یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 13:01

اعتبارات نمایندگان به پروژه ها نرسید!/ وظیفه مجلسی ها در قبال مردم و پیمانکاران چیست؟

گروه اقتصادی – بر اساس ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف شد 2 درصد از درآمد نفت را به مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص دهد که ظرفیتی را برای مناطق کمتر توسعه یافته در سطح کشور و به ویژه روستاها و شهرهای کوچک بود.

به گزارش «بویر نیوز»، سال 93 که برای اولین بار این محل اعتباری ایجاد شد و نمایندگان مجلس به عنوان رابط با دستگاههای اجرایی مامور بودند تا این بودجه در مسیر مدنظر خودشان بکار گیرند اما پول در اختیار دولت و دستگاه های اجرایی بود و به تعبیر ساده تر بودجه در امور مدنظر نمایندگان صرف شد.

اما سال 94 با توجه به بحث انتخابات علی الظاهر بودجه به معاونت مربوط در استانداری های استان های توسعه نیافته واگذار شد، ولی کما فی السابق این بودجه در مسیر مدنظر نمایندگان بکار گرفت.

بهر صورت ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه کشور خدمتی به مناطق محروم بود خواه اینکه این بودجه با نظر اعتبارات نمایندگان یا معاونت برنامه و بودجه صرف شود.

اما سال 94 از راه رسید و روز به روز سپری شد و سرانجام به پایان رسید، اما اعتبارات ماده 180 از راه نرسید!

در این میان استان های توسعه نیافته، کهگیلویه و بویراحمد هر چند سال 93 حدود 56 میلیارد تومان از این محل اعتباری عاید کهگیلویه و بویراحمد شد، اما از ۱۴۸ میلیارد تومانی که قرار بود سال 94 برای پروژه های عمرانی صرف شود، هیچ خبری نشد.

در این میان اما نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد مانور ویژه ای با این اعتبارات دادند و پروژه ای دلخواهشان را برپا کردند ولی اکنون که خبری از تخصیص نشده است باعث شد تا داد پیمانکاران و البته رکود در برخی پروژه ها را شاهد باشند.

حال اگر قرار باشد، نمایندگان با وعده اعتبارات ماده 180 پیمانکاران را دچار زیان مالی کنند و از طرفی پروژه های نیمه تمام برای استان به بار آورند ولی در خصوص عدم تخصیص این بودجه ساکت باشند، علاوه بر اینکه زیان های زیادی به بخص خصوصی و پروژه ها وارد می کنند، عملا خود را ضایع کرده اند.

نمایندگان بایسته است در قبال پولی که در روزهای وعده دادن قول آن را به پیمانکاران می دادند، مسئولیت پذیر باشند و گام عملی بردارند.

در راستای تحقق اعتبارات ماده 180 نمایندگان حداقل کاری که می توانند انجام دهند، نامه نگاری با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه است که در صورتی جواب نگیرند لازم مراتب اعتراض و تذکر خود را کتبا اعلام نمایند تا هم به عمران و آبادنی استان رونق ببخشند و هم وظیفه اخلاقی خود را در قبال پیمانکاران و مردم بهره بر از پروژه های نیمه تمام را به انجام برسانند و اثبات نمایند که به دنبال این مهم هستند.

ذکر این نکته هم ارتباط چندان به موضوع ندارد اما جای طرحش همینجاست که وقتی در موتورهای جستجو به برای ماده 180 جستجو می کنیم بی قید و شرط چندین خبر اول صفحه هر موتور جستجو مربوط به کهگیلویه و بویراحمد است که این خود جای تامل دارد بدین دلیل که با این محل اعتبارات مانور های زیادی داده شد و البته نیاز مبرم استان به این اعتبارات را متذکر می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=189921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما