شنبه 14 فروردین 1395 - 17:57

چه کلماتی درباره زنان در اینترنت جستجو می‌شود؟

طراحان پوسترهایی درباره زنان، می‌گویند این تصاویر هر بیننده‌ای را شوکه می‌کنند چراکه نشان می‌دهند چه کلمات تحقیرآمیزی در اینترنت درباره زنان جستجو می‌شود.

اگر شما هم روزی برای جستجو درباره یك مطلب، به اینترنت رجوع كرده باشید، حتما با زدن هر حرف از حروف الفبا، با كلمات و عباراتي مواجه شده‌اید كه خواندنشان هم كار ساده‌ای نیست چه برسد به این تصور كه چنین مضامینی در اینترنت جستجو شده و جزو كلماتی با بیشترین كاربرد، به كاربران پیشنهاد داده مي‌شوند!

از این مقدمه، می‌توان نتیجه‌های زیادی گرفت؛ اما یكی از نتایجی كه سایت زنان سازمان ملل به آن رسیده،‌ این است كه در بین جستجوهای اینترنتی، چه میزان زیادی محتوای ضد زن وجود دارد. این سایت با ایده گرفتن از این موضوع، جستجوهای اینترنتی بر اساس كلمات را دستمایه قرار داده تا از حقوق زنان و بايدها و نبايدهايي كه درباره آنها در فرهنگ‌هاي مختلف وجود دارد سخن بگوید.

بر این اساس، طراحان این سايت، درباره مضامین تحقیرآمیز و خشونت‌باری كه علیه زنان وجود دارد، پوسترهایی را طراحی كرده‌‌اند تا از این طریق، با آگاهی بخشی به دیگران، بر حقوق نادیده انگاشته شده زنان، تبعیض‌ها و تصورات قالبی كه درباره زنان وجود دارد، تاكید بیشتری داشته باشند.

آنها مي‌گويند وقتی در جستجوی كوتاهی در گوگل با كلمه زنان، به مضامینی بسیار تحقیرآمیز و جنسیت‌زده برمي‌خوريم، مشخص مي‌شود شدیدا نیاز است كه با اقدام‌های فرهنگی، برای تغییر نگرش‌های نامناسبی كه نسبت به زنان وجود دارد قدم برداشته شود. بنابراين آنها تصمیم گرفته‌اند آنچه را كه درباره نگاه بخش زیادی از افراد نسبت به زنان وجود دارد از طریق این پوسترها آشكار كنند. به اعتقاد آنها، این تصاویر هر بیننده‌ای را شوكه می‌كنند چراكه نشان می‌دهند چه فاصله زیادی تا رسیدن به برابری داریم.

با این كه همچنان جستجو در اینترنت به زبان‌های مختلف، نشان‌دهنده نگرش نامناسب نسبت به زنان است، فعالان حوزه زنان امیدوارند از طریق چنین اقدامات تبلیغی، گام به گام، به تغییر این نگرش نزدیك‌تر شده و مضامین امیدبخش‌تری چه نسبت به زنان و چه مردان را در تمام جهان شاهد باشند؛ مضامینی فارغ از باید و نبایدهای كلیشه‌ای.

این پوسترها و جملات درج شده در آنها را ببينيد:

زنان نمی‌توانند …

زنان نمی‌توانند رانندگی كنند
زنان نمی‌توانند اسقف باشند
زنان نمی‌توانند مورد اعتماد باشند
زنان نمی‌توانند در كلیسا صحبت كنند

«زنان نمي‌توانند اين وضعيت را قبول كنند»

زنان نباید …

زنان نباید از حقی برخوردار باشند
زنان نباید رای بدهند
زنان نباید كار كنند
زنان نباید بوكس بازی كنند

«زنان بيش از اين نمي‌توانند از تبعيض رنج ببرند»

زنان باید …

زنان باید در خانه بمانند
زنان باید برده باشند
زنان باید در آشپزخانه باشند
زنان باید در كلیسا ساكت بمانند

«زنان بايد بتوانند خودشان تصميم بگيرند»

زنان لازم دارند …

زنان لازم دارند سر جای خودشان نشانده شوند
زنان لازم دارند جایگاهشان را بشناسند
زنان لازم دارند كنترل شوند
زنان لازم دارند بر آنها مدیریت شود

«زنان لازم دارند برابر نگريسته شوند»

خبرآنلاین

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=186908
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما