سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 10:38

بازخوانی تراژدی تلخ سیاست زدگی در ورزش کهگیلویه وبویراحمد

ورزش در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته درگیر تراژدی تلخ سیاست زدگی و رکود سنگین شده تا تیم های ورزشی آن کمتر فرصت خودنمایی پیدا کنند.

امروزه ورزش نه تنها به عنوان یک تفریح برای سلامتی جسم و روح است بلکه ابزاری در اختیار رشد و توسعه جوامع شده است .

در استان کهگیلویه وبویراحمد با وجود استعدادهای فراوان در رشته های مختلف ورزشی شاهد رکود شدید در بسیاری از رشته ها هستیم که این موضوع با اهداف عالی وزارت ورزش همخوانی ندارد.

به همین دلیل در ورزش استان کهگیلویه وبویراحمد تیم های قهرمانی کمتر فرصت رشد و خودنمایی پیدا کرده اند و محدود تیم هایی همچون تیم فوتبال شهرداری یاسوج در لیگ دسته اول فوتبال کشور نیز بدلیل مسائل حاشیه ای و ورود برخی مسائل سیاسی ابتدا به دسته دوم سقوط کرد و سپس به طورکامل منحل شد.

بررسی علل سقوط و انحلال تیم فوتبال شهرداری یاسوج نشان می دهد مسائل حاشیه ای  و عدم حمایت مالی اداره ورزش جوانان، شهرداری و حتی بخش خصوصی منجر به حذف سهمیه  استان کهگیلویه و بویراحمد در لیگ دسته اول فوتبال شد.

سال گذشته نیز سقوط زودهنگام تیم فوتبال نفت و گاز گچساران از لیگ دسته اول به لیگ دو که به نظر بسیاری از کارشناسان ورزشی وجود مسائل حاشیه ای عامل آن بوده ورزش استان را در وضعیت بحرانی قرار داد.

ورزش نفت و گاز گچساران در حال حاضر به عنوان حامی ورزش کهگیلویه وبویراحمد با وجود مشکل کمبود نقدینگی بار سنگین حمایت از ورزش قهرمانی را در کنار صیانت و بهره برداری از نفت که وظیفه اصلی این شرکت بوده، بردوش گرفته است.

کسب افتخارات مختلف ورزشی استان کهگیلویه وبویراحمد توسط تیم های ورزشی نفت و گاز گچساران در رشته های واترپلو، هندبال، هاکی، فوتبال نوجوانان و بزرگسالان ، تنیس روی میز نوجوانان و بزرگسالان و همچنین والیبال نشسته در طی سال های اخیر گواه این مطلب است.

اما بار سنگین حمایت از ورزش استان در برهه ای که مشکلات مالی وزارت نفت حتی تیم های بزرگی همانند نفت تهران را در آستانه واگذاری قرار داده، کار را برای نفتی های گچساران دشوار کرده است.

ورزش نفت حامی ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس امور ورزش نفت و گاز گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: داشتن هشت تیم قهرمانی حاضر در لیگ های کشور و ۲۲۰ تیم همگانی و کارکنان موجب شده تا این شرکت نه تنها در سطح اول استان قرارگیرد بلکه با توجه به جمعیت این شهرستان تعداد تیم های نفت سرآمد جنوب کشور هستند.

محمد حبیبی نژاد افزود: در سال های گذشته تاکنون هیچگاه نفت و گاز گچساران حمایت خود را از ورزش استان قطع نکرده و همه مدیران مجموعه نیز همکاری خوبی با ورزش داشته اند.

حبیبی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر تیم هندبال نفت وگاز گچساران فینالیست شده و سهمیه آسیایی گرفته، فوتبال نفت نیز در مرحله پلی لیگ دسته دوم در انتظار لیگ یکی شدن قرار دارد و رشته های تنیس روی میز و هاکی نیز به ترتیب قهرمان و نائب قهرمان لیگ برتر شده اند که همه این اتفاقات مهم با وجود مشکلات نقدینگی در نفت همراه بوده است.

