار مقابله چیست؟

خب باید اذعان کرد اشتغال نقش مهمی در کاهش آسیب ها دارد، تقویت هویت محله ای در شهرهای ما ضروری است، کنترل های اجتماعی و فرهنگ سازی در بسترهای اجتماعی باید جدی گرفته شود.

* ممنون از اینکه وقت با ارزشتان را در اختیار پایگاه خبری – تحلیلی «بویر نیوز» و مخاطبین فرهیخته آن قرار دادید.

بنده هم از شما و همکارانتان تشکر می کنم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192306
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما