دوشنبه 26 بهمن 1394 - 11:29

6 گام برای محافظت از کبد در مبتلایان به هپاتیت سی

اگر شما مبتلا به هپاتیت سی هستید، باید بدانید که محافظت از کبد در برابر آسیب ها بسیار مهم است چون این بیماری یکی از عوامل اصبی ابتلا به سیروز کبدی یا سرطان کبد می تواند باشد که هر دو کشنده اند.

 

ویروس هپاتیت سی با وارد شدن به بدن تمرکز خود را بر روی کبد آغاز کرده و می تواند به سلول های کبد آسیب برساند. تلاش بدن برای ترمیم این آسیب و خلاص شدن از شر ویروس می تواند منجر به بروز التهاب شود. در طول مدت زمان، این التهاب منجر به بروز سیروز شدید و یا حتی سرطان کبد خواهد شد.
مهمترین گام برای حفظ کبد در شرایط سالم، درمان هپاتیت سی مزمن با روش های دارویی ترکیبی است که به طور چشمگیری باعث توقف آسیب به کبد می شود. علاوه بر این 6 مرحله نیز برای کمک به سلامت کبد در مبتلایان به هپاتیت سی معرفی شده است:

 

اجتناب از الکل: به گفته دکتر جنسن؛ الکل برای کبد یک سم است و نوشیدن آن بیماری کبد را وخیم تر می کند. بهترین توصیه برای مبتلایان به هپاتیت سی پرهیز کامل از هر گونه نوشیدنی الکلی است.

 

به حداقل رساندن مصرف استامینوفن: مدیر مرکز بیماری های کبدی دانشگاه پزشکی شیکاگو توصیه می کند استفاده از داروهای ضد درد حاوی استامینوفن به کمتر از 2 هزار میلی گرم در روز باید کاهش یابد. استامینوفن خود خطر آسیب کبدی را افزایش می دهد.

 

بحث در مورد استفاده از داروها و مکمل ها با پزشک: برخی از داروها توسط کبد متابولیزه شده و ممکن است آسیب به آن را وخیم تر کند. حتی برخی مکمل های به اصطلاح طبیعی نیز در بازار با عملکرد کبد تداخل ایجاد می کنند و منجر به عوارض جانبی شدید می شوند. در مورد استفاده از داروها و مکملهای در دسترس، از پزشک خود مشورت بخواهید.

 

حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی و ورزش: اضافه وزن می تواند سبب ساخت چربی در کبد شده و مقاومت به انسولین و آسیب کبدی را ایجاد کند. حفظ وزن سالم از طریق ورزش و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار در مبتلایان به هپاتیت سی مهم است.

 

تزریق واکسن: مبتلایان به هپاتیت سی در برابر هپاتیت آ و ب باید واکسینه شوند.

 

قرار ملاقات با پزشک برای معاینات منظم: هر سه تا شش ماه یک بار، بسته به شدت بیماری و نوع درمان، باید تحت معاینات پزشک قرار بگیرید و آنهم برای ارزیابی مراحل مراقبت از بیماری.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=182120
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما