چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 16:55

آیا مکمل‌های جنسی بی‌خطر هستند؟

به گزارش بویرنیوز، بسیاری از مردان به‌دلیل شرم از مطرح کردن این‌گونه مشکلات یا برای اجتناب از پرداخت هزینه ویزیت پزشک از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنند. فروش مکمل‌های غذایی در آمریکا از سال 1999تا 2007 دوبرابر شده است و حدود 50 درصد آمریکایی ها در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات دارای تنوع خیره کننده‌ای هستند و هزینه مصرف روزانه آن‌ها 83 سنت تا 6 دلار در روز است. مشخص نبودن مقدار ماده موثر، خلوص و ترکیبات و نبود اطلاعات کافی در مورد تاثیر این مکمل‌ها بر سلامت بیماران موجب سردرگمی پزشکان و بیماران شده است.

پژوهشگران مرکز پزشکی باپتیست فارست در وینستون-سالم اطلاعات علمی جمع‌آوری شده در مورد ایمنی و تاثیرگذاری ترکیبات مورد استفاده در پرفروش‌ترین مکمل‌های جنسی مردان را مورد بررسی قرار داده‌اند. هدف آن‌ها راهنمایی پزشکان ارولوژیست و مصرف کنندگان این مکمل‌ها بوده است.

ترکیباتی که نیاز به نسخه دارند بدون نسخه به فروش می‌رسند

هیچ گونه مدرک علمی مبنی بر تاثیرگذاری مثبت این محصولات بر نعوض و میل جنسی وجود ندارد وحتی به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها برای سلامت فرد نیز مضر باشند.

بعضی از فرآورده‌هایی که با عنوان “طبیعی” عرضه می‌شوند محتوی بازدارنده‌های فسفودی استراز (PDE5Is) هستند. فروش داروهای محتوی این نوع ترکیبات (مانند ویاگرا) نیاز به نسخه پزشک داشته و برای مردانی که دارای اختلال نعوض هستند تجویز می‌شود. فروش داروهای محتوی PDE5Is بدون نسخه در ایالات متحده ممنوع است زیرا مصرف آنها بدون نظارت پزشک ممکن است خطرناک باشد.

بیمارانی که از مشکلات شدید قلبی رنج می‌برند یا کسانی که نیترات‌هایی همچون نیتروگلیسیرین مصرف می‌کنند نباید از داروهای حاوی PDE5Is استفاده کنند، زیرا ممکن است موجب کاهش خطرناک فشار خون آن‌ها شود.

همچنین مردانی که دارای اختلالات شدید کبدی و کلیوی هستند نباید داروهای محتوی PDE5Is مصرف کنند. مردانی که پروستات بزرگ شده دارند و داروهایی مانند فلوماکس (تامسولوسین)، ترازوسین یا دگزازوسین مصرف می‌کنند تنها با نظارت پزشک مجاز به مصرف این ترکیبات هستند، زیرا تداخل این داروها موجب سرگیجه شده و در نهایت ممکن است به زمین خوردن و شکستگی استخوان منجر شود.

براساس نتایج یکی از مطالعات، 81 درصد مکمل‌های جنسی که بدون نسخه عرضه می‌شوند حاوی PDE5Is هستند.

مزایا و معایب پرفروش‌ترین مکمل‌ها

نتایج مطالعات انحام شده در زمینه ترکیبات بعضی از پرفروش ترین مکمل‌ها:

DHEA هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن انسان ترشح شده و به صورت شیمیایی از برخی ترکیبات موجود در سویا و سیب زمینی وحشی تولید می‌شود. با وجود این‌که بر اساس نتایج پژوهش‌ها مصرف این ماده هیچ سودی برای بدن ندارد اما مصرف آن ضرری نیز برای بدن ندارد، زیرا تاثیر چندانی بر سطح هورمون‌های بدن نمی‌گذارد.

فنوگریک (Fenugreek) که پرفروش‌ترین مکمل جنسی مردان است، احتمالا موجب بهبود میل جنسی، ارگاسم، قدرت عضلانی، انرژی و احساس رضایت می‌شود. هیچ مدرکی دال بر مضر بودن این فرآورده برای انسان وجود ندارد.

جینکو (Ginkgo biloba) برای مشکلات زیادی توصیه شده است اما براساس شواهد، هیچ گونه تاثیری در رفع مشکلات نعوض ندارد. این فرآورده -به ویژه اگر همراه با کومادین مصرف شود- می‌تواند موجب سردرد، تشنج و خونریزی شود.

جینسینگ که در اکثر مکمل‌های جنسی پرفروش مردان وجود دارد، می‌تواند موجب سردرد، ناراحتی معده، یبوست، جوش و بی‌خوابی شود. همچنین به دلیل احتمال پایین آمدن قند خون، مصرف آن برای بیماران دیابتی خطرناک است.

هورنی گوت وید (Horny Goat Weed) در کل بی ضرر است اما در موارد نادری موجب افزایش ضربان قلب و جنون خفیف شده است و به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد جنسی ندارد.

آرژنین (L-arginine) پرمصرف‌ترین آمینو اسید در مکمل‌های جنسی مردان است و یکی از 3 مکمل پرفروش به حساب می‌آید. ظاهرا مصرف آن موجب بهبود نعوظ در برخی بیماران می‌شود و نسبتا بی ضرر است. هرچند که مصرف این ماده با کاهش فشار خون در ارتباط است اما بر سرعت ضربان قلب تاثیر نمی‌گذارد.

ماکا (Maca) پرکاربردترین گیاه در مکمل‌های جنسی مردان است. این گیاه موجب افزایش رفتارهای جنسی در حیوانات می‌شود اما تاثیری بر انسان ندارد. در موارد نادری مصرف این ماده موجب افزایش آنزیم‌های کبدی و فشارخون شده است.

مصرف تری بولوس برای مشکلات مختلفی توصیه شده اما دلایل کافی برای اثبات تاثیرگذاری آن وجود ندارد. دو مرد جوان که مقادیر زیادی از این مکمل را مصرف کردند، دچار مشکلات کبدی و کلیوی شدند.

یومیبین (Yohimbine) به خوبی در بین مصرف کنندگان تثبیت شده است و احتمالا موجب بهبود عملکرد جنسی مردان می‌شود، اما عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا، سردرد، اضطراب، بی‌خوابی و تعریق دارد.

مکمل‌های روی بی ضرر هستند اما هیچ تاثیری بر عملکرد جنسی ندارند.

میزان خلوص مکمل‌های جنسی چقدر است؟

ازآنجایی که از نظر سازمان‌های نظارتی، این مکمل‌ها نوعی غذا محسوب می‌شوند نه دارو، بنابراین تا حدود زیادی خود تولید کنندگان مسئول اطمینان از ایمنی، خلوص و کارایی این محصولات هستند. اخیرا چهار خرده فروش بزرگ به اتهام فروش مکمل‌های غذایی-جنسی گمراه کننده یا تقلبی توسط دادستان کل نیویورک تحت تعیب قرار گرفته‌اند.

دکتر رایان ترلکی دانشیار اورولوژی و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: “هرچند بعضی از مکمل‌های طبیعی با وعده بهبود اختلالات متوسط جنسی عرضه می‌شوند اما شواهد کافی از تاثیرگذاری آن‌ها بر انسان وجود ندارد.”

دکتر ترلکی و تیمش مصرف این محصولات را توصیه نمی‌کنند زیرا از خلوص و تاثیرگذاری آن‌ها اطمینان ندارند.

منبع:مجله علمی ایران
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=191615
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما