سه شنبه 25 اسفند 1394 - 11:11

برای مقاوم شدن در مقابل همه رخدادها چه باید کرد؟

1- پيگيري و مداومت در كار

حتما حادثه تاريخي عبرت‌آموز آن سردار شكست خورده فراري را به ياد داريد كه بعد از شكست سخت او در جنگ و نابودي نيروهايش به خرابه‌اي پناه مي‌برد و در آن‌جا مورچه‌اي را مي‌بيند كه بعد از صد بار تلاش بالاخره از ديواري صعود كرده و دانه خود را به لانه مي‌رساند. بعد از اين حادثه سردار نااميد و مايوس قبلي، از حركت آن مورچه درس مقاومت مي‌آموزد و پيروز مي‌شود، به طوري كه نيروهاي پراكنده خود را جمع‌آوري و بازسازي مي‌كند و بعد از چندين بار تلاش، بالاخره در نبرد با دشمنانش به پيروزي مي‌رسد.

اكثر روان‌شناسان و روان‌كاوان، بعد از تحقيقات مفصل در مورد افراد موفق و شاخص در جامعه به اين نتيجه رسيده‌اند، كه آنان فقط به علت پيگيري و مداومت در كار به آن درجه از رشد رسيده‌اند، چه بسا اين گروه از لحاظ ضريب هوشي در رده متوسطي قرار داشته‌اند. ديده شده است در مواردي، افرادي با ضريب هوشي بسيار عالي در اثر تلاش نكردن به جايي نرسيده‌اند. بنابراين براي رسيدن به نقطه مطلوب در كار، بايد حركت را آن‌قدر تكرار و تكرار كرد تا به نقطه موردنظر دست يافت، و سپس بعد از گرفتن نتيجه حركت ديگري را با جديت بيشتري آغاز كرد.

2- ورزش

به راستي چند درصد خطاكاران اجتماعي را ورزشكاران تشكيل مي‌دهند؟ اين ورزش چه معجوني است كه آدمي را در مقابل همه خطاها و نقاط تاريك، بيمه و مصون مي‌سازد؟ اما اين ورزش از حركات بسيار ساده شروع مي‌شود و مي‌تواند تا آن‌جا پيش برود كه فرد را به قهرماني برساند. ممكن است حركت عمومي آن از يك پياده‌روي ساده صبح يا عصرگاهي شروع شده و به ورزش‌هاي حرفه‌اي سنگين فوتبال و يا فتح قلل بزرگ جهان ختم شود. هنگامي كه فرد در كمركش كوهي نفس تازه مي‌كند و بعد از تلاش به نقطه بالاتري دست مي‌يابد، به اعتماد به نفسي مي‌رسد كه حد و اندازه‌اي ندارد. و يا زماني كه فرد خود را به آب دريا مي‌زند و پا بر موجي عظيم سوار مي‌شود، چه لذتي را مي‌توان با آن مقايسه كرد؟ در يك راه‌پيمايي بدون هزينه، ما سموم ته‌نشين در رگ و ريشه بدن را به دور مي‌ريزيم، و به حالي ديگر مي‌رسيم. آن‌جاست كه فرد ورزشكار به پيكار با نامرادي‌ها مي‌رود، و با آگاهي از اين‌كه با باز شدن هر ورزشگاهي، زنداني بسته مي‌شود، با سوق دادن هر انساني به سمت ورزش به يكي از پايه‌هاي عظيم مقاوم‌سازي آدمي نزديك مي‌شويم.

3- مبارزه با نفس

منظور از مبارزه با نفس، در بند كردن خواسته‌ها و نيازهاي اساسي آدمي نيست، بلكه دوري گزيدن از پستي‌ها و پليدي‌هاست كه آدمي با نزديكي به مواد افيوني، شرب خمر و قرص‌هاي توهم‌زا دچار آن مي‌شود. و گرنه هر آدمي بايد به صورت طبيعي خواسته‌ها و نيازهاي خود را به موقع برطرف سازد. يكي از نيازهاي اساسي هر انسان، نياز جنسي است، كه اگر قبل يا بعد از زمان نياز فرد بدان دست يابد، دچار مشكلات عديده‌اي خواهد شد و سالم‌ترين رفع نياز در ازدواج‌هاي به موقع نهفته است. زمان ازدواج وقتي است كه طرفين از لحاظ جسمي، عقلي، اقتصادي به نقطه اتكايي رسيده باشند. جالب اين‌كه انسان‌های مقاوم و ريشه‌دار حتما به كمك همسر به نقاط تعالي دست پيدا مي‌كنند و با حمايت و همدلي يكديگر مي‌توانند مشكلات را يكي پس از ديگري مشتركا از پيش پاي خود بردارند.

مقاوم شدن

انسان‌ها مقاوم و ريشه‌دار حتما به كمك همسر به نقاط تعالي دست پيدا مي‌كنند

4- نظم زندگاني

در دل آسمان‌ها، رمز پايداري حركات ميلياردها ستاره در كهكشان‌ها را، چگونه مي‌توان بيان كرد؟ كه در گردش مدارها، با كوچك‌ترين انحراف در حد يك ميليمتر، تمام نظم آسماني به هم مي‌ريزد. در روي كره خاكي آيا تا به حال به زمزمه چشمه‌ساران در دل كوهساران و يا صداي دلنواز پرندگان گوش فرا داده‌ايد؟ نواي روح‌بخش اذان و يا نغمه‌هاي دلنشين و يا صوت برخاسته از چنگ و عود و ني و تار و سورنا را چه طور؟ به راستي چه قدر دچار وجد و شادماني شده‌ايد؟ آيا مي‌دانيد چرا؟ چون همه از يك هارموني منظم تبعيت مي‌كنند و نظم، سرلوحه همه حركات آنان است. نظم به ما مي‌آموزد كه در انجام كار،‌ در تحصيل و در ورزش از قانونمندي‌هاي مخصوص پيروي كرده و كار را به سر منزل مقصود رسانده و سپس كار ديگري را شروع كنيم. و گرنه با انجام چندين كار با هم و نامنظم، امكان موفقيت به سمت صفر ميل مي‌كند، و همه زحمات انجام شده بر باد مي‌رود.

5- فراموش کنید

فرد ضعیف به گذشته خود می‌چسبد و نمی‌تواند جلو برود درحالیکه یک فرد واقعاً قوی تصمیم می‌گیرد که فراموش کند و راهی دیگر برای رسید به چیزی که می‌خواهد پیدا کند.

6- خود را آموزش دهید

هر مشکل جدیدی که با آن برخورد می‌کنید، ممکن است به دانشی بیشتر از آنچه دارید نیاز داشته باشد. برای اینکه در زندگی واقعاً قوی باشید، باید بتوانید علم و آگاهی لازم برای حل مشکلاتتان را به دست آورید.

7- سیستم اعتقادی خود را اصلاح کنید

وقتی باور داشته باشید که می‌توانید کاری را انجام دهید، هیچ چیز نمی‌تواند جلو شما را بگیرد اما مشکل اینجاست که نمی‌توانید قبل از اینکه از شر افکار و اعتقادات محدودکننده خود خلاص شوید، چنین باوری پیدا کنید.

8- فرار نکنید

نمی‌توانید با فرار کردن از مشکلاتتان، قوی شوید. خودتان را گول نزنید. گاهی اوقات ذهنتان یک راه فرار برایتان فراهم می‌کند که کمکتان می‌کند بدون احساس گناه از مشکلتان فرار کنید. مثلاً بعضی از کسانیکه از زندگی اجتماعی می‌ترسند، به اینترنت اعتیاد پیدا می‌کنند و دلیل آن این نیست که اینترنت را دوست دارند، دلیل آن این است که به آنها کمک می‌کند بدون اینکه حس بدی پیدا کنند، از مشکلشان فرار کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=185560
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما