جمعه 10 اردیبهشت 1395 - 12:15

مجلسی که مطالبه‌گر نباشد در راس امور نیست

محمد علی وکیلی

به گزارش بویرنیوز ، منتخب مردم تهران و مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه ابتکار در گفتگو با ایسنا گفت: جمهوری اسلامی و یا به تعبیری انقلاب اسلامی، فراگفتمانی است که اقتدار آن در تولید خرده گفتمان‌هاست. «محمدعلی وکیلی» در نشست «مجلس دهم و امنیت ملی» که به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که در جمع دانشگاهیان و دانشجویان فرهیخته در ایلام باشم. از زبان رهبری معظم انقلاب شنیدیم هر کس که ایران را دوست دارد باید در انتخابات شرکت کند، معنای این حرف این است که در نگاه مقامات جمهوری اسلامی، معادلات خوب با انتخابات خوب شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری و سالم، نتیجه‌ای خوب به همراه خواهد داشت، افزود: یک انتخابات ممکن است انتخابات خوبی نباشد اما ممکن است تامین کننده نظر جریان سیاسی باشد. این انتخابات به مصلحت مردم نیست و یا ممکن است در یک انتخابات، مشارکت بالا باشد اما احتمال دارد برای منافع ملت خوب نباشد.

وکیلی اضافه کرد: کمتر اتفاق می‌افتد که خرد عمومی اشتباه کند، اگر انتخاباتی با مشارکت حداکثری داشته باشیم نتیجه خوب خواهد داشت البته اگر مشارکت، حداکثری باشد نتیجه آن برآیند خاص ملت باشد حتما در مسیر امنیت ملی است و بر اقتدار کشور می‌افزاید، از تهدیدات خارجی می‌کاهد و به عبارتی نوعی رفراندم است و سرمایه مشروعیت حکومت را می‌افزاید که با نگاه به خرداد ۹۲ می‌بینیم که هم انتخابات خوب بود و هم نتیجه مطلوبی داشت.

منتخب مردم تهران در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از آن زمان (خرداد ۹۲) تاکنون هم از ابعاد تهدیدات خارجی کم شده و هم اقتدار کشور بالا رفته است، خاطرنشان کرد: این خوبی به گونه‌ای بوده که در موازنه جهانی در یک سوی میز ایران قرار دارد و در سوی دیگر این میز ۶ قدرت بزرگ دنیا نشسته‌اند. در حالی که در فرض خوش بینانه، بازی را ۶۰ به ۴۰ برده‌ایم ولی چون دوستان سخت‌گیر نمی‌خواهند نیمه پر لیوان را ببینند می‌گویند ۵۰ به ۵۰ بوده است.

وی ادامه داد: ایران در پیچیده‌ترین دعوای ۱۰۰ ساله اخیر توانسته به قول دوستان ۵۰ به ۵۰ بازی را برد برد پیش ببرد،‌‌ همان ایران که در گذشته با اخم آن‌ها تب می‌کرد، من فکر می‌کنم برجام محصول آن انتخابات خوب بود. تاثیر انتخابات خوب فقط در رفتار اجتماعی مردم نیست که مردم احساس کنند از انسداد سیاسی گذشته‌اند و یا احساس کنند از تک صدایی به چند صدایی پیش رفته‌اند احساس کنند و یا امکان تنفس فراهم آمده است بلکه انتخابات خوب احساس عدالت را به همراه می‌آورد، احساس امنیت را به ارمغان می‌آورد و البته جلوه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها برجام بود.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه انتخاب خوب و انتخابات خوب، مردم را امیدوار می‌کند، تاکید کرد: مردم در ۷ اسفند بر خلاف پیش‌بینی‌ها با اتکا به اعتماد به نفس در تهران می‌آیند و ۳۰ به صفر لیست خود را به پیروزی می‌رسانند و لیست رقیب را از گردونه خارج می‌کنند که امیدواریم در ۱۰ اردیبهشت نیز مردم دوباره در تداوم امید ۷ اسفند، این امید را نهادینه کنند و با یک انتخاب خوب اجازه دهیند مجلسی درشان شکل گیرد.

وکیلی تصریح کرد: مجالسی که از دوره‌های هفتم، هشتم و به خصوص دوره نهم شکل گرفت حقیقتا درشان ملت ایران نبود، اگر درشان مردم بود می‌بایست صدای ملت ایران از تریبون مجلس پژواک می‌شد ولی صدایی که پژواک می‌شد صدای ملت نبود. اگر این مجلس در راس می‌بود امکان نداشت اختلاس ۳ هزار میلیاردی و ۱۲ هزار میلیاردی و عددهای ناگفتنی در این کشور اتفاق بیفتد. مجلس وقتی در راس امور است که دیده ملت به پستوهای قدرت باشد چرا که همه اتفاقات در پستو‌ها می‌افتد، ملت که روی صحنه را می‌بینند وکیل انتخاب می‌کنند برای اینکه جایی که از دیدگان آن‌ها پنهان است را ببینند. مجلس باید جلوی رانت‌ها را بگیرد، جلوی فساد سیستمی را بگیرد، جلوی واگذاری‌های بدون ضابطه را بگیرد، جلوی بازی با سرنوشت ملت را بگیرد. مجلس که کور شد اختلاس صورت می‌گیرد. این مجلس نشینان هستند که به اینجایگاه قرب می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت اینجایگاه به کسانی است که اینجایگاه را اشغال می‌کنند، عنوان کرد: اگر مجلسیان در مسیر مطالبات مردم باشند مجلس در راس امور قرار می‌گیرد و گرنه اگر مطالبه مردم را نخواهند در ذیل امور هم نیستند. مجلس وقتی در راس امور است که بتواند بر تمام معاهدات، مناسبات قدرت به نمایندگی از ملت فریادگر باشد. این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه آدم‌ها آزاده‌ای به آنجا بروند. اگر کاسب شوی نمی‌توانی فریادگر حقوق ملت باشی./ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=189814
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما