شنبه 22 اسفند 1394 - 11:06

در نوروز کدام شبکه را تماشا کنیم؟

تحلیل برنامه ها، فیلم و سریال هایی که قرار است نوروز 95 از شبکه های مختلف پخش شوند. هفت صبح ضمن عیارسنجی آنها، شاخص ها را مجزا کرده و همچنین نقاط ضعف شان را زیر ذره بین قرار داده است.

تلویزیون در سالی که گذشت، شرایط عجیبی را تجربه کرد؛ بخشی از آن حاصل بحران مالی است. وقتی معاون سیما رسما اعلام کرد پولی برای سال بعد نمانده، به مخاطبان نهیب زده شد، نکند در نوروز آنتن شبکه ها سوت و کور باشد. وانگهی در این مدت برخلاف سال های پیش، تلویزیون اشاره ای به برنامه های نوروزی نکرده و تازه از یکی دو شب پیش تیزر فیلم های سینمایی شبکه سه پخش شده. حتی تکلیف سریال ها معلوم نبودو دو روز پیش مشخص شد شبکه پنج سریال نوروزی ندارد.

حتی تا لحظه آخر به غیر از «فروشگاه بزرگ» (دودکش 2 سابق) تکلیف مابقی سریال ها مشخص نبود. با این پیش زمینه روز گذشته خبری از سوی روابط عمومی صداوسیما برای رسانه ها ارسال شد که در آن به طور مفصل برنامه های نوروزی شرح داده شده. تا اینجا اطلاع از حال و روز کنداکتور نوروز 95 شبکه ها غنیمت است؛ منتها این لیست ایرادهای اساسی هم دارد. مثلا این که هنوز مجریان سال تحویل شبکه دو و پنج اعلام نشده. خب مگر یک مجری به نوعی صاحب برنامه نیست؟ یا فقط می خواهد اجرا کند و برود؟ در فاصله ای کم می تواند تاثیر مطلوب داشته باشد؟

از آن سو وضع برنامه هایی مثل «ثانیه ها» یا «آقای گزارشگر» گنگ است. در این خبر درباره مجریان آنها چیزی وجود ندارد و معلوم نیست سمت و سوی آنها چیست. برنامه های متعدد دیگری هم هستند که درباره آنها توضیح یک خطی داده شده و نمی توان دقیقا پی به رویکردشان برد. عیب دیگر کنداکتور، عدم تعیین ساعت پخش بسیاری از برنامه ها است.

پاشنه آشیل دیگر، مشخص نبودن فیلم های سینمایی است که فقط شبکه یک و نمایش از داشته هایشان رونمایی کرده اند. امیدواریم این ضعف ها حاصل وسواس زیاد در تامین برنامه ها باشد نه به خاطر عدم برنامه ریزی و از دست دادن زمان… پرونده ای که باز شده در وهله اول سعی کرده ذهن خوانندگان را درباره آرایش شبکه های مختلف در نوروز 95 آماده کند؛ هفته آینده و با اعلام نام فیلم ها و نیز مشخص شدن زمان برنامه ها، یک لیست مجزا به عنوان پیشنهاد منتشر خواهیم کرد. بخش دیگر پرونده تحلیلی است بر فهرست موجود.

شبکه یک

* کلیت برنامه ها: شبکه یک برنامه شبانگاهی تعطیلات نوروز را در اختیار تیم عموهای فییتله ای گذاشته و تاکید کرده که برنامه صرفا کودکانه نیست و حالتی جنگ مانند دارد. این برنامه هر شب ساعت 22 روی آنتن می رود. یکی از برنامه های نوروز شبکه یک،فینال برنامه «دستپخت» است که هنوز ساعت پخش دقیق آن مشخص نشده. در شبکه یک، برنامه ای هم به اسم «خاطره» تدارک دیده شده که هر شب ساعت 19، بخش هایی از مستندها و برنامه های دهه 60 و 70 را روی آنتن می برد. علاوه بر اینها برنامه هایی مثل «شادی های نوروزی»، «نشان مهربانی»، «شادی های بهار»، «آیین های ماندگار»، «زیر زنگ» و … هم هستند.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: به نظر می رسد برنامه های مهم شبکه یک در نوروز امسال، همان ویژه برنامه «یک یک» تحویل سال، سریال «فروشگاه بزرگ» و نهایتا «هفت سین و بچین» باشد.
* برنامه تحویل سال: برنامه تحویل سال شبکه یک، به اسم «یک یک» با اجرای علی ضیا از ساعت های پایانی روز 29 اسفند روی آنتن می رود و تا صبح روز اول فروردین تا ساعت 10 ادامه پیدا می کند.

* سریال: سریال «دودکش 2» از روز گذشته اسمش به «فروشگاه بزرگ» تغییر کرد. این سریال در ادامه همان «دودکش» اولیه ساخته شده به کارگردانی محمد حسین لطیفی قرار است هر شب ساعت 22:15 از شبکه یک پخش شود.

* فیلم ها: شبکه یک جزو شبکه هایی است که از همین حالا فیلم هایی که قرار است در تعطیلات نوروز روی آنتن ببرد را معرفی کرده. البته هنوز روز پخش آنها دقیقا مشخص نشده اما در ایام نوروز، این فیلم ها از تلویزیون پخش می شوند: «پاییز، گمیجی، مردان آفتاب، دریاسالار، حامی گرگ، آقای هلمز، برف و شمشیر، دریای سیاه، مرد مورچه ای، کلاهبردار، خبرنگار، سرقت بزرگ قطار، میان بر بزرگ، افشاگر و سفر به کوهستان.»


شبکه دو

* کلیت برنامه ها: عمده تمرکز شبکه دو بر برنامه های روتین است که برای نوروز آنها را نونوار کرده. مسابقه «دست پخت های خودمانی»، «ثانیه ها» و «محله گل و بلبل» با حال و هوای نوروزی روی آنتن می روند. مسعود روشن پژوهش این بار هم در شبکه دو برنامه «مسابقه محله» را دارد که هر روز ساعت 13:45 پخش می شود. این شبکه چند برنامه دیگر برای کودکان و نوجوانان هم در نظر گرفته: «جیب جیب» با ساختار رئال انیمیشن هر روز ساعت 12:30 پخش می شود. «شهر به شهر» درباره آداب و رسوم مناطق مختلف ایران است که ساعت 14:15 روی آنتن می رود و انیمیشن «تاریخ از این ور» ساعت 14 در کنداکتور قرار گرفته. «دانش نما»، «کوی محبت»، «نما دو» و «راهیان نور» دیگر برنامه هایی است که در کنداکتور نوروزی شبکه دو دیده می شود.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: مسابقه «ثانیه ها»، «محله گل و بلبل» و «دست پخت های خودمانی» می توانند شما را سرگرم کنند. این برنامه ها به ترتیب ساعت 15، 17 و 20 پخش می شوند.

* برنامه تحویل سال: در خبر از سوی روابط عمومی صداوسیما اشاره ای به برنامه سال تحویل شبکه دو نشده ولی چند روز پیش باشگاه خبرنگاران اعلام کرد احسان کرمی مجری آن خواهد بود؛ کسی از جزییاتش خبر ندارد!

* سریال: بالاخره «زعفرانی» برای شبکه دو قطعی شده و از 29 اسفند، ساعت 21:30 روی آنتن می رود. مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، مهران احمدی، هادی کاظمی، حدیث میرامینی و نرگس محمدی، حسام محمودی و … بازیگران آن هستند. ماجرا در یک سفره خانه سنتی اتفاق می افتد. خانواده ای متشکل از پدر، مادر، دو دختر و یک پسر کنار هم این سفره خانه سنتی را اداره می کنند اما یکی از روزها اتفاقی می افتد که تمام خانواده را درگیر می کند.

* فیلم ها: قرار است 15 فیلم سینمایی ساعت 18 هر روز از شبکه دو پخش شود ولی هنوز نام شان اعلام نشده.


شبکه سه

* کلیت برنامه ها: تقریبا تمام برنامه های اعلام شده شبکه سه که از سوی روابط عمومی تلویزیون برای رسانه ها ارسال شده اند گنگ هستند؛ یعنی در خبری که روابط عمومی صداوسیما به رسانه ها ارسال کرده وارد جزییات نشده و نگفته مثلا مجری «دست انداز» گیست؛ فقط به این اکتفا کرده که دو مجری بازیگر با استفاده از اصطلاحات شیرین فارسی بر اصالت فرهنگ و ادب فارسی تاکید می کنند یا نوشته شده «دوربین مخفی» با حضور دو بازیگر روی آنتن خواهد رفت.

«مهمان ما باشید» و «اقلیم» با موضوع گردشگری، «هواناجا» با موضوع خاطرات خلبانان نیروی انتظامی درباره کمک رسانی به آسیب دیدگان و «مشتاق دیدار» که گفتگو با چهره های فرهنگی و خانواده های آنها است دیگر برنامه های نوروزی شبکه هستند. «سه شو» که مدتی است آخر هفته ها پخش می شود، این بار رنگ و روی نوروزی می گیرد…

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: مسابقه «آقای گزارشگر» چند سالی است جای خود را میان علاقه مندان باز کرده. تاکنون این مسابقه درباره گزارشگری فوتبال بوده ولی ظاهرا امسال رشته های والیبال و کشتی را هم در بر می گیرد. در خبر صداوسیما به جزییات برنامه و اینکه فوتبال هم هست یا نه، اشاره ای نشده.

* برنامه تحویل سال: احسان علیخانی از ابتدای هفته «سه تاره» را با هدف انتخاب چهره های برتر سال 94 روی آنتن برده. برگزیدگان در برنامه اش حضور خواهند داشت و می توان از حالا پیش بینی یک برنامه جذاب و پرانرژی را کرد.

* سریال: «بیمار استاندارد» سعید آقاخانی هم برای شبکه سه تثبیت شد. بابک حمیدیان، علیرضا خمسه، شیلا خداداد، جواد عزتی و … بازیگران سریال هستند.

* فیلم ها: هنوز اعلام نشده.


شبکه چهار

* کلیت برنامه ها: شبکه چهار تمرکزش را بر شعار خود یعنی دانایی گذاشته. بیشتر برامه ها روتین هستند که حالا رنگ نوروزی گرفته اند و برخی جدید. «سیم و زر» با اجرای علی درستکار، «معرفت» با اجرای اسماعیل منصوری لاریجانی، «فانوس» با اجرای عصمت همتی، «هنرنامه» با اجرای مهسا ملک مرزبان و «جویبار» با اجرای سعید بیبانکی از جمله برنامه های نوروزی شبکه چهار هستند.

«طراحی های عظیم»، «دانستنی های علمی»، «نبرد در قلمرو حشرات» و «چشم انداز زمین از فضا» عناوین مستندهایی است که موضوعات مختلف علمی در حوزه های شیمی، پزشکی، مهندسی، فضایی و … را دربر می گیرند.

سری جدید برنامه ترکیبی «و هنری دیگر» با موضوع آموزش نقاشی رنگ روغن، سخنرانی های علمی کوتاه در قالب برنامه «سخنرانی تد»، مستند «نوروزی» با موضوع معرفی طبیعت و گردشگری استان مازندران و ویژه برنامه زنده «راهیان نور» از دیگر برنامه های نوروزی شبکه چهار است.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: «صد برگ» منصور ضابطیان یکی از برنامه های موفق سال 94 است که ذائقه فرهنگی مخاطبان را تامین کرد و قرار است در نوروز هر شب روی آنتن برود. برنامه ترکیبی «تالار تجربه» به کارگردانی صفاریان پور و اجرای اسماعیل میرفخرایی برنامه ای است که تماشای آن توصیه می شود. علاقه مندان به موسیقی نواحی و بومی، برنامه «نغمه ها» را فراموش نکنند. «چهارنما» هم پیشنهاد خوبی برای علاقه مندان فیلم های کوتاه مستند و داستانی است که می خواهد فیلم هایی را از خسرو سینایی، منوچهر طباب، فرشاد فداییان، احمد ضابطی جهرمی و … پخش کند.

* برنامه تحویل سال: «دلشدگان» نام ویژه برنامه تحویل سال شبکه چهار است که به تهیه کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان پور روی آنتن خواهد رفت. مجری و جزییاتش اعلام نشده.

* سریال: ندارد.

* فیلم ها: اعلام نشده.


شبکه پنج

* کلیت برنامه ها: آنطور که اعلام شده شبکه پنج چند برنامه تازه برای نوروز دارد، از آن جمله به جنگ شبانه «سالی نو» می توان اشاره کرد که با محوریت اقتصاد و گذر در پسابرجام روی آنتن می رود. «آتش نشان» با حضور علاقه مندان به حرفه آتش نشانی و «حرفه ای ها» با رویکرد کارورزی و معرفی قهرمانان مهارتی پخش می شود. «هم خانواده، «من او» و «اقتصاد 94» از دیگر برنامه های نوروزی این شبکه است.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: برنامه «ساعت 25» در چند سال اخیر برگ برنده شبکه پنج بوده. امسال و با تغییر مجری رویکرد برنامه تخصصی تر هم شده و بیننده ها در کنار جذابیت می توانند بر دانش موسیقایی خود بیفزایند. امیرحسین مدرس احاطه خوبی به موضوعات دارد و با پشتوانه کامل روی آنتن می آید، ضمن آن که «ساعت 25» مدتی است به بحث های کلان موسیقی هم ورود کرده. نمونه آن حضور حسام الدین سراج است که در برنامه اخیر حرف های جالبی روی آنتن زنده بیان کرد.

* برنامه تحویل سال: در خبر اعلام شده آمده پنج ساعت برنامه «ویژه سال تحویل» اولین عیدی برنامه سازان این شبکه به مخاطبان خود است. نه اسم برنامه اعلام شده نه مجری آن. باشگاه خبرنگاران از ژیلا صادقی به عنوان مجری احتمالی نام برده.

* سریال: قرار بود «قرعه» سعید آقاخانی از شبکه پنج پخش شود ولی از کنداکتور نوروزی حذف شد.

* فیلم ها: اعلام نشده است.


شبکه نسیم

* کلیت برنامه ها: غیر از برنامه «خندوانه» که از مدت ها قبل، اعلام شده بود در کنداکتور نوروز شبکه نسیم قرار دارد، برنامه های مختلف دیگری هم در کنداکتور هستند. «شکرآباد 2»، «ویتامین خ»، «مرد نقره ای» و «دورهمی». البته برنامه هایی مثل فینال «شب کوک»، «بدلکاران»، «هیجان در ساعت صفر» و نسیم های مختلف هم هستند که در کنار برنامه های جدید این شبکه هر روز پخش می شوند.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* پیگیر کدام برنامه باشید: غیر از «خنداونه» که همه پیگیر زمان پخش آن هستند، «دورهمی» از جمله مهمترین برنامه های این شبکه است؛ برنامه ای به کارگردانی مهراب قاسم خانی که امیر مهدی ژوله به عنوان نویسنده در آن حضور دارد و مهران مدیری اجرای بخش هایی از آن را انجام می دهد. خب به هر حال همین که اسم برنامه ای شاد با حضور این کمدین ها مطرح می شود، خود به خود تمایل زیادی برای تماشای آنها به وجود می آید.

* برنامه تحویل سال: از آنجایی که چند روز قبل اعلام شده بود «خندوانه» از روز 29 اسفند در کنداکتور شبکه نسیم قرار می گیرد، قطعا برنامه تحویل سال این شبکه هم با رامبد جوان و تیمش است. البته هنوز به طور رسمی اعلام نشده.

* سریال: سریال خاصی برای شبکه نسیم تولید نشده و «شکرآباد 2» به عنوان تنها مجموعه این شبکه روی آنتن می رود.


شبکه نمایش

* کلیت برنامه ها: شبکه نمایش به طور کلی باکس های ساعت 17، ساعت 19، ساعت 21، ساعت 22 و یک بامداد را برای پخش فیلم های مهم اش در نظر گرفته.

* پیگیر کدام برنامه باشید: هنوز اعلام نشده.

* سریال: هنوز اعلام نشده.

فیلم ها و سریال های نوروز 95

* فیلم ها: شبکه نمایش از 29 اسفند تا 12 فروردین 95، «سینگهام، بازگشت سینگهام، تاریکی، قیام، گاهی خوشی گاهی غم، شاهد، باغبان، قطار چنای، میلیونر زاغه نشین، پسر سردار، قانون سرکار و دیوار و ظاهر زارا» محصول سینمای هندوستان و انگلستان را روی آنتن می فرستد. هر روز ساعت 19، مجموعه های دنباله دار «کیت و لئوپولد، زورو، نقاب زورو، افسانه زورو، پارک ژوراسیک و سریع و خشن» پخش می شود.

فیلم های خانوادگی «شکار هیولا، تصمیم ورونیکا، ابرستاره، زندگی به روایت نینو، گمشده و عشق، قصیده ای برای پدرم، مردی که خیلی می دانست، 27 متر بر، خورشید تابان، زندگی ابدی، هوابرد، در دل طبیعت، یادداشت های یک سامورایی و خدانگهدار مادر» هم هر شب ساعت 21 روی آنتن می رود.

فیلم های جدید و غافلگیرکننده شبکه نمایش، ساعت 22 به نمایش درمی آیند. هر شب یکی از فیلم های «کارآموز، شتاب، دریاسالار، سیکاریو، مک فارلند، بین ستاره ای، سرزمین ماه، انفجار عظیم، امپایر استیت، ترور، هووی، قلعه ای در آسمان، قطعات یدکی و گروه سارقین» از این شبکه پخش می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=185210
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما