دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 - 14:52

مجلس دهم، خانه امید ملت

ولی‌الله شجاع‌پوریان

ولی‌الله شجاع‌پوریان – اکنون که انتظارها پایان یافت و مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ بیان نکاتی چند پیرامون انتخابات و حواشی آن حائز اهمیت است:
1- مرحله دوم انتخابات مجلس پیروزی لیست امید در سراسر کشور را تکمیل و تضمین کرد. گرچه در مرحله اول نیز لیست امید متشکل از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده بود، اما با انتخاب حدود 40نفر از مجموع 68کرسی در مرحله دوم، تعداد نمایندگان منتسب به لیست امید به 122نفر رسید که نسبت به 84نماینده اصولگرا و 82نماینده مستقل، اکثریت مجلس دهم را به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تثبیت کرد و از این‌رو می‌توان مجلس دهم را مجلس امید و با اکثریت حامیان دولت قلمداد کرد.
2- مجلس امید در شرایطی شکل گرفت که موانع و دشواری‌های مختلفی پیش روی جریان اصلاح و اعتدال قرار داشت. حذف چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات توسط نهادهای نظارتی، سردرگمی بسیاری از کاندیداهای منتسب به لیست امید در مورد تایید یا ردصلاحیت در فاصله چند روز مانده به برگزاری انتخابات، جانبداری رسانه ملی و تریبون‌های عمومی از کاندیداهای رقیب لیست امید و اجبار لیست امید به بازی در زمین رقیب تحت هر شرایطی، باعث شده بود رگه‌هایی از ناامیدی و یاس در بخش‌هایی از جامعه درباره موفقیت لیست امید شکل بگیرد که خوشبختانه با درایت سران اصلاحات، تلاش فعالان سیاسی و مشارکت سازنده مردم بعد از موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، مجلس دهم نیز به نام اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ثبت شد تا گام دوم نیز با موفقیت برداشته شود.
3- پس از پیروزی قاطع لیست امید در حوزه تهران در مرحله اول از سوی برخی فعالان اصول‌گرا اظهاراتی عنوان شد تا اقبال افکار عمومی درباره اصلاح‌طلبان را کم‌رنگ یا مخدوش کند. برخی از اصول‌گرایان با اعلان اینکه ایران فقط تهران نیست به گونه‌ای وانمود می‌کردند که لیست امید صرفا در تهران مورد استقبال قرار گرفته در حالی که نتایج نهایی انتخابات اثبات کرد در اکثر کلان‌شهرهای کشور و مراکز استان‌ها که شاخص‌های کلان و سیاسی جای خود را به مولفه‌های محلی و قومیتی می‌دهند، کاندیداهای لیست امید مورد قبول چشمگیر مردم قرار گرفتند که انتظار می‌رود عده‌ای که در طول سال‌های گذشته از مرگ جریان اصلاحات سخن می‌گفتند، در افکار و گفتار خود تجدیدنظر کرده و با اعتراف به اشتباه خویش، این واقعیت را بپذیرند که گفتمان اصلاحات، گفتمان مسلط امروز و فردای ایران اسلامی خواهد بود.
4- مردم رسالت و مسئولیت خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس دهم به خوبی انجام داده‌اند و اینک نوبت دولت و مجلس است که پاسخ اعتماد و حمایت مردم را بدهند. متاسفانه در سالیان گذشته بخش زیادی از جامعه با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند و اینک انتظار دارند مشکلات معیشتی، اشتغال، تورم و رکود جزو اولویت‌های اصلی دولت و مجلس قرار گیرد. تجربه مجلس چند دوره اخیر این ذهنیت منفی را در افکار عمومی شکل داده که بیشتر نمایندگان به جای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم و جامعه به رتق و فتق امور شخصی یا جناحی و سیاسی خود مشغولند و خروجی و مصوبات مجلس نیز تا حدودی این ذهنیت را تایید می‌کند. در واقع بخشی از موفقیت لیست امید ناشی از رفتار نمایندگان مجلس نهم بوده و اگر نمایندگان مجلس دهم نیز بخواهند این رویه را درپیش بگیرند، در دوره بعدی با واکنش رای‌دهندگان و سلب اعتماد آنان مواجه خواهند شد، چرا که مردم با کسی عقد اخوت همیشگی نبسته‌اند.
5- تشکیل مجلس امید هدف غایی اصلاح‌طلبان نبوده و نیست. مجلس، دولت و هر نهاد انتخابی دیگری ابزاری برای تحقق اهداف اساسی و کلان اصلاح‌طلبان در جامعه است. گفتمان اصلاحات در ذات خود قائل به قانون‌مداری،آزادی بیان و عقیده، تسامح و تساهل، تکثرگرایی، اسلام رحمانی و فقه پویا، عقلانیت، شایسته‌سالاری، حقوق شهروندی، عدالت‌محوری، پاسخگویی، حفظ کرامت انسانی، احترام به مخالف و پرهیز از انحصارگرایی و مطلق‌اندیشی است و اصلاح‌طلبان باید از این موقعیت ویژه که در سخت‌ترین شرایط زمانی برای آنان رقم خورده، نهایت استفاده را ببرند تا مسیر گام‌های بعدی هموارتر شود. 6- گرچه با همه موانع و محدودیت‌های پیش‌گفته نتایج حاصل از انتخابات این دوره از مجلس برای اصلاح‌طلبان فراتر از انتظار بوده است، اما نباید از آسیب‌شناسی جریان و فرآیند انتخابات و عملکرد اصلاح‌طلبان در این دوره غافل شد. به یقین اگر با دقت و بررسی بیشتری در حوزه‌های کوچک عمل می‌شد، کسب نتایج و دستاوردهای بیشتر دور از انتظار نبود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=190092
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما