یکشنبه 23 اسفند 1394 - 20:29
آیت الله مکارم شیرازی:

باید گشت امر به معروف و نهی از منکر در کشور تشکیل شود

اگر یک وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود جای تعجب نیست و برنامه وسیعی دارد که باید از دبستان و دبیرستان و دانشگاه آغاز شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که صرف رفع تحریم ها و سرمایه گذاری خارجی مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی کند، خواستار توجه مسؤولان به ظرفیت های داخلی کشور برای حل مشکلات کشور شد و گفت: ما باید در درون اصلاح شویم تا برکات اقتصادی کامل شود.
به گزارش «بویرنیوز»، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، با اشاره به خطبه فدکیه دختر پیامبر اسلام به تبیین ابعاد گوناگون این خطبه پرداخت.
وی افزود: فدک موضوعی سیاسی بود که با آن برخورد سیاسی کردند، حضرت زهرا(ع) با سخنان کوبنده خود جمعیت انصار را مورد خطاب قرار داده و مسؤولیت آنها را یادآوری می کند؛ خطبه فدکیه خیلی طولانی نیست اما اصول و فروع، فلسفه احکام و مسائل تاریخی و امروز اسلام در آن بیان شده است. خطبه فدکیه فصاحت و بلاغت بالایی دارد
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خطبه فدکیه فصاحت و بلاغت بسیار بالایی دارد، اظهارداشت: تعبیرات این خطبه مقتدرانه است و در فصاحت و بلاغت همانند خطبه های نهج البلاغه است؛ ایام سوگواری حضرت زهرا(س) باید با این مسائل آمیخته شود.
وی ادامه داد: در بخش چهارم این خطبه 20 فلسفه احکام بیان شده است، اول باید بدانیم چرا زهرا(س) به سراغ فلسفه احکام می روند؛ بزرگترین افتخار اسلام عقلانیت است، در اسلام هیچ حکمی بدون دلیل و فلسفه نیست بلکه عقل حاکم است.
این مرجع تقلید با بیان این که متأسفانه عده ای که خود را مسلمان می دانند معتقد هستند که عقل حجیت نداشته و احکام فلسفه ندارد، ابراز داشت: این افراد می گویند ممکن است احکام الهی بدون هیچ فلسفه ای باشد یعنی اساس اسلام را به هم ریخته و عقلانیت را از آن گرفته اند.
وی عنوان کرد: 16 آیه قرآن وجود دارد که مخاطب آن اولوالالباب هستند که که به معنای صاحبان عقل، فکر و اندیشه است، 70 آیه در قرآن مجید است که روی سخن آن با متفکران و تدبر است؛ قرآن کتابی عقلانی است اما برخی صورت آن را عوض کردند؛ مثل این که فاطمه زهرا (س) از آن روز می دید و در خطبه فدکیه عقلانیت اسلام را بیان می کند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید انسان باید به صورت دسته جمعی و انفرادی قیام کند و فکر و عقل خود را به کار بیندازد اگر تنها این آیه وجود داشت نیز برای حقانیت و عقلانیت اسلام کافی بود؛ تمام اصول و فروع اسلام در عقل و اندیشه جمع است؛ ائمه طاهرین(ع) نیز همین مسأله را بیان می کردند. اسلام دین عقلانیت است و با خرافات مبارزه می کند
وی اضافه کرد: اسلام دین عقلانیت است و با خرافات مبارزه می کند و مسائل غیر منطقی را نمی پذیرد، دنیای امروز به همین دلیل به اسلام گرایش پیدا کرده است، مسیحیت امروز می گوید توحید و در عین حال می گوید خداوند سه گانه است؛ آیا یگانه حقیقی است یا سه گانه بودن می گویند هر دو اما بر اساس عقلانیت نمی شود که این افراد می گویند عقلانیت را باید کنار گذاشت.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی دنیا حذف عقلانیت را می بینید به سوی اسلام عقلانی می آید، گفت: در میان مذاهب اسلامی مذهبی که تمام قد در مسأله عقلانیت قیام کرده مذهب اهل بیت(ع) است؛ غالب مذاهب دیگر با عقلانیت فاصله گرفتند؛ فرهنگ اهل بیت(ع) است که در خطبه فاطمه زهرا(س) تجلی پیدا کرده است.
وی با اشاره به بخش دیگری از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) افزود: خداوند امر به معروف را واجب کرده و فلسفه آن اصلاح جامعه است، اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد جامعه اصلاح نمی شود؛ برخی می گویند ما چکار داریم در کار دیگران دخالت کنیم، ما در جامعه سرنوشت مشترک داریم و نمی شود کسی سعادتمند باشد و دیگری نباشد بلکه به یکدیگر پیوند دارند.
این مرجع تقلید با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر حق به شمار می رود و تنها یک وظیفه نیست، اظهار داشت: اهل جامعه هماند کسانی هستند که سوار یک کشتی شده اند، اگر کسی بگوید من می خواهم جای خود در کشتی را سوراخ کنم و به کسی ربطی ندارد، این حق انسان است که از این کار جلوگیری کند.
وی ادامه داد: کشتی که سوراخ شد همه غرق می شوند بنابراین امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه است، در قانون اساسی در ماده هشتم امر به معروف و نهی از منکر آمده است سالیان دراز این ماده خاک می خورد در این یکی دو سال اخیر به مجلس شورای اسلامی رفت، در مجلس مواد لازم تصویب و بنا شد بعد از 37 سال امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عدم اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی دولت ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مصوبه به دولت فرستاده شد اما پیش دولت مانده است، سؤال می کنیم چرا اجرا نمی شود جوابی ندارند.
وی عنوان کرد: فاطمه زهرا(س) فرمود امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح جامعه می شود، برخی می گوید اگر امر به معروف و نهی از منکر اجرایی شود درگیری پیش می آید، صحبت درگیری نیست؛ با زبان خوب، مؤدبانه، دوستانه و با نهایت ادب باید مسائل را منتقل کرد غیر از این نیست؛ آنجایی که کار فیزیکی نیاز است بر اساس آیه صریح قرآن به وسیله حکومت اسلامی صورت می گیرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید گشت امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، اگر یک وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود جای تعجب نیست و برنامه وسیعی دارد که باید از دبستان و دبیرستان و دانشگاه آغاز شود.
وی اضافه کرد: در فضایی زندگی می کنیم که رسانه ها،سایت های فاسد و شبکه ها دائما فساد را بر سر جامعه می ریزند، اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد و از مدارس شروع نشود کار مشکل خواهد شد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تأکید حضرت زهرا(س) بر صله رحم در خطبه فدکیه گفت: اگر انسان افزایش جمعیت و قدرت ناشی از آن را می خواهد نباید صله رحم را فراموش کند؛ تا اختلافی بین زن و مرد پیدا می شود نباید به دادگاه بروند بلکه ارحام و بزرگترها باید جمع شوند و آن ها را صلح دهند. ابراز تاسف از افزایش آمار طلاق در جامعه
وی افزود: در زمانی زندگی می کنیم که طلاق ها روز به روز بیشتر و ازدواج ها کمتر می شود، کار به جایی می رسد که می بینیم مسأله ازدواج تحت الشعاع مسأله طلاق واقع می شود؛ چون صله رحم نیست و خویشاوندان مراقب یکدیگر نیستند، همچنین ارتباط با سایت های نامشروع افراد را به وادی نامشروع می کشاند.
این مرجع تقلید با بیان این که بزرگان جمعیت باید بنشینند و برای مسأله ازدواج و طلاق فکر کنند، اظهار داشت: ازدواج باید آسان و طلاق سخت شود، اما اکنون ازدواج مشکل و طلاق آسان شده است؛ این بر عکس آن چیزی است که اسلام می گوید؛ اکنون ازدواج کوهی از مشکلات و طلاق آسان شده است، در روزنامه ای نوشته بودند که برخی وکلا کفته اند ما حاضریم در طول یک هفته طلاق را بگیریم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم ما مشکل اقتصادی است که بانوی اسلام فاطمه زهرا در خطبه فدکیه به آن اشاره کرده و می فرماید که اگر عدالت اجتماعی در مسائل اقتصادی نباشد انسان دچار کمبودها می شود؛ اگر پای تقلب در اجناس، قاچاق کالا و کلاهبرداری در مسائل اقتصادی باز شود کمبودها ظاهر خواهد شد.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=185372
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما