شنبه 1 خرداد 1395 - 2:17

محصول جایگزین پتروشیمی دهدشت مشخص شد! (+عکس)

قرار بود مجتمع پتروشیمی دهدشت در یک شهرک صنعتی و با نقش محوری احداث و تامین کننده مواد واحدهای پایین دستی منطقه احداث شود و از سویی مدیرعامل پتروشیمی کشور، وعده داده بود پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت سال 94 به بهره‌برداری برسد.

در سال 1386 یعنی حدود  سه هزار و 285 روز پیش، “محمدرضا باهنر” نماینده مجلس به همراه ”نجابت‌نیا” مدیرعامل وقت پتروشیمی کشور، “محمد موحد” نماینده وقت کهگیلویه بزرگ در خانه ملت و مسوولان سابق استانی و شهرستانی، کلنگ احداث پروژه پتروشیمی دهدشت را در دشت” کلاچو ” به زمین زدند و قول دادند هزار روزه این پروژه در اختیار مردم قرار گیرد به گونه‌ای که این هزار روز تبدیل به یک ضرب المثل محلی در بین مردم منطقه شد.

کشت هندوانه جایگزین احداث پتروشیمی دهدشت شد

به گزارش بویر نیوز به نقل از ایلنا، قرار بود مجتمع پتروشیمی دهدشت در یک شهرک صنعتی و با نقش محوری احداث و تامین کننده مواد واحدهای پایین دستی منطقه احداث شود و از سویی مدیرعامل پتروشیمی کشور، وعده داده بود پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت سال 94 به بهره‌برداری برسد.

در آذر ماه 1390 یعنی یک هزار و 620 روز پیش، ” محمود احمدی‌نژاد ” رئیس دولت وقت در سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصمم هستیم تا پایان دولت دهم همه وعده‌های خود را عملیاتی کرده و در خدمت مردم قرار دهیم.

در سال 85 تبلیغات گسترده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد برای احداث پروژه دهدشت صورت گرفت و شور شوقی در دل جوانان جویای کارپدید آورد.

سال‌ها گذشت و مسوولان یکی پس از دیگری کنار رفتند و ناامیدی‌ها جای امیدواری‌ها را گرفت به گونه‌ای که “بزرگواری” نماینده اصولگرایان در کهگیلویه بزرگ پیشنهاد داد که به جای احداث پتروشیمی باید  “دشت کلاچو” را به کاشت “هندوانه و پیاز ” اختصاص دهند.

نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس پیش از این گفته بود: آقایانی آمدند و کلنگی در دشت ”کلاچو” دهدشت کهگیلویه با نام پتروشیمی دهدشت بر زمین زدند و عکس یادگاری گرفتند و چه چه و به به گفتند و قول دادند که هزار روزه آن را به مردم تحویل می‌دهند اما همین که از ”کلاچو” بیرون زدند همه چیز یادشان رفت.

حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری در گفت‌وگو با ایلنا از عملکرد مسوولان وقت کلنگ زنی پتروشیمی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه انتقاد و اظهار کرد: آقایانی که آن وقت کلنگ زدند و عکس یادگاری گرفتند حالا بیایند و بگویند چرا هزار روزه این پروژه را تحویل ندادند؟!

بزرگواری تاکید کرد اگر از آن زمان تاکنون اجازه کاشت صیفی جات بویژه ”پیاز ” و ”هندوانه” داده می‌شد بازده اقتصادی بهتری از پتروشیمی داشت.

اکنون که هفت سال از وعده “باهنر، موحد و نجات نیا” برای احداث پتروشیمی دهدشت می‌گذرد و مردم منطقه از این پروژه ناامید شده‌اند، اراضی “دشت کلاچو” توسط نیروهای طرح پتروشیمی زیر بار کاشت هندوانه رفته است و اکنون در حال برداشت هندوانه هستند.

اگرچه آرزوی تولیدات پتروشیمی برای مردمان این خطه شاید دست یافتنی نباشد، اما بزودی محصولات هندوانه و گندم در روزهای آینده به عنوان اولین محصول در بازار در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

البته “سردار عدل هاشمی پور” منتخب مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس دهم شورای اسلامی برای فعال شدن پروژه پتروشیمی دهدشت تلاش‌هایی را آغاز کرده و باید منتظر تخصیص اعتبارات از سوی دولت، سرمایه‌گذاران خصوصی و یا بنیادهای خیر بود.

این طرح حدود 300 هزار تن پلی اتیلن را در 11 گرید مختلف تولید می کند و لیسانس آن قرار است پس از نهایی شدن مذاکرات از شرکتLyondel Basel (آلمان) گرفته شود.

تأمین کننده خوراک این طرح نیز از خط دنا و شبکه گاز سراسری است و درصد اشتغالزایی این طرح در زمان بهره برداری نیزحدود 200 نفر خواهد بود.

این در حالی است که این پروژه پس از هفت سال هنوز حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایلنا، کهگیلویه بزرگ از چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده تشکیل شده که همگی در مناطق گرمسیری واقع شده و رتبه نخست بیکاری را از آن خود کرده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=191955
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد رضا محبی فر گفت:

    با قطعیت می گویم بهتر است پتروشیمی حذف گردد وبه فکر چیز دیگری باشند جدا وقت خودتان را تلف نکنید …قابل توجه سردار هاشمی ابتدا از زمین شناس مشهور منطقه اقای دکتر شفیعی مطلق معایب ومحاسن احداث پتروشیمی را بپرسید بعد به فکر راه اندازی ان باشید …عقیده ی زمین شناسان این است که پتروشیمی دهدشت نابود کننده ی محصولات کشاورزی خواهد بود پسماند های شیمیایی حاصل از پتروشیمی همه ی دشت کلاچو را نیست نابود می کند بهتر است جای دیگری پتروشیمی احداث شود مثلا نزدیک فیلگاه تا هم سهل الوصول باشد وهم زود بازده تر باشد.

دیدگاه شما