وی تاکید کرد: تیم های ورزشی نفت و گاز گچساران در این برهه بیشترین حمایت را نیاز دارند و همه ادارات و ارگانها برای حفظ و ارتقاء این افتخارات بایستی پا به میدان گذاشته و تیم های ورزشی نفت را حمایت کنند.

مدیران نفتی نیاز به حمایت و انگیزه دارند

رئیس اسبق اداره ورزش و جوانان گچساران که ۳۰ سال در این جایگاه خدمت کرده، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ورزش نفت حامی ورزش استان است و بدلیل عدم استقبال بخش خصوصی از ورزش به ناچار بایستی تنها تیم های نفت در این استان در رقابت های قهرمانی شرکت کنند.

اسماعیل پناهپوری با انتقاد از وضعیت موجود افزود: در سال های گذشته تا کنون هیچگاه بخش خصوصی در حمایت از ورزش پیش قدم نشده و اندک افرادی نیز که پابه عرصه گذاشته اند بدلیل عدم حمایت مسئولان و حاشیه های ورزش کنارکشیده و دست از کار کشیده اند.

پناهپوری تصریح کرد: اخیرا شاهد برخی بی اخلاقی های در فضاهای ورزشی از سوی تعدادی تماشاگر نما هستیم که با اهانت به مدیران نفتی تلاش های آنها را نیز مورد انتقاد قرار می دهند.

وی با انتقاد از افرادی که در ورزشگاه ها به مسئولان و مدیران اهانت می کنند، تاکید کرد: در صورتیکه مدیران نفت برای کار و خدمت به مردم منطقه شور وشوق داشته باشند با اینگونه برخوردها نفت هم انگیزه خود را برای تیم داری از دست خواهد داد.

رئیس اسبق اداره ورزش و جوانان گچساران اظهارداشت: مشکلات مالی نفت گریبانگیر همه تیم های ورزشی شده و حتی  تیم فوتبال نفت تهران برای بازیهای جام باشگاه های آسیا با هزینه فدراسیون اعزام شد و هم اکنون زمزمه های واگذاری این تیم نیز به گوش می رسد.

سیاست زدگی به ورزش هم رسوخ کرده است

این پیشکسوت عرصه ورزش در گچساران افزود: سیاست زدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه به ورزش هم رسوخ کرده و برخی افراد ناآگاهانه فضای ورزش را به میتینگ های برای عزل و نصب مدیران تبدیل کرده اند.

پناهپوری تاکید کرد: در صورتیکه نفت و گاز گچساران هم دست از حمایت ورزش در استان بردارد فاجعه ای عظیم ورزش این منطقه و جوانان با استعداد آن را تهدید خواهد کرد که اثرات مخرب آن جبران ناپذیر است.

وی قوانین وزارت نفت را در پاره ای مسائل حمایتی سخت و پیچیده عنوان کرد و افزود: شهرداری و شورای شهر در برخی از مسائل همانند حمایت از هواداران و در اختیار قراردادن ابزار و لوازم لازم برای تشویق در کنار نفت به آنها کمک کند.

پناهپوری بیان کرد: متاسفانه در استان و گچساران همه بدنبال کمک گرفتن از شرکت نفت هستند و در مواقع حساسی همچون شرایط فعلی که همه بایستی با جدیت تیم های هندبال و فوتبال را حمایت کنیم هنوز ارگانها منتظر دعوت نفت ار آنها برای کمک هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی افتخار آفرینی تیمهای نفت نه تنها برای استان و شهرستان بلکه در سطح آسیایی برای کشور نیز حائز اهمیت بوده ولی ما شاهد آن هستیم عده ای با طرح مسائلی خارج از چارچوب ورزش اهدافی دیگر را دنبال می کنند.

این پیشکسوت ورزش گچساران یادآور شد: سال گذشته در بازی تیم فوتبال نفت و ایرانجوان بوشهر زمانیکه تیم نفت سوار بر بازی بود و به راحتی می توانست پیروز میدان باشد عده ای با ایجاد اخلال در ورزشگاه نتیجه را به سود تیم میهمان تغییر دادند و نفت امروز بایستی در لیگ دسته دوم با سختی صعود کند.

پناهپوری اظهار امیدواری می کند که همه مسئولان استان برای حمایت از ورزش منطقه پا به میدان بگذارند و از نعمت وجود تماشاگران متعصب و خونگرم در ورزشگاه ها برای رشدو و توسعه ورزش بهره بگیرند.

تماشاگران ابزاری برای رشد و توسعه ورزش

به گزارش خبرنگار مهر، از صحبت های این پیشکسوت ورزش گچساران اینگونه می توان برداشت کرد که در صورت بی انگیزگی مدیران ورزش نفت برای تیم داری وضعیت نامعلومی در انتظار ورزش استان است و این در حالی بوده که هیچ مسئولی در استان حتی سراغی از ورزش نفت نمی گیرد.

نوذر رودنیل رئیس کمیته داوران استان و همچنین از کارشناسان مطرح داوری کشور به خبرنگار مهر گفت: حضور تیم های هندبال و فوتبال نفت در این سطح از ورزش کشور برای ساکنان  استان کهگیلویه و بویراحمد بایستی مایه افتخار باشد.

رودنیل افزود: تماشاگران به عنوان مهمترین ابزار توسعه ورزش در استان بایستی از هرگونه مسائل حاشیه ای در ورزشگاه ها جلوگیری کنند و کسانی هم که بی اخلاقی ها به هواداران نفت نسب می دهند سخت در اشتباه هستند.

وی تاکید کرد: هواداران نفت تنها برای موفقیت تیم خود سکوها را پر می کنند و لیدرها نیز کار سنگین هدایت سکوها را برعهده دارند و اگر در این میان عده ای تماشاگرنما هم مسائل حاشیه ای را مطرح  می کنند نمی توان آن را به همه هواداران نسبت داد.

پیشکسوت داوری کشور افزود: در وضعیت آشفته ورزش قهرمانی در استان، افتخار بزرگی نصیب گچساران شده که نفت حامی ورزش این منطقه بوده و معرفی استعدادهای همچون محمد رشید مظاهری، میلاد غریبی، ایمان موسوی، پیمان اسدی، سهیل صالحی، نیما جمشیدی، امیرمحمد پرهون، حسین خالدی تبار و بسیاری از ورزشکارانی که به تیم های معتبر لیگ و تیم ملی دعوت شده اند همگی پرورش یافته این باشگاه هستند.

رودنیل اظهار داشت: در صورت حمایت مسئولان ارگانهای دیگر خصوصا ورزش و جوانان می توانیم بسیاری از فشارهایی که بر دوش باشگاه نفت و گاز گچساران بوده کم کنیم و رضایت تماشاگران را افزایش دهیم.

به گزارش مهر، در آستانه بازی حساس تیم هندبال در فینال لیگ برتر کشور و پلی اف فوتبال، بهتر است هیچ یک از مسئولان خود را دراین شرایط جدا از مجموعه ورزش نفت نداند و این افتخارات بزرگ را متعلق همه مردم گچساران پس از سال ها چشم انتظاری فرزندان آنها ورزش کسب کرده اند.

اکنون اگر مسئولان نفت نمی توانند به دلیل مشکلات مالی و برخی قوانین سخت وزرات نفت ابزار و لوازم لازم برای حضور حداکثری تماشاگران در بازی های پیش رو فراهم کند،سایر ارگان ها همچون شهرداری و شورای شهر پا به عرصه گذاشته و در حمایت از ورزش و هواداران ورزشی پیشقدم شود.

دو بازی حساس هندبال و فوتبال نفت و گاز گچساران می تواند جایگاه اجتماعی استان و شهر گچساران را در کشور ارتقاء دهد و این افتخار تنها مربوط به مدیران باشگاه نفت نخواهد بود و همه دستگاه ها همچون صداوسیما و رسانه های مکتوب، شهرداری و شورای شهر، استانداری، مجمع نمایندگان استان در این افتخار بزرگ شریک هستند.

مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=191475
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما