شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 11:48

گفتگوی خواندنی ویژه نامه روزنامه ایران با مهندس غریب پور

روزنامه ایران در ویژه نامه خود به سراغ مهندس خداداد غریب پور مدیرعامل پتروشیمی شازند اراک رفته که در ادامه این گزارش آورده شده است:

 

پتروشیمی شازند یکی از واحدهایی است که در تأمین و اعزام نیرو سرآمد سایر پتروشیمی هاست. و بسیاری از مدیران عامل فعلی پتروشیمی های کشور از این واحد آمده اند. از لحاظ دانش، این پتروشیمی یکی از جلوداران دانش پتروشیمی است و برخی از پتروشیمی ها اساساٌ مولود این شرکت هستند. این شرکت با برند ARPC در سطح جهانی حضور داشته و محصولات تولیدی اش همواره یکی از بهترین محصولات بوده است.

مدیر عامل 45 ساله پتروشیمی شازند در سوابق مدیریتی اش هشت سال فرمانداری و مدیرعاملی سیدکو را دارد و قریب بیست ماه است که مدیریت پتروشیمی شازند(اراک) را نیز عهده دار است. به بیان خود او پتروشیمی شازند به عنوان یکی از قدرتمند ترین پتروشیمی های کشور، متنوع ترین زنجیره تولید را دارد.

به گفته غریب‌پور ظرفیت تولیدی شرکت یک میلیون و 800 هزار تن در سال است و 25 نوع محصول را به بازار عرضه می‌کند که بخشی از آن در بازارهای داخلی و بخشی دیگر در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد:
«قریب به 4000 نفر پرسنل داریم و از آنجا که تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی ما بیست وسه  واحد می‌باشد، طبعاً تعداد پرسنل نیز زیاد است. البته مازاد بر نیاز نیست چرا که ساختار شرکت به گونه‌ای محصول محوراست که این تعداد مورد نیاز می‌باشد. در حالی که تولید شرکت بالا نیست اما تعداد واحدها متنوع و زیاد است و این حجم از واحدهای تولیدی این تعداد پرسنل را نیز می‌طلبد.»
این شرکت با نماد شاراک در بورس حضور دارد و یکی از سیاست‌هایش حمایت از صنایع پایین‌دستی است. غریب‌پور می‌گوید: در حال حاضر شرکت ما دو پروژه در دست اجرا دارد؛ یکی در اردبیل و دیگری در قشم که هر دو نیز پروپیلن هستند و البته در شرکت شیمیایی لاوان نیز دارای سهام می باشد.

2
به گفته غریب‌پور، تولید شرکت از برنامه‌ای که از ابتدا مد‌نظر بوده 5 درصد بیشتر است و از عملکرد مجموعه در سال جاری ابراز رضایت می‌کند: «در این نه ماهه اخیر با 100 درصد ظرفیت کار کرده‌ایم. ما خوراک نفتا مصرف می‌کنیم که در واقع ماده اولیه تولید بنزین است و در عین حال اولویت نخست کشور نیز تولید بنزین است، اما خوشبختانه تا به امروز واحد ما با کاهش ظرفیت مواجه نشده است.»
از برنامه‌های سال 95 پتروشیمی شازند می‌پرسیم: «قیمت خوراک پتروشیمی های خوراک مایع باید در بودجه کلی کشور تصریح شود و ما نیز در صدد هستیم که این مسئله را در بودجه کشور شفاف کنیم. نیمی از پتروشیمی های کشور خوراک مایع می‌باشد و اگر قرار است که این صنعت هم چنان ماندگار بماند، حتماً بایستی قیمت خوراک مایع رقابتی باشد. ما به دنبال این هستیم که قیمت خوراک مایع مجتمع های پتروشیمی ایران با سایر کشورهای خاورمیانه و پتروشیمی های خوراک گازی تنظیم شود.»
به طور کلی پتروشیمی های خوراک مایع به شدت نسبت به قیمت خوراک نفتا حساس است و یک درصد تغییر در قیمت خوراک سود را جابه جا می‌کند و این امر نسبت به خوراک گاز متفاوت‌ است: «ما در صنعت پتروشیمی با قیمت خوراک در شرایط نوسانی به سر می‌بریم؛ به همین خاطر بایستی پیش از یکسان‌سازی قیمت ارز، موضوع قیمت خوراک مایع مورد توجه قرار گیرد. ما انجمن صنفی داریم که از آن طریق پیگیر امور هستیم. خوشبختانه  با رویکرد مثبتی تاکنون مواجه بوده‌ایم و این مطلب برای همه پذیرفته شده است.»
رویکرد آینده پتروشیمی شازند این است که با یکسان‌سازی نرخ ارز مشکلات خوراک مایع حل شده و در این صورت امکان رقابتی بودنِ آن فراهم می‌شود. ما به عنوان امین سهام‌داران پیگیری‌های گوناگونی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه و شخص محترم  وزیر داشته ایم.
بنده نسبت به این موضوع ذهنیت مثبتی دارم، خوشبختانه در دوران پس از تحریم نیز رویکرد دولت، تولید و اشتغال است، که نیمی از این تولید و اشتغال در مجتمع های خوراک مایع است و ما در این زمینه بسیار خوش‌بین هستم چرا که رویکرد دولت در این خصوص نیز مثبت است.»
در ادامه غریب‌پور از دیگر برنامه های آتی پتروشیمی شازند می‌گوید: «به طور خاص به دنبال تامین مالی (از سوی فاینس‌های خارجی) برای پروژه قشم به عنوان مهم‌ترین پروژه هستیم و در سال آتی تصمیم بر نهایی کردن این پروژه داریم. رویکردها در این مورد نیز تا کنون مثبت بوده است. در دوران پسا تحریم در خصوص کوره‌ها و نوع خوراک‌مان شروع به مذاکره و صحبت کرده‌ایم.
در خصوص بحث‌های محیط زیستی نیز در سال 94 اولویت اول ما بحث خروجی و آلاینده هایمان بود که خوشبختانه در این مورد در حال نزدیک شدن به استاندارد جهانی هستیم و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز از لیست صنایع آلاینده خارج شدیم. در این زمینه به طور مشخص نصب آنالیزرهای، کنترلِ خروجی ها و کنترل پساب  از جمله اقداماتی است که در این خصوص انجام داده‌ایم.»
مدیرعامل پتروشیمی شازند از چالش هایی می‌گوید که در دوران تحریم با آن مواجه بودند: «با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم، مسائل دوران تحریم به هر حال روی صنعت پتروشیمی بسیار تاثیرگذار بود. اما در زمینه نقل و انتقال و جابه‌جایی پول از آنجا که از قبل مدیریت کرده بودیم، با مشکلی مواجه نبودیم.» از صحبت‌های غریب‌پور پیداست که مهم‌ترین دغدغه پتروشیمی شازند قیمت خوراک است.
از او در خصوص فرمولی که باید در این زمینه به کار برده شود می‌پرسیم: «در حقیقت تفاوتی وجود ندارد چرا که خروجی تمام پتروشیمی‌ها یکسان است.
به اعتقاد من اشکالی وجود ندارد اگر الویت در دولت، پتروشیمی های با خوراک گاز باشد اما در این میان بایستی مدلی برای نگه داشتِ خوراک مایعی ها هم در نظر گرفته شود. خروجی‌ها و محصولات بعضاً یکسان است اما خوراک‌ها متفاوت است بنابراین این امکان وجود دارد که در قالب برنامه‌ای جامع پتروشیمی خوراک مایع کشور را مدیریت کرد و همزمان تغییراتی در کوره‌ها ایجاد شود اما همه چیز نیاز به یک برنامه و نگاه جامع دارد.
چشم‌اندازی که غریب‌پور از شرایط صنعت پتروشمی کشور در دوران پساتحریم مثبت است: «پتروشیمی صنعتی بین‌المللی است، محصولات آن نیز بین‌المللی است. بنابراین صنعتی کاملاً سیال است و اساساً محدود به کشور خاصی نیست. بطور کل مهم‌ترین صنعتی که در کشور از مزایای دوران پساتحریم منتفع خواهد شد صنعت پتروشیمی به دلیل های‌تک بودنش
است.
اصولاً کشور نیاز به انتقال دانش و تکنولوژی دارد؛ در بحث های مربوط به تامین مالی نیز از آنجا که پتروشیمی اساساً صنعت سرمایه‌بری است حتما منتفع خواهد شد. بنابراین هم در بعد تامین مالی، هم در بعد دانش فنی و هم در خصوص سرمایه به شدت از این مسئله متاثر خواهد بود. با این وصف تولید، فروش و تامین مالی پروژه‌ها از برجام تاثیرات مثبتی می‌گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=189805
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حسینی گفت:

    بنازمت کر خوب بویراحمد

  2. صابر اسدزاده گفت:

    درود بر مهندس غریب پور ایلمرد  و نخبه استان که وجودشان مایه مباهات و افتخار و سربلندی برای سرزمین چهار فصل و ایران اسلامی است .نخسته و دست مریزاد مهندس …

  3. ناشناس گفت:

    استان به مدیرانی همچون حضرتعالی نیاز دارد.کسی که فکر و ذکرش خدمت صادقانه است
    انشالله جایی برسی که حقت است.جوانان محروم و تحصیل کرده استان را از یاد مبر که کسی چون شما ندارن.

  4. غلامی گفت:

    درود بر شیرمرد بویراحمدی از خطه دشتروم

  5. نیک مرام گفت:

    باعث افتخار ایران و استان هستی

  6. بویراحمد گفت:

    صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را…تا دگر مادر گیتی چه تو فرزند بزاید

  7. مارگون گفت:

    خدا را سپاس که هر که را براساس ذات و استعدادش زمینه پیشرفت و ترقی را برایش مهیا می سازد..درود همیشگی بر مردان تاریخ ساز و تاثیرگذار خطه ی دلاور مرد بویراحمد..درود..درود..درود..

  8. محمدزاده مختار گفت:

    از نوابغ استان و دارای قدرت شناخت بالا و هوش سرشار .ارزوی موفقیت براس جناب مهندس

  9. خواهان فر گفت:

    درود برشیر مرد بااصالت آ رزوی  توفیق بیش از پیش برای شما داریم.

  10. گرجیان بابا میدان گفت:

    باعث خوشحالی و سرور هستید دوست عزیزم که روز به روز مایه افتخار استان و کشورمان هستید .

  11. عدالت گفت:

    واقعا حیف شد که کوته فکران استان ایشان را برای مجلس رد صلاحیت کردندوگرنه ……

  12. عسکریان گفت:

    باعث افتخار  ایران ، استان وشهرستان  هستی

  13. م گفت:

    مدیریت صنعت مدرن و پیشرفته ای چون پتروشیمی که به نیازمندیهای روزانه در سطح جهانی پاسخ میدهد مدیریت زمان می خواهد .مدیریتی که بتواند دریک بازه زمانی کوتاه در دو سوی زمان گذشته و حال، آینده سازی کند و این صنعت گسترده ، پیچیده و پر پیچ خم را به گونه ای به جلو ببرد که گرفتار چالشهای روزمره ای که در سطح جهانی وجود دارد نشود. به حق که جناب مهندس غریب پور طی این مدت دوساله نشان داده اند که می توانند بعنوان مدیری توانمند با قابلیت های خارق العاده مدیریتی این صنعت پیشرفته را به نیکی مدیریت کنند . دریافت تندیسهای مدیریتی یکی پس از دیگری، خود گواه و نشان از شایستگیهای این مدیر قدر از دیار آریوبرزن دارد . خدا همیشه یار و یاورش باشد

  14. پادياب فرزاد گفت:

    جناب آقاي مهندس غريب پور مطمئناٌ مدیریت  اثر بخش و توانمند توأم با تجارب برجسته و گرانقدر جنابعالی  ، موجبات ارتقاء آن مجموعه را فراهم خواهد نمود.از درگاه حضرت سبحان ، تداوم تعالی و توفیق ، سعادت و سیادت جناب عالی را مسالت دارم .

  15. پادياب فرزاد گفت:

    ناب آقای ….
    مطمئناٌ مدیریت  اثر بخش و توانمند توأم با تجارب برجسته و گرانقدر جنابعالی  ، موجبات ارتقاء آن مجموعه را فراهم خواهد نمود.از درگاه حضرت سبحان ، تداوم تعالی و توفیق ، سعادت و سیادت جناب عالی را مسالت دارم .

  16. هاشمی زوال گفت:

    درود و سپاس فراوان محضر مبارکت

  17. توتنده (د)بويراحمد سفلي گفت:

    ضمن سلام وخدا قوت به ايشان آرزوي پيشرفت درحوزههاي اقتصادي -اجتماعي وكسب درجات مديريتي براي خدمت به مردم خواهشمند است نگاهي به استان فقرپرور -فقر پذير-فقر گراوظلم پذير بينداز زيرا نياز استان به اين آدمهاي توانمند است زيرابااين وضعيت بيشتر محروميت پذير خواهيم شد

دیدگاه شما