سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 - 1:15

گزارشی تکان دهنده از وضعیت مالی و مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد

ریاست کمیسیون بودجه مجلس؛ یک دلخوشی ساده برای کهگیلویه و بویراحمد با چاشنی شعار!/ بودجه به هیچ شهرستانی نرسید نه بویراحمد و دنا…/ مدیران ناتوان و وابسته؛ تکمیل پازل بی پولی کهگیلویه و بویراحمد!

گروه اقتصادی – با نزدیک شدن به پایان سال مالی، استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر کمبود اعتبارات از رکود پروژه ها و مشکلات عدیده در سیستم اداری رنج می برد.

به گزارش «بویر نیوز»، مطالبات پیمانکاران از دستگاههای اجرایی به بالاترین حد خود رسیده است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از پروژه ها راکد شود و یا دچار حرکت لاک پشتی شود.

وضع ادارات هم چندان مطلوب نیست و علاوه بر اینکه برخی ادارات مجبور به کاهش پرداختی ها به کارکنان خود شده اند از طرف دیگر بازنشستگی و هزینه های جاری در ادارات دولتی وضعی ایجاد کرده است که کم سابقه است.

سخنان صریح رئیس اتاق بازرگانی یاسوج از وضعیت بودجه ای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز باعث شده تا با بازتاب رسانه ای از سوی جریان مقابل دولت همراه شود و تحلیل ها و اخبار را حول مسايل اقتصادی پررنگ تر کند.

جبار کیانی گفته است: در اعتبارات ملی بیش از ۱۷ درصد تخصیص منابع نداشیتم در صورتی که در سطح کشور به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد منابع ملی تخصیص یافت و حتی در بعضی استان‌ها منابع ملی تا ۴۰ یا ۵۰ درصد نیز تخصیص یافت.

علاوه بر این عدم تخصیص حتی یک ریال از اعتبارات ۱۴۸ میلیارد تومانی ماده 180 که قرار بود به کمک استان بیاید و البته با مانورهای زیادی توسط سیاسون نیز همراه بود، قوز بالا قوز شده است و مطالبات از این بخش نیز جای خود دارد.

ریاست کمیسیون بودجه مجلس؛ یک دلخوشی ساده برای کهگیلویه و بویراحمد با چاشنی شعار!

در این میان اما شاید کهگیلویه و بویراحمدی ها امیدوار بودند که برگ برنده دست آنهاست و علیرغم مشکلات بودجه ای کشور با وجود تاج گردون در هرم بودجه ای مجلس، مشکلی نخواهند داشت.

البته این دلخوشی ها بداهه نبود چرا که تاج گردون بارها در سخنان و یادداشت هایش صراحتا و تلویجا به افزایش بودجه استان بخصوص حوزه انتخابیه اش تاکید داشت و البته موج سازی برخی رسانه ها هم در این زمینه برای وی کم نگذاشت.

تاج گردون 1394/04/11 در بخشی از یادداشت (گزارشی به موکلینم) می نویسد:

(بعد از اون چند قرار متفاوت در  سازمان مدیریت داشتم. قرار با معاون اقتصادی سازمان در خصوص اعتبارات ماده ۱۸۰ کشور و استان بود. اعتباری که دو ساله در بودجه قرار میگیره و به نظرم خیلی اثرگذار بود. خوشبختانه اعتبارات استان در سال جاری در این بخش ۹۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داره (اینو گفتم تا اونایی که این روزا عشقشون اینه که بگن اعتبارات استان کاهش پیدا کرده بدونن اعتبار استان خیلی بیشتر از اونی که فکر می‌کنید افزایش پیدا کرده فقط چون یکبار گفتیم و شما دو دستی بردید خدمت ارباباتون تو تهرون که وا اسلاما تمام پول کشور را آوردن استان و… بدونن این مردم و این استان اینقدر مظلوم‌اند که حتی نمیتونیم بگیم چکار کردیم و چکار باید بکنیم ولی من تصمیم دارم بگم تا حق حکومت و نظام ادا بشه).

فکر می‌کنم این هفته اعتبارات ابلاغ بشه و شهرستان‌ها بتونن پروژه‌ها رو تعیین کنند.)

اما با وجود این ادعای تاجگردون، در سال 94 حتی یک ریال از این بودجه مد نظر تاجگردون به کهگیلویه و بویراحمد نرسید و استان سهمی از ماده 180 نبرد! و بر خلاف ادعای تاجگردون نه تنها بودجه استان زیاد نشده بلکه به شکل قابل توجهی کاهش داشته است

در همین حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خبرها، آمارهایی می دهند که افزایش اعتبارات استان تنها روی کاغذ است و در واقع پولی که وارد استان شده است نه تنها بیشتر از سال های گذشته نیست بلکه کمتر نیز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 13 بهمن 1394 گفت: در سال جاری حدود ۶۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای کهگیلویه‌وبویراحمد مصوب شد که تاکنون حدود ۱۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از محل اعتبارات عمرانی به خزانه استان واریز شده است و البته تا لحظه انتشار این گزارش خبر جدیدی از نقدینگی منتشر نشده است.

اکنون در روزهای واپسین سال مالی، استان کهگیلویه و بویراحمد بشدت در مضیقه است اما این نکته نباید فراموش شود که در سال های گذشته اعتبارات به هر میزان بود اما همان میزان می رسید و امورات استان تا به این حد لنگ نمی شد.

در واقع ریاست تاج گردون بر کمیسیون بودجه علیرغم سر و صدای زیاد رسانه ای دستاوردی برای استان نداشت و همانگونه که کیانی گفته بود: در اعتبارات ملی بیش از ۱۷ درصد تخصیص منابع نداشیتم در صورتی که در سطح کشور به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد منابع ملی تخصیص یافت و حتی در بعضی استان‌ها منابع ملی تا ۴۰ یا ۵۰ درصد نیز تخصیص یافت.

بودجه به هیچ شهرستانی نرسید نه بویراحمد و دنا…

در حالی که برخی رسانه ها پیرو برنامه قبلی خود قصد دارند بی پولی در استان و عدم تخصیص اعتبارات را بگونه ای دیگر جلوه دهند و با سیاسی کاری وانمود کنند که فقط برخی شهرستان ها از نیامدن بودجه متضرر شده اند اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد صریحا اعلام کرد اعتبارات ماده 180 به هیچ یک از شهرستان ها نرسید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۹۵/۰۲/۱۱ درباره عدم تخصیص اعتبارات ماده ۱80 به استان بیان داشت: قرار بود اعتبارات بسیاری از پروژه‌های عمرانی این شهرستان‌ها از ماده ۱۸۰ تأمین شود اما در حال حاضر حتی یک ریال از این محل این ماده به پروژه‌های عمرانی استان تخصیص داده نشده است.

مدیران ناتوان و وابسته؛ تکمیل پازل بی پولی کهگیلویه و بویراحمد!

از سویی دیگر در استانی که مدیرانش برای اثبات وابستگی به نمایندگان و سیاسیون مسابقه گذاشته اند، نباید توقع گشایش در کارها و رفع معضلات بیکاری و اقتصای را داشت.

متاسفانه اکثر مدیران استانی با ضابطه های سیاسی و قومیتی و نه بر ملاک شایستگی انتخاب می شوند که همین امر سبب شده است در بسیاری از شاخصه ها استان وضعیت نامطلوبی داشته باشد.

کمترین بهره وری از اعتبارات صندوق توسعه ملی نسبت به سایر استان های کشور (که در مجالی دیگر مفصلا به آن پرداخته می شود)، عدم توانایی در جذب سرمایه گذار و همچنین ناتوانی در جذب اعتبارات ملی باعث شده تا جو مدیریتی کهگیلویه و بویراحمد عموما به افرادی منتظر برای بودجه تبدیل شوند.

مضاف بر همه این ها محقق نشدن سفر رئیس جمهور که پایگاه خبری – تحلیلی «بویر نیوز» بارها به اهمیت آن پرداخته است و ثمرات آن را در سایر استان ها مشاهده کرده ایم و عذر بدتر از گناه مسئولان در اینکه این سفر دستاوردی ندارد، باعث شده تا استان کهگیلویه و بویراحمد همچون پروژه ای راکد روی دست مانده باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=190141
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاحق گفت:

    اگرحقوق مردم یک استان به خاطراینکه رییس جمهورنتونسته بهشون سربزنه. مالیده شده خدابه دادمون برسه چرایک دروغ درکشو هایی که ماانه رافاسدمی ونیم باعث زندان رفتن یه رییس جمهورمیشه چرااینهمه وعده دروغ کوچکتر ین بازخواستی نداره به خداقسم ادم دراین دنیای وانفسا فقط میدتونه بگه یامهدی الغوث  مقام معظم رهبری این روزاخدامیدونه چقدرغصه میخوره خدابرامون حفظش کنه 

  2. یکی گفت:

    بويرنيوز لطفا يه توجهي هم به نام ميادين و خيابانهاي ياسوج بكنيد. خيلي از ميادين و خيابونا چند اسم دارند كه همشون زماني به طور رسمي انتخاب شدن و بعدا تغيير داده شدن. يعني تغيير نام به اين مسخرگي و راحتييه؟ خيلي از خيابونا تو فيش برق يه اسم تو فيش آب يه اسم و روي تابلو نصب شده يه اسم ديگه دارند. مثال ها: بلوار امت يا بلوار رجايي – خيابان پيشوا يا خيابان افشون – فلكه ساعت يا ميدان شهداي نيروي انتظامي و دها مورد ديگه

  3. منتقد گفت:

    حقیقتا جناب آقای مهندس فدایی مدیر کل راه و شهرسازی در مصاحبه تلویزیونی شبکه دنا در فروردین 95 آنقدر از افزایش اعتبارات در سال 94نسبت به سنوات گذشته سخن گفتند که همه شهروندان فکر کردند همه مشکلات جاده ای ما حل میگردد.

  4. آگاه گفت:

    بویر واقعا تشکر خیلی علمی و واقع بینانه بود

  5. همراه نظام گفت:

    ضمن سلام به شما رسانه محترم كه به برخي مسايل خوب توجه ميكنيد ذكر چندنكته براي موارد عنوان شده بنظرم ضرورت دارد فارغ ازهرگونه تفكر سياسي ؛ ١-برادر عزيزمان اقاي كياني كه مسىوليت اطاق ياسوج رابعهده دارند ازچندوچون تخصيص طرحهاي ملي چه اطلاعي دارند وقطعا در حوزه كاركردي اين عزيز اين انتظارنميره حداقل در استان بزرگ فارس اين تخصيصها همانند ملي بوده واستان ك ،ب قطعا كمترازساير استانها نبوده ملاك عرض بنده را در عملكرد بودجه ٩٤ مشاهده خواهيدكرد البته بدليل تخصصي بودن اين شناخت توسط هرفردي ازجملهزبرادر عزيزم اقاي كياني امكان پذير نخواهد بود ٢-عدم تحصيل منابع حاصل ازدرامد نفت كه به يك سوم پيش بيني دولت منجر سد باعث گرديد دولت تلاش ويژه اي جهت رفع نيازهاي هزينه اي خود اقدام نمايد انهم ازنوع ضروري لذا عدم وصولي درامدها منجر به عدم تامين مالي در همه بخشهاي هزينه اي وعمراني دولت گرديد كه ازجمله ان سهم اعتبارات ماده ١٨٠ بوده جهت استحضار خوانندگان محترم در هيچ استاني ازكسورريالي ازمحل اعتبارات اين ماده پرداخت نگرديد ولي نكته مهم افزايش سهم مصوب مذكور . نحوه ي انتخاب پروژه درراستاي تكنيل پروژه هاي نيمه تمام بوده كه قطعا در سال ٩٥ انشالله باشرايط مساعد تامين درامددولت انتخاب معنادارسال ٩٤؟در اين موارد را عملياتي خواهدنمود ، باتشكر ازصبر عزيزان

دیدگاه شما