شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 9:23

تکلیف بهارستان مشخص شد/نتایج مرحله دوم به همراه گرایش منتخبان

ترکیب بهارستان مشخص شد و نامزدهای مستقل ،معتدل و اصلاح‌طلب توانستند اکثریت مجلس دهم را از آن خود کنند.

با انتخابات روز گذشته، پرونده دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته شده و کمتر از یک ماه دیگر صاحبان جدید کرسی‌های بهارستان بر صندلی خود تکیه زده و در طی 4 سال آتی مهم‌ترین تصمیمات را در مورد سرنوشت کشور اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش بویرنیوز؛ نتیجه انتخابات روز گذشته حکایت از آن دارد که مردم، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و روی کار آمدن دولت روحانی، رویکرد دولت در مسائل داخلی و بین‌المللی را قبول داشته و با کنار گذاشتن چهره‌های تندرو از خانه ملت، خواهان فراگیری آرامش و ثبات در جامعه هستند.

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که در هفتم اسفند ماه نیز پیروزی قابل ملاحظه‌ای را به دست آورده‌بودند، برای تکمیل پیروزی خود دور دوم انتخابات را جدی گرفته و با رایزنی با نامزدهای مستقل راه‌یافته به دور دوم سعی در جذب آنان کردند تا از این طریق بتوانند اکثریت خود در مجلس آتی به تثبیت برسانند.  از این رو از 49 نامزد مستقل راه یافته به دور دوم، 14نفر مورد حمایت لیست امید و 17 نفر نیز مورد حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان بودند. مابقی نیز همچنان ترجیج دادند که در دور دوم نیز به صورت مستقل در این انتخابات حضور یابند.

طبق آمارهای منتشر شده از 68 کرسی مرحله دوم انتخابات، تاکنون 38 کرسی آن به لیست امید، 19 کرسی نصیب اصولگرایان و 10 کرسی نیز به دست افراد مستقل افتاده است. هادی طباطبایی نیز به عنوان مشترک دو لیست از ایذه و باغملک به مجلس راه یافت. با احتساب نتایج دور اول می‌توان گفت که در مجموع 122 نفر از لست امید وارد مجلس دهم شده‌اند. سهم اصولگرایان در مجلس آینده نیز 84 کرسی است و 82 نفر هم به صورت مستقل وارد شده‌اند. در این انتخابات دو نفر در مجموع به صورت نامزد مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وارد مجلس شده‌اند.

از نکات حائز اهمیت در این دوره مجلس راه یافتن تعداد بالای زنان نسبت به ادوار گذشته است. در مرحله اول با احتساب مینو خالقی 14 نفر وارد مجلس شده‌‌اند و تا کنون نیز حضور 3 زن دیگر در این مجلس قطعی شده است.

نتایج دور دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به این شرح است:نتایج دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی+جدول /شمارش آرا پایان یافت /اسامی و گرایش ۶۸ نماینده جدید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=189836
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما